פולמוס שהתעורר בשבוע שעבר באתר הדתי "כיפה" הציף אל פני השטח את גבולות השיח המותרים בו, גבולות המציבים מחוצה להם את כל מי שאינו שייך ליהדות האורתודוקסית.

בתחילת השבוע שעבר התפרסם באתר טור דעה של הרב שלמה אבינר, מהבולטים ברבני הציונות הדתית, שיצא נגד אורתודוקסים ליברלים תוך שהוא משווה בינם לבין יהודים קונסרבטיבים. יומיים לאחר מכן פורסם באתר "כיפה" מאמר מאת הרב רונן לוביץ, חבר הנהלת בית-הלל ואורתודוקס ליברלי על-פי הגדרתו, שמחה על ההשוואה. "אין כל דמיון בין הנדון לראיה", כתב ופירט במאמרו מדוע.

עורך אתר "כיפה": "גם לנו, שמותחים את הקווים לפעמים, יש קווים אדומים, והתנועה הקונסרבטיבית נמצאת מחוץ להם"

בתנועה המסורתית בישראל, היא תנועתם של הקונסרבטיבים, ביקשו גם כן לקחת חלק בשיח מעל עמודי "כיפה" ופנו אל האתר בבקשה שיפרסמו בו מאמר מאת עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה. לטענת הס, באתר סירבו להצעה, וכשיצר קשר טלפוני ישיר עם הבעלים של "כיפה", בועז נכטשטרן, גם הוסבר לו מדוע.

לדברי הס, נכטשטרן הבהיר לו כי על אף שכתב מאמר על תנועתו וקהילתו, הוא אינו מחויב לפרסם טור פרי עטו, ודימה זאת להחלטה של עיתון כמו "ידיעות אחרונות" שלא לפרסם תגובה מפי מכחיש שואה לידיעה על הכחשת שואה.

"ההתנהלות של אתר 'כיפה' אינה רק חרפה עיתונאית, אלא גם עוולה מוסרית ודתית", מסר הס ל"העין השביעית". "הלבנת פנים, קבעו חז"ל, משולה לשפיכות דמים, לרצח ממש. כלומר גם אם מבחינת עורכי 'כיפה' אתיקה עיתונאית היא מושג ריק מתוכן, לפחות חזקה עליהם שיקפידו לכבד את האתוס היהודי-דתי-אורתודוקסי שהם מדברים לכאורה בשמו? אבל איפה הם ואיפה ערכים אלה. בשם אינטרס מגזרי, צר אופקים, נטול יושרה, מגמתי, הם מונעים מקוראיהם לחשוב. חבל".

בתגובה לפניית "העין השביעית" אישר נכטשטרן כי אכן התקבלה באתר פנייה מהתנועה הקונסרבטיבית בבקשה לפרסם מאמר דעה, אך לדבריו, "כיוון שאתר החדשות 'כיפה' הוא אתר אורתודוקסי בהגדרה, הודענו בנימוס כי לא נוכל לפרסם את המאמר המבוקש".

דף הבית של אתר "כיפה" (צילום מסך)

דף הבית של אתר "כיפה" (צילום מסך)

לדברי נכטשטרן, "אתר 'כיפה' פעיל למעלה מ-15 שנה ומאז הקמתנו חרט על דגלו את ריבוי הדעות והגוונים בחברה הדתית, ואף השקיע מאמצים רבים על מנת לפעול לייצוגם של גוונים שונים הפועלים בחברה זו. אך גם לנו, שמותחים את הקווים לפעמים, יש קווים אדומים, והתנועה הקונסרבטיבית נמצאת מחוץ להם. מעולם לא התיימרנו לכלול בסיקורנו את הנעשה בתנועה הקונסרבטיבית או לפנות לקהל קוראים זה, ולכן סירבנו לפרסם באופן קטיגורי מאמר דעה של חבר התנועה ללא קשר לזהותו או לתוכנו".

אשר להשוואה של פרסום מאמר דעה מאת יהודי קונסרבטיבי באתר כמו "כיפה" לפרסום מאמר מאת מכחיש שואה בעיתון כמו "ידיעות אחרונות" מסר נכטשטרן: "הטלפון מהתנועה הקונסרבטיבית הגיע בסמיכות לצפירת הדומייה של יום השואה, ולכן בניסיון להסביר את העמדה העקרונית שלנו בנושא, עלתה דוגמה ברוח הימים הללו. אין לנו עניין בהשוואות וזאת בהחלט לא היתה הכוונה. וגם בשיחת הטלפון הובהרה נקודה זו. חבל שגורמים בתנועה הקונסרבטיבית בחרו לנסות לגחך את הסיטואציה במקום לעסוק בדיון העקרוני בשאלה, האם ראוי שלגוף תקשורת יהיו קווים אדומים? לא נותר לנו אלא להצר על כך".