ארגון העיתונאים בישראל, המייצג בין היתר את ועד עיתונאי חברת-החדשות של ערוץ 2, פנה אתמול (16.4.15) לבית-הדין האזורי לעבודה בירושלים בבקשה שימנע מחברת החדשות לבצע בשבוע הבא מהלך פיטורים נרחב. בחברת-החדשות הסכימו להימנע מצעדים חד-צדדיים עד למועד הדיון בבקשה, שעתיד להתקיים ב-28 בחודש זה.

ארגון העיתונאים: "אין בכוונתנו להתנגד באופן אוטומטי לכל מהלך, אך גם לא יעלה על הדעת שנידרש לחתום על 'צ'ק פתוח', שנותן את הסכמת ארגון העובדים לכל פיטורי צמצום וקיצוצי שכר, מבלי לקבל שום נתון על היקפם"

לפי הבקשה שהגיש ארגון העיתונאים, בפגישה שהתקיימה אתמול בין נציגי הארגון לבין נציגי חברת-החדשות הודיעו אנשי החברה כי בכוונתם להוציא ביום ראשון הקרוב מכתבי זימון לשימוע לקראת פיטורים ל-10–15 עובדים, בלי לספק כל פרט נוסף על זהותם ובלי להסכים לנהל משא-ומתן עם נציגי העובדים על תוכנית הקיצוצים. עוד טוען הארגון כי העובדים שיישארו בחברה ייאלצו לספוג לא רק עומס עבודה רב יותר, אלא גם הפחתה בשכר.

"בהתנהלותה מבקשת המשיבה [חדשות 2] להרוג שתי ציפורים במכה", טוענים באי-כוחו של ארגון העיתונאים, עורכי-הדין אמיר בשה ומורן סבוראי. "האחת, להביא לפיטורי עובדים ופגיעה בתנאי עבודתם באופן חד-צדדי, והשנייה, פגיעה במעמדו של ארגון העובדים במקום העבודה, וזאת בהתארגנות ראשונית וטרם חתימה על הסכם קיבוצי ראשון במקום העבודה [...] נראה כי מטרת המשיבה הינה ליצור עובדות מוגמרות בשטח תוך התעלמות מחובותיה במישור יחסי העבודה הקיבוציים, ובתוך כך לפגוע בעובדים ובמעמד ארגון העובדים היציג".

ארגון העיתונאים משרטט בבקשתו מערכת יחסים חד-צדדית שהתנהלה בין עובדי חברת-החדשות של ערוץ 2 לבין הנהלת החברה בחודשים האחרונים. הארגון מפרט כיצד פנה פעם אחר פעם לאורי שלוש, המשנה למנכ"ל חברת-החדשות, בבקשה שהנהלת החברה תשתף את העובדים בתוכניותיה ובשינויים שהיא מתכוונת לעשות, אולם בחברה נמנעו מלספק כל מידע מסוג זה.

רק בחודש שעבר, אחרי פניות חוזרות ונשנות מטעם נציגי העובדים, הגיב המשנה למנכ"ל שלוש וכתב ליו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי:

שלום יאיר, אכן אנו עוסקים בימים אלו בתוכנית כוללת שמטרתה להתאים את פעילותינו המגוונות למגבלות התקציב שהוקצה לנו על-ידי בעלי המניות בימים מורכבים אלו.
מיד לאחר חג הפסח אזמין את ועד העובדים לעדכון מתאים.
בברכת חג שמח, אורי".

אולם לטענת ארגון העיתונאים, הישיבה שהתקיימה מיד לאחר החג הסתכמה בהודעה של שלוש כי הפרסומים בתקשורת על תוכנית קיצוצים מתוכננת בחברת-החדשות נכונים. שלוש לא הסכים לבקשת נציגי העובדים לנהל משא-ומתן על התוכנית או לחשוף נתונים כגון גובה הקיצוץ הנדרש ומספר המפוטרים.

"אין בכוונתנו להתנגד באופן אוטומטי לכל מהלך", כתב לו טרצ'יצקי לאחר הפגישה, "אך גם לא יעלה על הדעת שנידרש לחתום על 'צ'ק פתוח', שנותן את הסכמת ארגון העובדים לכל פיטורי צמצום וקיצוצי שכר, מבלי לקבל שום נתון על היקפם". בעקבות מכתב זה התקיימה אתמול הפגישה הנוספת בין הצדדים, אולם גם בה סירבה חברת-החדשות להציג נתונים או לנהל משא-ומתן על הקיצוץ הנדרש.

"הנהלת החברה פועלת בניגוד להלכה הפסוקה הברורה והחד-משמעית בכל הנוגע לביצוע פיטורים ופגיעה בתנאי עבודה, הן במישור האישי ובוודאי במסגרת מפעל מאורגן שבו יחסי עבודה קיבוציים רק נרקמים בין הצדדים", טוענים באי-כוחו של ארגון העיתונאים בבקשתם. "הנהלת החברה מדהירה את עגלת יחסי העבודה הקיבוציים בחברה במדרון חלקלק ביותר, בעוד שנציגות העובדים פועלת באחריות. במקום שהנהלת החברה תתעשת ותפעל בהתאם להוראות הדין, ההלכה הפסוקה בכל הנוגע לשאלת הצורך בפיטורי צמצום, היא ממשיכה לפעול בדרך כוחנית ובלתי מקובלת, הנוגדת את הנורמות הראויות והרצויות [...] תוך שהיא מבקשת להשתמש בעובדים [...] כבני-ערובה בנסיונה הפסול של החברה לשבור את נציגות העובדים".

24787-04-15