ידיעת תצלום עסיסית שפורסמה במהדורת יום שישי של "ישראל היום" ודאי גרמה לקורא או שניים לשמוט מידיהם את כוסות הקפה החד-פעמיות: בשדות החיטה של הנגב, דווח לקוראי החינמון, מסתובבים נחשי חנק ענקיים וגמלוניים שאין מי שיעצור אותם למעט מכבשי חבילות החציר, הלוכדים וממיתים את הזוחלים המסוכנים. לא מאמינים? הקשיבו מה יש לחקלאי מקומי להגיד על כך.

"לאחר שסיים לגבב ערימות של חציר, חקלאי באחד המשקים בנגב התקשה להאמין למראה עיניו. הוא הבחין כי בתחתית אחת הערימות שוכב נחש חנק ענקי באורך של כארבעה מטרים", דיווח כתב "ישראל היום" בדרום גדי גולן לקוראי החינמון. עבור הסקפטים מבין הקוראים צורף ציטוט מפיו של אותו חקלאי אנונימי ("כנראה הנחש הסתתר מתחת לערימת חציר כאשר הגיע הקומביין"), ולצדו תצלום משכנע: חבילת חציר עגולה וירקרקה שבה נלכד נחש גדול מידות.

"ישראל היום", 27.3.15

"ישראל היום", 27.3.15

ובכל זאת, יש מי שלא השתכנע. המידע, ששותף במהלך סוף-השבוע בפורום הסקופים של האתר "רוטר", עורר אצל כמה מבאי הפורום פקפוק ומידה מסוימת של גיחוך. ראשית, טען אחד המגיבים, הנחש הנראה בתצלום אינו ממין שחי בישראל בטבע. שנית, משקים חקלאיים בישראל נוהגים בדרך כלל לייצר חבילות חציר מרובעות, ולא עגולות כמו זו שנראית בתמונה. שלישית, מדובר בתצלום שמסתובב ברשת זה זמן מה.

לפי גולשים ששיתפו את התצלום ברשת לאחרונה, הנחש בחבילת הקש צולם בכלל באורוגוואי, או בארגנטינה; לפי אחד מגולשי "רוטר", התמונה צולמה דווקא באוקראינה. כך או כך, ברור שלא צולמה בישראל – בשיחה עם "העין השביעית" אישר גורם ב"ישראל היום" כי לאחר הפרסום התברר שהמידע שנכלל בידיעה אינו נכון. הכתב, גדי גולן, סירב למסור התייחסות מטעמו, ונמנע מלהשיב לשאלה מיהו החקלאי המצוטט בידיעה וכיצד הגיע לידיו המידע שנכלל בה.

* * *

עדכון, 30.3: ב"ישראל היום" פורסמה התנצלות על פרסום התצלום השגוי. קיומו של המרואיין האנונימי, ככל שישנו כזה, נותר מעורפל.

"ישראל היום", 30.3.15

"ישראל היום", 30.3.15