בשולי החברה

מחסני זקנים. נורית וורגפט כותבת ב"הארץ" על תופעה מוכרת בבתי-חולים ברחבי המדינה – "לפני החגים עולה שיעורם של הזקנים מקרב המגיעים לחדרי המיון במטרה להישאר בבית-החולים". האחות האחראית בחדר המיון בבית-החולים שערי-צדק בירושלים, נעמה בגריש, מספרת לוורגפט כי בני המשפחה של הזקנים שולחים אותם לחדר המיון באמבולנס, "כי לא נעים להם מולנו". לדבריה, "כשאנחנו מנסים ליצור קשר עם המשפחה, פתאום אי-אפשר להשיג אותם או שלא עונים, ואנחנו מאשפזים לפחות עד שנשמע מהמשפחה. הזקנים מתלוננים לפעמים שהילדים לא רוצים אותם, אבל לא על האשפוז". אחרי הסדר, או אחרי כמה ימים של אשפוז, יוצרים לפתע בני המשפחה קשר עם בית-החולים ומשחררים את קרובם.

שחור הוא הכחול החדש. ניר חסון מדווח ב"הארץ" כי פלסטיני בן 13, זכריה ג'ולאני, איבד עין כתוצאה מפגיעת כדור ספוג שנורה בשבוע שעבר, ככל הנראה, על-ידי שוטרת מג"ב. לפי הדיווח, במשטרת ירושלים החליפו בשנה האחרונה את כדורי הספוג הכחולים בכדורים שחורים, קשיחים יותר ומזיקים יותר. חסון מזכיר כי באוגוסט האחרון נפגע נער אחר, מוחמד סנוקרוט, מכדור שחור כזה, וכעבור כמה ימים מת מפצעיו.

מהתלה פיננסית

יהודה שרוני תוקע בשופר, מתוך קמפיין "מעריב" (צילום מסך)

יהודה שרוני תוקע בשופר, מתוך קמפיין "מעריב" (צילום מסך)

במאמר המתפרסם במדור הדעות של "מעריב" יוצא הפרשן הכלכלי הבכיר של העיתון, יהודה שרוני, נגד כוונתו של שר האוצר המיועד משה כחלון לבצע רפורמה מקיפה במערכת הבנקאית, שתפריד בין חברות כרטיסי האשראי לבנקים.

שרוני מעניק להצעת חוק של ח"כ גילה גמליאל שקוראת לבצע זאת את התואר "המקום הראשון במדד הפופוליזם". את גמליאל עצמה וח"כים שכמותה הוא מכנה "הזויים". שרוני מתריע מפני "מהלך נמהר, שלא רק שלא יועיל לנו, אלא יזיק, כשם שסיפור ההפרדה של קופות הגמל מהבנקים נגמר לפני עשור". לפי שרוני, מדובר ב"מהתלה פיננסית", אחת מכמה שהפכו את מדינת ישראל ל"מעבדת ניסויים פיננסיים גלובלית". לדבריו, "חשוב שבנק ישראל יצעק את עמדתו השוללת את המהלך".

במדור הדעות של "דה-מרקר", לעומת זאת, נותנים פתחון פה ליגאל אלקסלסי, המתואר כאחד ממייסדי eLoan.co.il – פלטפורמת מימון המונים. "לפרק את הבנקים לגורמים, בלי לפחד", נכתב בכותרת מאמרו. "עיקר הבעיה של מערכת הבנקאות הוא כי שתי קבוצות שולטות ביותר מ-60% מהאשראי", כותב אלקסלסי וטוען כי בניגוד לדברי מתנגדים לרפורמות, המתריעים מפני פגיעה ביציבת המערכת הבנקאית, "הפתרון הוא מערכת מבוזרת, שהיא יציבה בהרבה מכל מערכת ריכוזית". לדבריו, "כדי להגיע לתחרות במהירות, יש להשתמש בטכנולוגיה" שמאפשרת לצד שלישי לקבל מידע פיננסי על בעלי חשבונות.

ב"כלכליסט" מתפרסמים ממצאי בדיקה שערך תומר ורון, ולפיה קיצוץ של כ-2,500 משרות בבנקים בשנתיים האחרונות, כמעט 6% מסך העובדים במערכת הבנקאית, לא שיפר את יעילותם. ורון מציג את "מדד היעילות של הבנקים", המחשב מה החלק של ההוצאות בסך ההכנסות של הבנק. התוצאות אינן מרשימות. ורון מדגיש עוד כי גם כאשר נרשמת ירידה בהוצאות, הלקוחות אינם נהנים מהוזלות.

