כותרת המשנה הזו קפצה לעין בשבוע שעבר. באתר ערוץ הספורט הציגו את השחקנים המועמדים להצטרף למכבי תל-אביב בעונה הבאה בנוסח הבא: "אתר ערוץ הספורט עם 5 מועמדים ומטרה אחת: להחזיר בהקדם את גביע אירופה לתל-אביב". ודוק: לא מכבי תל-אביב כדורסל עם חמישה מועמדים ומטרה אחת, אפילו לא אחד ממנהלי הקבוצה התורם ציטוט נלהב לטובת כותרת ראשית ומתגמלת. אתר ערוץ הספורט בכבודו ובעצמו מתנקז למטרה אחת, והלו"ז דוחק: "בהקדם" – סימן נוסף להזדהות עם הקבוצה שיש לה מדינה, וגם אתר ספורט.

להטיה ההזדהותית האוטומטית הזו נוספה במקרה הזה גם העובדה שערוץ הספורט, על אתרו ועל ערוצי השידור שלו, כפוף לאותם בעלים של מכבי תל-אביב. זהו עניין ידוע. ערוץ הספורט מותקף בשל כך לעתים קרובות, ומשתדל לשמור על חזות אובייקטיבית, אלא שהמסכה נקרעת מדי פעם, ולא נראה שמישהו באתר הערוץ מבין איזה נזק נגרם לאמינותו כששד האינטרסים – ידוע ככל שיהיה – משתלט לו על הסיקור.

ההפניה באתר ערוץ הספורט (צילום מסך)

ההפניה באתר ערוץ הספורט (צילום מסך)

הסיפור הזה מחזיר אותנו לדוגמה מדצמבר האחרון, אז שידר ערוץ הספורט את הדרבי התל-אביבי בכדורסל במסגרת גביע המדינה. הצופה שמעון מורמי (המשמש פרקליטו של כותב שורות אלו במשפטי התביעות ההדדיות שלו מול one) שלח תלונה למועצה לשידורי כבלים ולוויין, ובה קבל על הכתובית שהופיעה ליד תוצאת המשחק: "מכבי אלקטרה – הפועל תל-אביב".

מדובר, טען מורמי, בפרסומת אסורה וחד-צדדית, ולראיה – מדוע לא טרחו לכבד גם את הספונסר של הפועל תל-אביב? בעקבות מכתבו של מורמי ביקשה מועצת הכבלים את תגובתה של מינהלת ליגת הכדורסל ואת זו של ערוץ הספורט. בתגובה פנו גורמים במינהלת לאיגוד הכדורסל והזהירו כי השלכות התלונה עלולות להיות קשות: המועצה עלולה בעקבות כך לאסור על פרסום נותן החסות בערוצי הכבלים, ואז ייגרם נזק גם ליתר הקבוצות.

במינהלת החליטו שהתלונה של מורמי נובעת מכך שהוא אוהד של הפועל תל-אביב המבקש לפגוע במכבי תל-אביב, ולכן התבקשו באיגוד הכדורסל לנצל את קשריהם עם הנהלת הפועל תל-אביב כדי שזו תשכנע את האוהד מורמי למשוך את תלונתו, ובכך להסיר את האיום.

אלא שמורמי כלל אינו אוהד הפועל תל-אביב. בעבר אהד את מכבי רמת-גן, וכיום הוא אוהד צנוע של האימפריה מגן-שמואל. כך או כך, לא היה שום קשר בין אהדתו לקבוצה מסוימת לבין העובדה שכצופה שיגר מחאה על ההעדפה שגילה ערוץ הספורט כלפי מכבי תל-אביב.

במקביל להתנהלות המשונה מאחורי הקלעים, למינהלת הליגה היו גם תשובות ענייניות לטענות על העדפת קבוצה. במכתב תשובה למועצה לשידורי כבלים ולוויין נכתב כי מדובר בעניין טכני: שם הספונסר של הפועל תל-אביב, SP, לא נכנס בשקופית בת 11 תווים, גם כיוון שהמלים באנגלית גדולות ותופסות מקום גדול יותר מאשר אותיות בעברית.

זוהי טענה מופרכת: המלים "הפועל SP", ללא התוספת "ת"א", נכנסות לשקופית כזו בלי בעיה. עוד נכתב בתשובה כי ערוץ הספורט אינו מקבל שום תמורה עבור הכנסת שמו של נותן החסות לשקופית התוצאה. "אין להסיק מכך על קיפוח, אי-מתן יחס שווה או העדפה בלתי הוגנת", נחתמה התגובה.

מורמי סירב לבטל את תלונתו. כצופה, הוא חש שערוץ הספורט זילזל בו וניסה לקדם על חשבונו אינטרסים של קבוצה מסוימת, בלי לתת את הדעת לכך שגם לקבוצות אחרות יש ספונסר שהן חפצות ביקרו. מה גם שמבחינת הצופה מן הצד, קבוצת ספורט הרי שייכת קודם כל לעיר שהיא מייצגת, ורק אחר-כך לבעלי ממון מתחלפים המקדמים את עסקיהם בחסות מש"תפים מהתקשורת.

בעלות צולבת של קבוצות ספורט וכלי תקשורת היא בעיה כשלעצמה, אם כי אפשר לטעון שהיא רע הכרחי בשוק של היום. ועדיין, חובה על כלי תקשורת לעשות כל שביכולתו כדי לשמור על עצמאות, הוגנות ונקיון כפיים בבואו להעניק לצופים ולקוראים שירות מקצועי. העילה הראשונה והאחרונה לקיומו של אתר ספורט היא צרכניו, והוא עלול לאבד אותם, או למצער את הערכתם כלפיו, אם יוותר על אתיקה בסיסית. גביע אירופה יכול לחזור לתל-אביב גם בלי שמכבי תקבל עזרה צמודה מידיו של כלי תקשורת מרכזי.

זה אמיתי?

שדרן אמיתי? עמיחי שפיגלר (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 1)

שדרן אמיתי? עמיחי שפיגלר (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 1)

"וארבייטמן, כמו חלוץ אמיתי, שם את זה ברשת". השדר עמיחי שפיגלר מאוהב במלים "כמו חלוץ אמיתי". במקרים רבים שבהם חלוץ כובש שער, הוא משתמש במלים "כמו" ו"אמיתי" בנשימה אחת. ייתכן שזכות היוצרים על המחמאה המפוקפקת הזו שייכת לאלון מזרחי, מלך שערי הליגה בכל הזמנים, שבהיותו פרשן במשחקי הליגה הלאומית בערוץ הספורט הרבה להשתמש בפרגון סוג ב' הזה, אולי כדי לרמז שאם הוא יוצא מפיו של חלוץ-על, כמוהו כתעודת הכשר לזה שזה עתה כבש, שעד היום נחשד כנראה כחלוץ מתחזה.

הביטוי "כמו" רומז שהחלוץ הכובש התורן, מצטיין ככל שיהיה, לעולם יהיה שני לחלוץ ה"אמיתי" אלון מזרחי, זה שכל אלה שבאים אחריו הם רק חיקויים משניים. שפיגלר אימץ בחום את המנטרה המגוחכת, והוא משתמש בה בתדירות גבוהה. עם זאת, משום מה לא שמענו ממנו עד כה שבחים דומים על בלם שהרחיק כדור מהרחבה ועשה זאת "כמו בלם אמיתי", או הצלה גדולה של שוער שזינק "כמו שוער אמיתי". כדאי לשפיגלר לחדול מההתבטאות הזו אם הוא רוצה להיות שדרן אמיתי.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il