עיתונאים זרים טוענים כי בידיהם הוכחות נגדיות להכחשת ישראל כי היא מרגלת אחרי הממשל האמריקאי. מסמכים אמריקאיים סודיים שפורסמו באתר התחקירים "The Intercept" חושפים לכאורה מידע בנוגע להיקף הריגול הישראלי אחר מטרות אמריקאיות ומפריכים טענות שהשמיעו לאחרונה בכירי ממשל ישראלים, ובהם לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, שר החוץ אביגדור ליברמן והשר לנושאים אסטרטגיים יובל שטייניץ. על-פי המסמכים, שמקורם במערכת הביטחון האמריקאית, ההיקף הרחב של פעולות הריגול הישראליות נגד ארצות-הברית מציב את ישראל בקבוצה אחת עם סין, פקיסטן, רוסיה, איראן וקובה.

ליברמן: "ההנחיה היא ברורה הרבה שנים, לא מרגלים אחר ארצות-הברית, לא בדרך ישירה ולא בדרך עקיפה"

מוקדם יותר השבוע פורסם ביומון האמריקאי "וול-סטריט ג'ורנל" דיווח שלפיו ישראל השתמשה באמצעי ריגול לשם איסוף מידע על המאמצים הדיפלומטיים של ארצות-הברית והמעצמות לגבש הסכם גרעין עם איראן.

בעקבות הפרסום הוציאו שרים בממשלת ישראל וגורמים מטעמם שורה של הכחשות שלפיהן ישראל אינה מרגלת אחר ארצות-הברית. "האשמות אלה לחלוטין לא נכונות. מדינת ישראל לא מבצעת פעולות ריגול כנגד ארצות-הברית או בנות-בריתה האחרות של ישראל", נמסר בהקשר זה ממשרד ראש הממשלה. השר ליברמן הבהיר בראיון לגלי-צה"ל כי "ההנחיה היא ברורה הרבה שנים, לא מרגלים אחר ארצות-הברית, לא בדרך ישירה ולא בדרך עקיפה".

אדוארד סנודן, מדליף מסמכי ה-NSA (צילום מסך)

אדוארד סנודן, מדליף מסמכי ה-NSA (צילום מסך)

אתמול, בעקבות ההכחשות, חשפו העיתונאים גלן גרינוולד ואנדרו פישמן באתר "The Intercept" מסמכים של הסוכנות לביטחון לאומי בארצות-הברית, ה-NSA, המפריכים לטענתם את הגרסה הישראלית. חלק ניכר מהמידע הנחשף באתר התחקירים האמריקאי, המוחזק על-ידי המיליארדר פייר אומידיאר, מבוסס על מסמכים שהדליף אדוארד סנודן.

אחד מהמסמכים שחלקים מהם הובאו בידיעה העכשווית של גרינוולד ופישמן נושא את הכותרת "אילו שירותי מודיעין זרים מציבים את האיום הגדול ביותר על ארצות-הברית?". במקום השלישי, לאחר רוסיה וסין, הוצבה ישראל. "אחד האיומים הגדולים ביותר נשקף דווקא משירותי ביון של מדינות ידידותיות, דוגמת ישראל", כתב מחבר המסמך בהקשר זה. במסמך אחר מוגדרים ארגוני המודיעין של ישראל כ"מערך מודיעין עוין".

לצד המסמכים החדשים שנחשפו אתמול (25.3.15) באתר התחקירים, גרינוולד ופישמן מזכירים שורה של דיווחים קודמים על פעולות ריגול שנקטה ישראל נגד מטרות אמריקאיות. "הדיווחים ההם, לצד המסמכים החדשים, אינם מותירים ספק שלפחות מנקודת המבט של ה-NSA ושל גופי מודיעין אמריקאיים נוספים, ההכחשות של נתניהו כוזבות לחלוטין", מסכמים העיתונאים.