בשער האחורי של "דה-מרקר" מסביר רותם שטרקמן את מי משרתת כיום המערכת הבנקאית הריכוזית – אנשי עסקים מקורבים בעלי חובות עתק כמו נוחי דנקנר (לשעבר בעל השליטה ב"מעריב") או אליעזר פישמן (בעל השליטה ב"גלובס"). שטרקמן כותב כי לפי תצלומים שהועלו לאינסטגרם, דנקנר, שחייב באופן אישי חצי מיליארד שקל לבנקים, בילה את ליל הסדר במסעדת יאקימונו שבמלון רויאל-ביץ' באילת, שנסגרה במיוחד עבור משפחתו ומשפחת בן-דודו דני דנקנר. פישמן, מזכיר שטרקמן, שחייב לבנקים כ-4 מיליארד שקל, "מארח כל שנה את הבנקאים בוועידת העסקים שלו. רק בשבוע שעבר פירסם 'גלובס' טור של מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, על 'הגלובליזציה וההזדמנות הגדולה של המשק הישראלי'".

מושכי המשכורות

בכל העיתונים, למעט "ישראל היום", מדווח על תגובה בוטה של שר התחבורה ישראל כ"ץ לגולשים שביקשו לקדם תחבורה ציבורית בשבת. "ידיעות אחרונות" אף מוצא לנכון לשבץ בשער הגיליון ציטוט: "תחבורה ציבורית זה רק לשימוש שמאלנים?".

כל עמ' 10 בעיתון מוקדש לדיווח מאת אודי עציון על חילופי הדברים בין הגולשים לשר. האזרח עמרי חזות, ירושלמי בן 27, ביקש ליצור לוח טרמפים מקוון בעמוד הפייסבוק של שר התחבורה, כמחאה על כך שבסוף-השבוע הקרוב תשותק התחבורה הציבורית למשך כשלושה ימים רצופים. "תפנה לבוז'י הרצוג שיתחייב לא לשבת בממשלה שלא תשנה את הסטטוס-קוו", כתב לו כ"ץ בתגובה. "מפגן הצביעות שלך ושל חבריך לשמאל מושכי המשכורות בעמותות 'למען התחבורה הציבורית' הוכח בבחירות האחרונות וקיבל את התשובה ההולמת בקלפי".

נוסף לציטוט ביקורות שעוררו דברי השר בפייסבוק, עציון מביא גם ציטוטים של פעילי ליכוד שעומדים בראש "תחבורה בדרך שלנו", ארגון שפועל לקידום התחבורה הציבורית בישראל.

ישראל כ"ץ (צילום: מרים אלסטר)

ישראל כ"ץ (צילום: מרים אלסטר)

"מעריב" מסתפק בידיעה מאת אריק בנדר, התופסת את החצי העליון של עמ' 18.

"הארץ" מעניק את זכות הסיקור ל"דה-מרקר", שמחלץ מהאירוע המקוון האחרון כתבה מפורטת מאת אבי בר-אלי על הזנחת התחבורה הציבורית בישראל. "העדר תחבורה ציבורית בשבת – עוד כשל של כ"ץ", נכתב בשער העיתון. כל עמ' 8 של "דה-מרקר" מוקדש למאמר של בר-אלי ולדיווח קצר מאת דניאל שמיל על המחאה המקוונת והתגובה לה.

"הדרישה לשירות ציבורי טריוויאלי, ודאי שבמציאות התחבורתית הקטסטרופלית שמתפתחת בישראל – אין לה כל קשר לימין או שמאל, והמענה לדרישה לא יכול להיתלות בזיקה פוליטית, גם אם זו קיימת", כותב בר-אלי ומפנה סדרת שאלות לשלושה נמענים: מבקר המדינה יוסף שפירא, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין.

בגליון "ישראל היום" אין זכר לחילופי הדברים בין שר התחבורה לגולשים.

הידיעה המיותרת של הבוקר

ב"ידיעות אחרונות" מדווח הבוקר על צירוף מקרים. בתחתית עמ' 7 מתפרסמת ידיעה מאת מתן צורי הקושרת בין ניב אסרף, שבעקבות חשד לחטיפתו נערכו בשבוע שעבר חיפושים נרחבים באזור חברון, לבין דורן גנון, שנפצעה לאחרונה כשאדם נפל עליה במועדון הפורום בבאר-שבע. לפי הדיווח של צורי, כמה ימים לפני שבדה את חטיפתו, ממש באותו הערב שבו נפצעה גנון, בילה אסרף במועדון הפורום.

