כוחות מג"ב ומשטרה עיכבו אמש את הכתב המוניציפלי של "הארץ" בתל-אביב, אילן ליאור, ואת צלם "ישראל היום" רוני שיצר במהלך הפגנה שהתקיימה בכיכר הבימה בתל-אביב.

"אני עיתונאי מגיל 17, ואף פעם לא ראיתי שעוצרים עיתונאים בכזו אגרסיביות", אומר העיתונאי לשעבר אסף לוי, שהיה אמש בכיכר וראה את המעצרים. לדברי לוי, במהלך ההפגנה התפתח ויכוח בין שוטר מג"ב לליאור, שנכח במקום כדי לדווח לעיתונו על ההפגנה. ליאור עמד על סף המדרכה והשוטר דחף אותו ומפגינים שלידו אחורנית. כאשר העיר ליאור לשוטר כי הוא עיתונאי, נענה בדחיפה נוספת, "ברוטלית", לדברי לוי.

בהמשך נדרש ליאור להציג תעודת זהות בפני השוטר, וסירב. "אחרי חילופי דברים סביב העניין", אומר לוי, "בא המג"בניק עם עוד אחד והפילו את הכתב לרצפה". בתוך זמן קצר, הוא מספר, הצטרפו עוד שניים-שלושה שוטרים שהסתערו על ליאור, חבטו בו וגררו אותו לניידת.

"זה נראה לי משונה, חשבתי שדימיינתי את זה", אומר רועי ארד, עמיתו של ליאור מעיתון "הארץ", שסיקר אף הוא את ההפגנה. "מה פתאום שוטרים גוררים את אילן ליאור?". לדבריו, ניגש לשוטרים ואמר להם שעצרו עיתונאי, אך לא נענה בתגובה. "התקשרתי למערכת, אמרו לי, 'תמשיך לסקר', כאילו אדם אחד נפל ואתה צריך להמשיך במשימה".

הצלם רוני שיצר, שהגיע לכיכר כדי לצלם את ההפגנה, תיעד את גרירת כתב "הארץ" לניידת המשטרה. "הוא החזיק את בלוק הכתיבה שלו וצעק, 'אני עיתונאי'", משחזר שיצר. לדבריו, בעודו הולך אחורנית ומצלם את גרירת ליאור לניידת, נתקל בעצמו בדחיפות מצד שוטר מג"ב. "הוא דוחף אותך ומחכה שתגיב", מסביר שיצר. "אם תדחוף אותו חזרה, זה תקיפת שוטר".

כתב "הארץ" מותקף על-ידי קבוצת שוטרים, אתמול בתל-אביב

כתב "הארץ" מותקף על-ידי קבוצת שוטרים, אתמול בתל-אביב

לאחר שליאור הוכנס לניידת, מספר שיצר, ניגש אליו אותו שוטר מג"ב והעיר לו הערות כגון "נראה אותך", "תנסה אותי", תוך כדי שהוא מכוון כלפיו את לוחית המתכת עם שמו ודרגתו הצמודה לחזהו, כדי להראות לו שאינו חושש להזדהות ולהצטלם. "ואז בא איזה שוטר מתחנת תל-אביב, שמכיר אותי, ולקח אותי הצדה", משחזר שיצר. לדבריו, השוטר התל-אביבי ביקש ממנו להירגע, והוא בתגובה תהה באוזניו מדוע שוטר המג"ב זיכה אותו בדחיפה. למשפט זה הוסיף קללה. שוטר המג"ב שמע את הקללה והחליט להכניס גם את שיצר לניידת.

בעודו יושב בתא המעצר הקטן שבניידת המשטרה, התבקש שיצר להעביר לשוטרים תעודת זהות, את הטלפון הנייד ואת מצלמותיו. לדבריו, הצליח מבעוד מועד להבריח את הטלפון והמצלמות לעמיתיו שמחוץ לניידת. במקביל החלו העיתונאים הרבים שהיו במקום ליצור קשר עם דוברות המשטרה כדי לזרז את שחרור השניים. כעבור כחצי שעה, מספר שיצר, שוחרר לדרכו, וכעבור כמה דקות נוספות שוחרר גם ליאור.

"זה נראה לי משונה ושערורייתי שעצרו כך עיתונאי, ועוד יותר שערורייתי שאנשים לא מתרגשים מזה", מסכם ארד. שיצר מציין כי ניתן להבין מקרים שבהם שוטרים לא מזהים כי מאן דהוא הוא עיתונאי ומחליטים לעצור אותו, אבל, הוא מדגיש, לאחר שהעיתונאי בניידת ומציג תעודת עיתונאי, על השוטרים לשחררו כדי שיוכל להמשיך בעבודתו. את גרסתו של ליאור לא ניתן היה להשיג.

מדוברות משטרת תל-אביב נמסרה התגובה הבאה: "מדובר בהפגנה בלתי חוקית אשר משתתפיה הפרו את הסדר וניסו לחסום רחובות ראשיים בתל-אביב, תוך גרימת סבל וסיכון לכלל הציבור. באירוע זה נעצרו חמישה אנשים בחשד להפרת הסדר והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית. אין כל קשר לעיסוקם של המעורבים לחשד כלפיהם".

השאלות מדוע עוכבו הכתב והצלם, מדוע הופעלה אלימות בעת עיכובם, כמה זמן עוכבו לפני ששוחררו ומדוע לא שוחררו ברגע שהובהר כי הם עיתונאים ולא מפגינים, שהופנו כולן לדוברות המשטרה, לא נענו בתשובה.

מארגון העיתונאים בישראל נמסר כי אנשיו מתכוונים לפנות למשטרה בדרישה לקיים בירור של האירוע ולמנוע הישנותם של מקרים דומים בעתיד: "עיתונאי שמגיע להפגנה שכזאת עושה זאת בשליחות הציבור במטרה להביא מידע אמין ומדויק מהשטח. כשהמשטרה עוצרת שני עיתונאים בעת מילוי תפקידם היא לא רק פוגעת בהם אישית, אלא פוגעת בכל מוסד העיתונות ובציבור שלמענו הוא פועל. אנו מצפים מהמשטרה לגבש מדיניות ברורה בנושא ולוודא שהיא תיושם גם על-ידי השוטרים בשטח".