גולשים שסיירו להנאתם באתרי חדשות ישראליים במהלך היום ודאי הופתעו לגלות שהעולם עומד להיחרב. לא ביום הדין, במלחמת עולם שלישית או בעוד אלפי שנים, אלא בעוד יומיים. "נאס"א טוענת: אסטרואיד ענק בדרך להתנגש בכדור הארץ ביום שישי", התריעו עורכי אתר "מעריב", והוסיפו כי משמעות הדברים עלולה להיות "איום ממשי לקיומו של כוכב הלכת". אתרי חדשות אחרים, שהיו זהירים יותר, הציגו את הנבואה כתרחיש בלבד, אך הסבירו לקוראים כי אנשי מדע רציניים סבורים שהתרחיש הזה גם עומד להתממש.

"איום ממשי לקיומו של כוכב הלכת". "מעריב"

"איום ממשי לקיומו של כוכב הלכת". "מעריב"

בכל האתרים ייחסו את ההתרעה הראשונית לסוכנות החלל האמריקאית נאס"א, המנטרת את מסלוליהם של גרמים שמימיים, ותיבלו באמצעות תחזיות קודרות מפי מומחים חיצוניים.

באתר mako, למשל, ציטטו עורכי חדשות ערוץ 2 אסטרונום בריטי בשם ביל נאפייר, שכביכול טען כי יש "סיכון אמיתי" ש"האסטרואיד יפגע בכדור הארץ". באתר "וואלה" צוטט אותו אסטרונום כטוען שהאנושות עומדת בפני "איום רציני מאוד" של "פגיעה של האסטרואיד, חלק ממנו או שביט". באתר "ישראל היום" בישרו לקוראים כי "מומחים עוקבים בדאגה" ומתריעים מפני "סכנה גדולה ומוחשית".

חרף הידיעות המפחידות, ועל אף מה שהיה אפשר לצפות מהמין האנושי, בשעות שלאחר פרסומן לא התגלגל העולם לכאוס ניהיליסטי של ביזה, אונס, חזרה בתשובה והתאבדויות המוניות. הסיבה לכך אינה זריחתו של עידן רציונלי רגע לפני הסוף, כי אם העובדה שהדיווחים על האסטרואיד התבררו זמן קצר לאחר פרסומם כמופרכים לחלוטין.

"ארגון נאס"א מתריע". "ישראל היום"

"ארגון נאס"א מתריע". "ישראל היום"

הידיעה המקורית על הסכנה מן השמים פורסמה לראשונה אתמול (24.3.15) על-ידי הצהובון הבריטי "דיילי אקספרס", ומשם התגלגלה לאתרי חדשות אחרים ולאתר האינטרנט של הצהובון המתחרה, "דיילי מירור". משם גם נלקחו תחזיותיו של האסטרונום הבריטי שצוטט באתרי החדשות הישראליים כאילו לדעתו יש ממש באפשרות שלפיה האסטרואיד יתרסק על כדור הארץ. אלא שעיון בידיעה הסנסציונית מעלה כי היא למעשה אינה כה סנסציונית.

ההתרעה של נאס"א, מתברר, אינה מבשרת על אפשרות של פגיעה, אלא רק על התקרבות של האסטרואיד לכוכב הלכת שלנו. עד כמה צפוי האסטרואיד להתקרב לכדור הארץ? בערך 4.5 מיליון ק"מ מכאן – טווח לא רב בכלל במונחים אסטרונומיים, אך מרחק עצום במושגים של השמדת האנושות וכליון כדור הארץ. גם מידותיו של האסטרואיד כפי שדווח בתקשורת הישראלית מוגזמות: קוטרו אינו "קילומטר", כי אם (להערכת נאס"א) חצי מכך.

לא רק בנאס"א סבורים שהאסטרואיד אינו מסכן את המשך קיומו של המין האנושי. גם המומחה שגייסו עורכי החדשות הישראלים סבור כך. ביל נאפייר, שהתראיין ל"דיילי אקספרס", כלל לא אמר שהאסטרואיד שיעבור בסביבה ביום שישי הקרוב – 2014-YB35 שמו – יסכן את כדור הארץ. נאפייר בסך-הכל אמר שאם וכאשר יפגע אסטרואיד או כוכב שביט מסדר הגודל הזה בכדור הארץ, הרי שיהיו לכך השלכות קשות. לפרסום של שטויות בתקשורת, לעומת זאת, אין על-פי רוב השלכות יוצאות מן הכלל.