מתי שתיקה ועמידה מן הצד נעשות לשיתוף פעולה? ביום חמישי האחרון נערך בערוץ 2 עימות בין ראשי כל המפלגות, למעט שתי הגדולות. במהלך העימות הטיח יו"ר ישראל-ביתנו אביגדור ליברמן מלים קשות באיימן עודה, יו"ר הרשימה-המשותפת. הרשימה-המשותפת היא איחוד של המפלגות הערביות בל"ד ורע"מ-תע"ל והמפלגה הערבית-יהודית חד"ש.

בפתח העימות טען ליברמן כי עודה וחבריו לרשימה מייצגים ארגוני טרור וקרא להעמיד אותו לדין בגין הסתה והמרדה, בשל קריאותיו לצעירים במגזר הערבי שלא לשתף פעולה עם תוכנית השירות הלאומי הממשלתית. כשעודה הזכיר שהערבים מונים 20% מאזרחי המדינה, העיר ליברמן "בינתיים", ובהמשך חזר על המסר המקורי שלו וטען כי עודה הוא "גיס חמישי".

למחרת העימות זכתה המנחה יונית לוי למחמאות על יכולתה לשמור באופן יחסי על הסדר לאורך השידור המורכב ולנווט אותו על-פי הכללים הקבועים מראש. עם זאת, באחד מרגעי האמת של העימות היא נותרה כמעט דוממת. היה זה לקראת סוף האירוע, כשכל ראש רשימה קיבל את ההזדמנות להפנות שאלה לראש רשימה אחר. ליברמן ניצל את זכות הדיבור כדי לפנות אל איימן עודה (בלי לנקוב בשמו), ולשאול אותו כך:

למה באת בכלל לאולפן לכאן ולא לאולפן לעזה? למה אתה לא נבחר ברמאללה ואתה הולך להיבחר לכנסת ישראל? למה אתה בכלל נמצא כאן? אתה לא רצוי כאן. אתה אזרח פלסטיני, אתה מגדיר את עצמך כפלסטיני, אז לך לאבו-מאזן, ישלם לך משכורת, דמי אבטלה, דמי הבראה ודמי בטלה".

על אף שבמהלך העימות היו ראשי רשימות שהתפרצו זה לדברי זה והעירו הערות ביניים, כשליברמן אמר לעודה "אתה לא רצוי כאן", איש לא קטע את דבריו. לא יו"ר מרצ זהבה גלאון (שכשקיבלה את זכות הדיבור לאחר מכן, גינתה בחריפות את דבריו), לא יו"ר יש-עתיד יאיר "זועביז" לפיד, וגם לא ששת נבחרי הציבור היהודים האחרים שנטלו חלק בעימות. איש לא הכריז "עד כאן", איש לא הבהיר בזמן אמת כי על התבטאויות שכאלה לא ניתן לעבור בשקט. היחידה שהגיבה ישירות לדברי ליברמן היתה המנחה יונית לוי, אולם היא הסתפקה בתיקון עובדתי. "הוא אזרח ישראל, מר ליברמן", העירה (ובקרב כמה מהצופים בוודאי הידהדה ההבטחה של ליברמן מתחילת העימות – "בינתיים").

"הוא אזרח ישראלי, מר ליברמן". יונית לוי

"הוא אזרח ישראלי, מר ליברמן". יונית לוי

במקרה כזה לא די בתיקון שגגה עובדתית. ליברמן קרא, בפועל, לגירוש עודה ומצביעיו ממדינת ישראל, והמנחה לוי לא הגיבה אפילו בדחייה מנומסת, בסגנון: "הוא רצוי כאן, אנחנו הזמנו את איימן עודה ואנחנו שמחים שנענה והגיע לעימות". ליברמן חתר באולפן חדשות ערוץ 2 תחת אושיות היסוד של הדמוקרטיה, ובתגובה ספג הערה אחת, רפה. האם באמת צריך לדמיין ראש מפלגה גזענית באירופה המטיח בעימות טלוויזיוני בראש מפלגה יהודית את המלים "אתה לא רצוי כאן" כדי להבין עד כמה חמורה היתה האמירה של ליברמן?

בשבוע הבא אמור להיערך בערוץ 1 עימות נוסף בין ראשי הרשימות בהנחיית יעקב אילון. אם ליברמן יחזור על התבטאויות שכאלה, לראשי הרשימות האחרות תהיה הזדמנות לתקן את הרושם שהותירו בעימות האחרון ולהגן על זכותו של עודה ובוחריו להמשיך לחיות לצדם כאזרחי מדינת ישראל. אם שוב יגיד ליברמן ליו"ר הרשימה-המשותפת "אתה לא רצוי כאן", למנחה העימות אילון תהיה הזדמנות להשיב מעט מכבודה של התקשורת הישראלית, לעצור את יו"ר ישראל-ביתנו ולהעמיד אותו במקומו.

Read this article in English