"כגודל הציפיות", רמזה הכותרת הקלישאתית לטורו של שייע פייגנבוים בעמודי החדשות של "ידיעות אחרונות", למחרת התבוסה הצורבת של נבחרת ישראל לוויילס. פייגנבוים קונן על יכולתם של שחקני הנבחרת: "שחקנים שציפו מהם להרבה היו אתמול מתחת לרמתם הרגילה. לא ראינו נבחרת שדוחפת קדימה ומייצרת התקפות מסודרות. מה כן ראינו? ראינו מאחור שוער הססן [...]. למעט הבלם טל בן-חיים, שהציג יכולת סבירה, יתר השחקנים במערך האחורי היו כבדים, הססנים וחדירים מאוד".

הטור של שייע פייגנבוים ב"ידיעות אחרונות", 29.3.15

הטור של שייע פייגנבוים ב"ידיעות אחרונות", 29.3.15

כמי שצפה מרותק, כועס ומאוכזב במשחק, פייגנבוים המשיך ומנה את חסרונותיה של הנבחרת, היגג על השחקנים הישראלים שמשחקים באירופה והיו בלחץ גדול, וטען שהוא לא מבין למה ברגעי האמת הם אינם באים לידי ביטוי. הוא גם ידע לסכם: "זה היה קרוב יותר ל-0:5".

קשה לדעת כמה מקוראיו של פייגנבוים ב"ידיעות אחרונות" ביום ראשון ידעו שברגעים שבהם צפה למענם בעיניים כלות בשחקני הנבחרת מרסקים את הציפיות המוצדקות או המנופחות שתלו בהם – הוא שימש גם הפרשן של ערוץ צ'רלטון במשחק בין קרואטיה לנורבגיה.

המשחק הזה, גם הוא במסגרת מוקדמות יורו 2016, התנהל במקביל למשחק בחיפה בין ישראל לוויילס. כן, בזמן שנבחרת ישראל דישדשה אפילו נמוך יותר מאשר "רמתה הרגילה", פייגנבוים עצמו הצליח להתעלות מעל הרגיל ולרשום שיא ברמתו המקצועית, במוניטין ובאינטגריטי שלו, ולשקוע כל כולו, בו בזמן, בשני משחקים שונים. את האחד הוא פירשן בשידור חי, מה שמן הסתם חייב אותו להיות כל הזמן ממוקד בנעשה בו, ובה בעת לא להחמיץ את הנעשה בחיפה למען קוראי "ידיעות".

דומה שמאז מעשה הפרשנות הפנומנלי של שלמה שרף ב"ישראל היום" – כשתוך כדי פיזוז בהופעה של שלמה ארצי בקיסריה הוא גם צפה במשחק בין גרמניה לפורטוגל, שעליו כתב למחרת – לא נצפה להטוט פרשני מרשים כל-כך בתקשורת הספורט המקומית.

מדוע התעקשו ב"ידיעות" דווקא על פייגנבוים? נכון, ההופעה שלו צבעונית והדיבור שלו חינני בעילגותו, אבל כשהוא כותב הוא רחוק מלהיות שייע המשעשע. כששמעו ב"ידיעות" שפייגנבוים לא יגיע למשחק ואפילו לא יצפה בו בשידור חי בגלל עבודתו בצ'רלטון, הם הרי יכלו למצוא במקומו בלי בעיה המוני פרשנים, מאמנים ושחקני עבר אחרים, שכן הגיעו לחיפה והיו יכולים לספק טור מקצועי, אותנטי ומעמיק. אז מדוע בחרו תחת זאת להאביס את קוראי "ידיעות" בחלטורה יד שנייה?

ירון ליכטנשטיין, חתנו של הבעלים של "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס, 14.6.12 (צילום: משה שי)

ירון ליכטנשטיין, חתנו של הבעלים של "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס (צילום: משה שי)

טוב ששאלתם. כמובן, תמיד אפשר להניח שב"ידיעות" סבורים שפייגנבוים הוא פרשן שאין לו תחליף ושכל מלה שלו שווה זהב. ואפשר גם שהתשובה, כמו שקורה לפעמים בעיתון שקורא שאינו מכיר את מפת האינטרסים שלו משול לעיוור נטול מקל בצומת סואן בצהרי היום, מתחבאת עמוק ברווח, תרתי משמע, שבין דפי העיתון לאימפריית מוזס על ענפיה: פייגנבוים מככב בסדרה "גולסטאר", שיצר חתנו של בעל הבית ב"ידיעות", ירון ליכטנשטיין, במסגרת חברת ADD, השייכת לבת של הבוס, הדס מוזס, ובעלה ליכטנשטיין. ומשפחה, יודע כל קורא, באה לפני הכל. גם לפניו. בעיקר לפניו. ואם אפשר לקדם עסקים משפחתיים בפרסום סמוי שבסמויים, לא יעלה על הדעת לבזבז הזדמנות כזאת, גם במחיר של עוד ירידה באמינות של המוצר שלכבודו התכנסנו – העיתון הנמכר במדינה.

פתרונות לשדרים

ועכשיו, אמר מאיר איינשטיין, ערב טוב לאורי שילה, לשעבר מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל. נושא הראיון היה "מה כדאי לעשות כדי להגיע בזמן למשחק באצטדיון סמי עופר?". רבים היו רוצים לדעת איך להגיע בקלות וביעילות, בתחבורה ציבורית זולה או בהסעות אוהדים מאורגנות, למשחק הנבחרת מול ויילס במוצאי-שבת.

אז בשביל זה יש לנו את אורי שילה, שהועלה ביום חמישי האחרון (26.3.15) על הקו ברדיו FM103, כי הוא מחובר איכשהו לאפליקציה שמציעה "פתרונות לאוהדים שמתקשים להגיע למשחק של הנבחרת בחיפה, וגם לחזור אחר-כך הביתה". ויש לזה אפילו שם: "פן-זון".

אורי שילה בדיון על ההתאחדות לכדורגל בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת

אורי שילה בדיון על ההתאחדות לכדורגל בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת

ומה למנכ"ל ההתאחדות לשעבר ולאפליקציה הזו? מאיינשטיין לא קיבלנו הסבר, ומי שהסתקרן נאלץ לגגל תוך כדי שידור כדי לדעת ששילה הוא הבעלים של הסטארט-אפ הזה. במשך ארבע דקות וחצי דיבר שילה על האפליקציה המופלאה וזירז את המאזינים להוריד אותה, כי היא תביא אותם מהר ובזול לאיצטדיון בחיפה או לטדי ובעצם לכל משחק. ומאליו מובן שהורדות רבות יעשו רק טוב לעסקים שלו.

נשארנו להאזין לאייטם כולו, שמא נפספס את איינשטיין מנסה בהזדמנות הזו לברר אצל שילה לאן, למיטב ידיעתו, נעלמו עשרות מיליוני שקלים מקופת ההתאחדות בקדנציה הקודמת, אולי הוא במקרה שמע משהו. אבל איינשטיין מיהר לסגור את הבאסטה בלי לעשות לשילה חיים קשים במיוחד. אולי מפני שבאייטם שיווקי לא נהוג להקשות על המפרסם.

התיקונים

גזרי עיתונאים ב-one

גזרי עיתונאים ב-one

דור צח צייץ על הטעות הזו ב-one: "יפה שוואן כותבים על הנצחתו של אורי שלף, אבל נראה לי שלגזור עיתונאים זה קצת מוגזם :/".

תרומה מפתיעה ב-mako

תרומה מפתיעה ב-mako

ואותו צח קלט טעות גם ב-mako: "תרומה מפתיעה של משפחת שלף".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il