הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, החליט שאין מקום לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לאירוע במהלך מבצע "צוק איתן" שבו נהרגו, בין היתר, שלושה עיתונאים, כך הודיעה הפרקליטות הצבאית.

ב-30 ביולי 2014 הפציצו כוחות צה"ל את אזור השוק בשכונת שג'עייה. מההפגזה נהרג במקום ראמי ריאן, בן 26, שעל-פי דיווחי הפלסטינים עבד כצלם בסוכנות הידיעות העזתית PNJM. מוחמד אל-דירי, בן 26, שעבד כצלם עיתונות עבור אותה סוכנות ידיעות, נפגע בהפצצה וכעבור כמה ימים מת מפצעיו. סאמח אל-עריאן, בן 28, שעבד כמגיש בערוץ הטלוויזיה החמאסי אל-אקצא, נפגע גם הוא בהפצצה ומת כעבור שעות אחדות.

האלוף נועם תיבון (צילום: מארק ישראל סלם)

האלוף נועם תיבון (צילום: מארק ישראל סלם)

מאז תום מבצע "צוק איתן" פועל מנגנון בירור מטכ"לי בראשות האלוף נעם תיבון לבחינת אירועים שונים שבהם נטען להפרת הדין על-ידי חיילי צה"ל במהלך המבצע. לפני כחצי שנה פירסמה הפרקליטות הודעה ולפיה המנגנון בחן את האירוע שבו נהרג העיתונאי העזתי חאמד שהאב, והגיע למסקנה כי אין ראיות ששהאב אכן עבד כעיתונאי. נוסף לכך נטען כי רכבו הופצץ משום שהוביל אמצעי לחימה.

במקביל, אנשי מרכז המידע למודיעין ולטרור בחנו את זהות העיתונאים שנהרגו במהלך המבצע והגיעו למסקנה כי כמה מהם היו פעילי טרור. עם זאת, גם לפי דו"ח מרכז המידע למודיעין ולטרור, שלושת העיתונאים שנהרגו בתאריך זה מהפצצות צה"ל באזור השוק עסקו בעת פגיעתם בפעילות עיתונאית. זאת ועוד, למעט העובדה שאחד מהם הועסק על-ידי כלי תקשורת של חמאס, לא נמצאו עדויות למעורבות השלושה בפעילות טרור.

השבוע פירסמה הפרקליטות את ממצאי מנגנון הבירור בנוגע לאירוע ב-30 ביולי. מהודעת הפרקליטות הצבאית עולה כי שלושת העיתונאים לא נהרגו בעת שתיעדו אזרחים עזתים רוכשים מוצרים בשוק, כפי שנטען בעבר בתקשורת הפלסטינית, אלא ככל הנראה בעת שהגיעו לסקר פגיעה בבית משפחה שגרה סמוך לשוק. לפי ממצאי מנגנון הבירור של צה"ל, הפגיעה בבית המשפחה הובילה למותם של שבעה בני-אדם ובהמשך להתקהלות של אזרחים ועיתונאים מהסביבה, אז הופצץ הבית שוב וכמה מהמתקהלים נהרגו.

לפי הודעת הפרקליטות, הפגיעה אירעה כשצה"ל הגיב בירי מרגמות לאזור שממנו זוהה ירי אל כוחותיו, שגרם לפציעת אחד החיילים. כדי למנוע פגיעה באזרחים התעכב הירי של כוחות צה"ל במשך כשעה, שבמהלכה המשיך הירי לעבר החיילים. גם כאשר בוצע בסופו של דבר ירי צה"לי, נכתב בממצאי הבדיקה, הוא נעשה באופן מוגבל ביותר, מחשש ל"נזק אגבי" גדול. כוחות צה"ל ירו חמישה פגזי מרגמה לעבר אחד ממקורות הירי שזוהו, וכעבור כ-18 דקות, משהירי לעבר הכוחות לא נפסק, ירו עוד עשרה פגזי מרגמה לאותו אזור.