צורי אינו מדווח כי אסרף הוא הבליין המסתורי שנפל על גנון ומאז נעלם, אלא רק שהיה במועדון בזמן שגם גנון בילתה בו. שני גיבורי טבלואידים באותו המקום באותה השעה, זמן קצר לפני שנחלצו מאלמוניותם. "צירוף מקרים", נכתב בכותרת הגג לידיעה של צורי, כותרת שאמורה להבהב בראשו של כל עורך ולהתריע כי חשיבותה של הידיעה שתחתיה מוטלת בספק.

הכותרות הראשיות

הכותרות הראשיות של כל העיתונים, למעט "ידיעות אחרונות", מוקדשות גם הבוקר להסכם הגרעיני בין המעצמות לאיראן.

"ישראל תקדם חקיקה בקונגרס שתקשה על אישור הסכם הגרעין", נכתב בכותרת הראשית של "הארץ", לידיעה מאת ברק רביד. אדם המכונה "פקיד ישראלי בכיר" מצוטט בידיעה של רביד כמקור לטענה כי ישראל תנסה לגייס את הקונגרס האמריקאי כדי שיעביר חוקים שיקשו על אישור ההסכם, ובמקביל תנהל מגעים עם הבית-הלבן במטרה להכניס בהסכם "שיפורים".

"לא ברור אם לאסטרטגיית הפעולה הישראלית הדואלית הזו יש סיכוי להצליח, לאור העובדה שבין שני ערוצי הפעולה הללו יש סתירה ברורה", כותב רביד בעומק הדיווח. "אחת הסיבות לכך שיכולת ההשפעה של ישראל על הסכם המסגרת נפגעה היתה הנחת העבודה בבית-הלבן כי נתניהו ושגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עשו יד אחת עם בכירי המפלגה הרפובליקאית בקונגרס כדי לסכל כל הסכם עם איראן".

"אובמה במסלול התנגשות עם הקונגרס", נכתב בכותרת הראשית של "ישראל היום". יוני הרש ושלמה צזנה מדווחים בכפולה הפותחת על התמיכה הגדולה של חברי קונגרס בעמדת ישראל (תמיכה שלפי ה"ניו-יורק טיימס", נובעת מתרומות שהם מקבלים מבעלי הון בעלי עמדות תקיפות כלפי איראן ובראשם שלדון "הטילו עליה פצצה" אדלסון, המייסד והמסבסד של "ישראל היום"). לידיעה המרכזית נלווה טור פרשנות מאת עורך חדשות החוץ ב"ישראל היום", בועז ביסמוט, שמעריך כי אובמה ינסה בעצמו לפעול באסטרטגיה דואלית – מצד אחד לקדם את ההסכם עם איראן ומנגד לרכך את ההתנגדות להסכם בארה"ב ובישראל.

הכותרת הראשית של "מעריב" מדגישה מידע שמוזכר גם בעיתונים אחרים, ולפיו "אובמה ייפגש עם נתניהו לאחר הרכבת הממשלה".

"ידיעות אחרונות", לעומת זאת, מקדיש את כותרתו הראשית ("פצעי סג'עייה") לפרסום עדויות מ"ההסתבכות הכי קשה ב'צוק איתן'". התוכן המערכתי בשתי הכפולות הפותחות של העיתון מוקדש לעדויות של לוחמים מהאירוע ב-19 ביולי, שבו נהרגו 7 לוחמי גולני כשהנגמ"ש שלהם נפגע מטיל. בדיווח מאת רותם אליזרע נכתב כי "ל'ידיעות אחרונות' הגיעו עדויות וממצאים של מפקדים זוטרים שנכחו באירוע, והקולות הללו שנחשפים כאן כעת מתחברים לסיפור מצמרר".

הדיווח הנרחב על העדויות מהאירוע מתפרסם ב"ידיעות אחרונות" למחרת שידור כתבה מאת אור הלר בחדשות ערוץ 10 על התחקיר הצבאי שנערך בעקבות המקרה, ולקראת שידור בשבוע הבא של כתבה מאת עמרי אסנהיים ב"עובדה" על האירוע בסג'עיה (בינתיים הספיק אסנהיים לבקר את הלר ולפרגן לאליזרע). ב"הארץ" ו"מעריב" מדווחים הבוקר על הכתבה הצפויה ב"עובדה", הכוללת ראיון עם מפקד הנגמ"ש שנפגע. ב"ידיעות אחרונות" מזכירים דווקא את הכתבה של הלר, אתמול בחדשות ערוץ 10. ב"ישראל היום" לא מתפרסמת היום ידיעה על האירוע בסג'עיה.

