מתי בפעם האחרונה הקדשתם כמה דקות כדי להבין איך תרופה חדשה שפותחה במכון ויצמן מסוגלת להתמודד עם תאי חלבון פגומים ולרפא אותם בשלבים מתקדמים של סרטן הדם? מתי פיניתם כמה דקות כדי לחשוב, בזמן ההכנות המוכרות לסדר פסח, למשל, על הקשר בין כתב החרטומים המצרי לבין התקשורת המודרנית? מזמן? ממש מזמן? לא זוכרים?

ואיך תזכרו? בתקופה הזאת, אפילו יותר מבימים אחרים, ערוצי התקשורת מתחרים זה בזה מי יגיע ראשון לתחתית הרדידות הסנסציונית: פוליטיקת בחירות, רכילות על ידוענים לרגע ודיווחים משוכפלים על אירועי ביטחון מסיטים את הזרקור מתחום עניין חשוב וחיוני לא פחות בחיינו – הידע המדעי.

הפיכתו של הסיפור המדעי לפשוט ונגיש חשובה משום שהיא מפתחת את הסקרנות כלפיו ויוצרת דורות חדשים של מדענים

לא פשוט לעסוק במדע, יותר קשה להבין אותו, והכי קשה לספר אותו לקהל הרחב. העיתונאי איתי נבו הביא בשנה החולפת לרשת ב' של קול-ישראל, בשילוב ייחודי של אומץ, עניין אישי והרבה כישרון ויצירתיות, את התוכנית "מיקרוסקופ" כדי לספר לנו על מה עמלים מיטב המוחות המדעיים – איך זה נראה, למה זה טוב ואיך העולם ירוויח מכך. נבו הציג תגליות רבות וניסה לספר את הסיפור המדעי בצורה בהירה, מעניינת ואקטואלית.

פריצת הדרך של התוכנית לא היתה רק בהבאת הסיפור המדעי למרכז הבימה, אלא גם העבודה שנעשתה מול החוקרים. נסו אתם לשכנע מדען שחקר במשך שלושה דורות איך מסתגל תא חי למזהמים אנאירוביים להסביר את תגליתו בשלוש דקות ברדיו. הרי העבודה שלו דורשת יצירתיות, מסירות ואורך רוח. היא לא דורשת ייצוגיות, ובטח שלא תקשורתיות.

הפיכתו של הסיפור המדעי לפשוט ונגיש חשובה משום שהיא מפתחת את הסקרנות ביחס אליו ויוצרת דורות חדשים של מדענים. אבל זה לא רק עניין חינוכי: רובנו איננו מכירים כלל את העבודה שנעשית במוסדות המחקר ובאוניברסיטאות, ובכל זאת אנחנו מממנים את הפעילות הזו בכספי המסים שלנו; חשיפת הנעשה שם היא החזרת חוב לחברה וחיזוק מקומם של המדענים בצד המייעץ למקבלי ההחלטות.

הדברים אמורים במיוחד בנושאים שבהם בסיס קבלת ההחלטות הוא מדעי, כמו משק האנרגיה, משאבי קרקע ומים, אוויר נקי, בריאות המערכת האקולוגית שעליה אנחנו נסמכים, מזון ובריאות הציבור. בסוגיות סביבתיות אלה חשוב להבטיח שתהליך קבלת ההחלטות מבוסס היטב מבחינת הידע המדעי הקיים ומערב את מיטב המדענים במדינה.

התוכנית "מיקרוסקופ" תרמה, אם כן, לכולנו, כי כולנו רוצים וצריכים לשמוע מה חוקרים המדענים. לכן תמוה מאוד, ואף מקומם, שברשות השידור המתחדשת החליטו להפסיק את שידורי התוכנית. אם מקבלי ההחלטות שם שכחו את אחריותם הציבורית וחושבים שאין מספיק קהל בארץ המתעניין במדע, אנחנו כאן כדי להזכיר להם ולהוכיח להם שהם טועים.

ד"ר נטע ליפמן היא מנהלת זווית, סוכנות ידיעות למדע ולסביבה מבית האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה

לאחר פרסום המאמר ביקש מנהל קול-ישראל שמעון אלקבץ לעדכן כי התוכנית תעבור להיות משודרת ברשת א' של קול-ישראל, במקום ברשת ב' כפי שהיה עד כה, וכי ברשת ב' תשודר פינה שבועית בענייני מדע באחד מיומני החדשות. "אנחנו רואים חשיבות מרובה לסיקור תחום המדע ודווקא בשל כך אבקש להדגיש כי התכנית 'מיקרוסקופ' לא ירדה מלוח השידורים", מסר אלקבץ.