הפרקליטות הצבאית: "לא נשללה האפשרות כי הפגיעה באזרחים במהלך האירוע אירעה כתוצאה מירי כושל של ארגוני הטרור הפלסטיניים, לאור היקף ירי המרגמות הנרחב מצדם מאזור זה במהלכו"

"הכוחות העריכו בזמן האירוע שהסיכוי שייפגעו אזרחים מהירי הוא קטן", מובהר בהודעת הפרקליטות. "ראשית, לפני תחילת התמרון הקרקעי במרחב שג'עייה בוצעה אזהרת אוכלוסייה נרחבת, שבהתאם למידע שהיה בידי הכוחות הובילה לפינוי הרוב המוחלט של האוכלוסייה האזרחית מאותו תא שטח. אזהרת אוכלוסייה נוספת בוצעה יומיים לפני האירוע, ביום 28 ביולי, על מנת לשמור על האוכלוסייה האזרחית רחוקה מאזור הלחימה. בנוסף, בסריקות אוויריות שוטפות שבוצעו במרחב בתקופה שקדמה לאירוע, לא זוהתה תנועת אזרחים ברחובות ובאזורים פתוחים בשכונה – היכן שהסיכון להיפגע מירי מרגמות הוא ככלל גדול יותר מאשר בתוך מבנה. בזמן אמת, לא עמדו לרשות הכוחות אמצעי תצפית אוויריים זמינים. כך, גם אם לא נשללה לגמרי נוכחות אזרחים בשכונה, נוכח ההערכה שמרבית האוכלוסייה התפנה ושלא נצפו תושבים ברחובות בתקופה שקדמה לאירוע, ההבנה היתה שהסיכוי שייפגעו כתוצאה מהירי המוגבל הוא קטן.

"בדיעבד, מהצלבה של פעילות הכוחות עם הנטען בתלונות שקיבל הפצ"ר, ניתן להסיק כי, ככל הנראה, אחד הפגזים ממקבץ הירי הראשון שביצעו כוחות צה"ל פגע בגג הבית של משפחת אל-סלק וגרם למותם של שבעה מבני המשפחה בעת ששהו על גג הבית; ושני פגזים ממקבץ הירי השני שביצעו כוחות צה"ל פגעו באנשים שהתקהלו בסמוך לבית אל-סלק בעקבות הפגיעה הראשונה. בצד זאת, לא נשללה האפשרות כי הפגיעה באזרחים במהלך האירוע אירעה כתוצאה מירי כושל של ארגוני הטרור הפלסטיניים, לאור היקף ירי המרגמות הנרחב מצדם מאזור זה במהלך האירוע".

הפרקליט הצבאי הראשי דני עפרוני (צילום: יוסי זליגר)

הפרקליט הצבאי הראשי דני עפרוני (צילום: יוסי זליגר)

הפרקליט הצבאי הראשי, נמסר בהודעת הפרקליטות, הגיע למסקנה כי "הירי בוצע בהתאם להוראות הדין הישראלי וכללי המשפט הבינלאומי", שכן "כוון לעבר מרגמות ומפעיליהן, במטרה לנטרל אותם מהמשך ביצוע ירי מתמשך ואינטנסיבי לעבר כוחות צה"ל, אשר שם אותם תחת סכנת חיים ממשית ומיידית".

בהמשך ההודעה נמסר כי "הפצ"ר מצא כי באירוע התרחשו צירופי מקרים והשתלשלות דברים שמפקד צבאי לא היה אמור לצפות מראש – הפגז שגרם לפגיעה הנרחבת הראשונה בקבוצת אזרחים (בני משפחת אל-סלק) פגע בגג דווקא בעת ששהתה עליו קבוצת אזרחים (בעוד שהסיכוי של פגז לחדור למבנה ולגרום לפגיעה דומה באזרחים שהיו שוהים בתוכו הינו נמוך יותר); והפגיעה הנרחבת השנייה נגרמה לקבוצת אזרחים שהתקהלה מחוץ לבית אל-סלק, בעקבות הפגיעה בו קודם לכן. במועד ההחלטה על ביצוע הירי השני לא היה ידוע לכוחות צה"ל על הפגיעה בבית משפחת אל-סלק ולא על ההתקהלות בסמוך לבית משפחת אל-סלק בעקבות זאת. זאת, כאשר באותה עת לא פסק ירי המרגמות לעבר כוחות צה"ל, אשר העמידם בסכנה ממשית ומיידית.

"על רקע זה, הפצ"ר מצא כי הערכת המפקד שהיקף הנזק האגבי הצפוי לא יהיה מופרז ביחס ליתרון הצבאי שהיה צפוי להתקבל מהירי לא היתה בלתי סבירה בנסיבות העניין, לאור המידע שהיה בפניו באותה עת. על כן מצא הפצ"ר כי לא נפל פגם בפעילות כוחות צה"ל באירוע, וכי אף שבסופו של דבר נגרמה בעקבות הפעולה תוצאה טרגית, אין בכך כדי להשליך בדיעבד על חוקיותה".

Read this article in English