כוכב עולה

יעל לרנר, כתבת התיירות של "ישראל היום", המשמשת במקביל עוזרת לעורך הראשי עמוס רגב, מפרסמת בימים האחרונים מדור יומי ובו המלצה לבילוי עם הילדים בחג. כל מדור נפתח באותם דברי הקדמה:

כאם לילדים קטנים, אחת ההתמודדויות בחופשות החגים בואכה החופש הגדול היא מה לעשות בכל יום עם הילדים. אז כדי להקל עליכם, קוראים יקרים, בכל יום, ולאורך כל חופשת הפסח, אמליץ על משהו אחד שכדאי לעשות עם הילדים. אשתדל שזה יהיה משהו עם ערך מוסף, יחסית זול ולא דורש השקעה מיוחדת מכם. חופשה נעימה!".

הבוקר מתפרסם המדור השמיני של לרנר בתשעת הגליונות האחרונים של העיתון (רק בגליון יום שישי לא פורסם המדור), וגם הוא נפתח בשורות ההקדמה שלעיל. לא זו אף זו, בכל אחד מהימים האחרונים קודם המדור מראש שער העיתון. הבוקר ההפניה מודגשת בצבע רקע מיוחד. כך בונים מותג.

בשולי החדשות

יהדות. "מחזה מרהיב בחג המצות ליד שריד בית-מקדשנו", נכתב בשער "המודיע" הבוקר, מעל תצלום של משתתפי טקס "ברכת הכוהנים" בכותל המערבי. כותרת הידיעה מכריזה כי "למעלה מ-70 אלף יהודים" השתתפו במעמד. "ישראל היום" הוא העיתון החילוני היחיד שמקדיש לאירוע מקום בשערו וידיעה מפורטת בפנים העיתון. ב"ידיעות אחרונות", "הארץ" ו"מעריב" מסתפקים בידיעת תצלום.

"ברכת הכוהנים" בכותל המערבי, 6.4.15 (צילום: יונתן זינדל)

"ברכת הכוהנים" בכותל המערבי, 6.4.15 (צילום: יונתן זינדל)

כיד המלך. במדור הרכילות של "ישראל היום" מדווח ערן סויסה כי גלעד ארדן ורעייתו מצפים לילד. לידיעה נלווה תצלום של בני הזוג. מהופעה של פוליטיקאים מהליכוד במדור הרכילות של "ישראל היום" אפשר ללמוד על מידת הקרבה שלהם לראש הממשלה ולרעייתו.

קרדיט. במדור הדעות של "ידיעות אחרונות" מתפרסם מאמר מאת שאול מופז הקורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע להבנות עם הבית-הלבן בנוגע לאיראן וליצור קשר ישיר עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. "סע, ביבי. סע", חותם מופז את רשימתו, שבשוליה מצוין כי "הכותב הוא רמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר".

גדר מפני מסתננים. במדור חדשות החוץ של "הארץ" מתפרסמת ידיעה קצרצרה (הנה הגרסה המלאה) מאת כתב ה"ניו-יורק טיימס" ריק ליימן, הנפתחת במשפט: "פחות משני עשורים לאחר שפירקו גדר גבול שנועדה למנוע עזיבת תושבים, מקימה בולגריה גדר חדשה לאורך גבולה עם טורקיה, במטרה למנוע כניסת מהגרים לא-חוקיים לשטחה".

קיפ יור דיי ג'וב. סגן עורך "ישראל היום" ומומחה העיתון לענייני תעופה אהרון לפידות נכנס הבוקר לנעלי מבקרת הטלוויזיה של העיתון ומפרסם טור על פרק הפתיחה במחצית העונה האחרונה בהחלט של הסדרה "מד מן". לפידות מהלל את הסבטקסט בסדרה, אך מתייחס בהרחבה לטקסט הגלוי. יותר מאשר ביקורת, הטור של לפידות הוא סיכום (עמוס ספוילרים) של עלילת הפרק. במדור התרבות של העיתון יש בוודאי כותבים שהיו יכולים לבצע את המשימה טוב יותר. שווה לתת להם צ'אנס.

ענייני תקשורת

בתחתית עמ' 15 של "ישראל היום" מדווח אילן גטניו כי שלטונות טורקיה חסמו פעם נוספת את האתרים פייסבוק, טוויטר ויו-טיוב, הפעם כדי למנוע הפצה של תצלומים שבהם נראה תובע מאיסטנבול נלקח בשבי, זמן קצר לפני שנהרג.

הכותרת הראשית בגליון "גלובס" אמש הוקדשה לראיון שערך גד פרץ עם היו"ר הפורש של הוט, הרצל עוזר.