דן מרגלית, הפרשן הבכיר של "ישראל היום", מחריף את התקפותיו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. מרגלית, שבשבועות האחרונים מותח ביקורת על התנהלותו של נתניהו באמצעות חשבון הטוויטר שלו, נמנע בדרך כלל מהבעתה מעל דפי החינמון המשרת את צרכיו התדמיתיים של ראש הממשלה. במקרים שבהם כן מותח הפרשן ביקורת על נתניהו בין דפי העיתון, הביקורת בדרך כלל מעודנת ומוצנעת. בשיחה עם "העין השביעית" אומר מרגלית כי נתניהו חייב לציבור הסברים על התנהלותו, וכי בכוונתו להמשיך למתוח עליו ביקורת.

ההתבטאות המקוונת האחרונה של מרגלית, שפורסמה אתמול (10.2.15), מוקדשת להחלטת לשכת ראש הממשלה לפסול את מינוי הפרופסורים אריאל הירשפלד ואבנר הולצמן לחברות בוועדת השיפוט של פרס ישראל בספרות. "פסילת שופטים לפרס ישראל אחרי שכבר מונו – ז'דנוביזם נוסח ביבי", כתב מרגלית בחשבון הטוויטר שלו. "ז'דנוביזם" הוא כינוי גנאי הנגזר משמו של אנדריי ז'דנוב, פוליטיקאי ותועמלן סובייטי מהמאה שעברה, שנעשה מזוהה עם שליטה ממשלתית בתרבות.

דן מרגלית, טוויטר, 10.2.15

דן מרגלית, טוויטר, 10.2.15

"נראה אותך כותב את זה ב'ישראל היום'. בינתיים אתה כמו ילד שמרשה לעצמו לעשן אצל חבר כשההורים שלו לא רואים", כתב לו אחד המגיבים. בשבוע שעבר, בעקבות הערה דומה על התבטאות ביקורתית שלו על כוונתו של נתניהו לנאום בקונגרס שבועיים לפני הבחירות, כתב מרגלית לעוקביו: "אין חידוש בעמדתי, פעמיים התנגדתי בתקיפות לנאום ביבי בקונגרס. ו'ישראל היום' פרסם דברי במלואם. ברור שאני תומך בתוכן התנגדותו להסכם עם איראן". מרגלית אכן מתח ביקורת על נתניהו בהקשר זה ב"ישראל היום", לפני כשבוע וחצי ולפני כשבועיים.

אתמול לפנות בוקר חזר מרגלית על המסר בנוגע לנאומו המתוכנן של נתניהו: "ההסכם עם איראן רע, ונתניהו בעיקשותו לנאום מחליש את הסיכוי שהקונגרס יסכל אותו, אבל שיקולי בחירות חשובים מכל". כמה שעות לפני כן פירסם מרגלית ציוץ נוסף הנראה כמסר ביקורתי נגד נתניהו: "נתניהו, גמור את הגידול הממאיר באבחת לשון, הודע שכולם נבלים, אבל מה לעשות? גברה יד רשעים ואתה רוצה to cut the losses ותיסע לנאום אחרי הבחירות".

"נראה אותך כותב את זה ב'ישראל היום'. בינתיים אתה כמו ילד שמרשה לעצמו לעשן אצל חבר כשההורים שלו לא רואים", כתב למרגלית אחד המגיבים בטוויטר

יומיים קודם לכן כתב את הדברים הבאים: "הצעה הוגנת של שלי יחימוביץ': האופוזיציה לא תרד לחיי נתניהו אם יוותר על נאומו המזיק בקונגרס, ביבי צריך לחטוף זאת בשתי ידיים". בציוץ קודם טען כי אלה המעודדים את נתניהו לנאום בקונגרס חרף התנגדותו של נשיא ארצות-הברית ברק אובמה הם תועמלנים הגורמים נזק לישראל.

בציוץ מ-30.1.15 אף מצא לנכון למתוח ביקורת על רעייתו של נתניהו, שרה. "הידיעות על פרשת הבקבוקים של שרה נתניהו תואמות את הביטוי שהן הוציאו את השד מן הבקבוק. אבל עניין הבקבוקים היה זוטות אלמלא נכרך בשורה של סוגיות", צייץ. את כוונתו של נתניהו לשריין ברשימת הליכוד לכנסת את מלכת היופי לשעבר לינור אברג'יל (כוונה שלא יצאה אל הפועל בסופו של דבר) זיכה מרגלית בציוץ הלעגני: "תגידו לי שזה לא נכון שביבי רוצה לשריין את אברג'יל, למה לא בר רפאלי?".

חרף ריכוז גבוה במיוחד של התבטאויות ביקורתיות של מרגלית כלפי נתניהו בחודש האחרון, רבם מחִצי הביקורת של הפרשן הוותיק נותרו בחשבון הטוויטר האישי שלו ולא זכו להתפרסם בטוריו שב"ישראל היום".

מרגלית: "רוב הדברים יופיעו ב'ישראל היום'"

בשיחה עם "העין השביעית", כשהוא נשאל מדוע רוב התבטאויותיו הביקורתיות כלפי נתניהו נשארות בטוויטר, טוען מרגלית כי מדובר באבחנה שגויה. "אני כתבתי על נתניהו בערך לפי חשבוני כמה עשרות ביקורות, ואני אכתוב לפי מיטב הבנתי", הוא אומר. את דברי הביקורת שלו על שרה נתניהו, לדבריו, הוא אינו זוכר.

בנימין ושרה נתניהו בטקס של תנועת הצופים. 2.6.14 (צילום: חיים צח, לע"מ)

בנימין ושרה נתניהו בטקס של תנועת הצופים. 2.6.14 (צילום: חיים צח, לע"מ)

כשנשאל מרגלית מדוע ביקורתו ב"ישראל היום" מוגבלת להופעתו של נתניהו בפני הקונגרס, ולא לנושאים האחרים שבהם התבטא, אומר מרגלית כי לא כל נושא שעליו התבטא חשוב מספיק כדי לקבל אזכור במאמר שיתפרסם ב"ישראל היום". "רוב הדברים יופיעו ב'ישראל היום', אבל יש דברים שהם קטנים מכדי שיופיעו ב'ישראל היום'", הוא מסביר. "סביר להניח שהעניין של השופטים בוועדת פרס ישראל יופיע בטור שלי ביום שישי", הוא מוסיף.

היום התברר כי מרגלית לא חיכה עד לגליון סוף-השבוע: מאמר ביקורתי שלו על הדחת השופטים מתפרסם בחינמון (לצד מאמר של דרור אידר המשבח את נתניהו). אמנם, במעבר מטוויטר ל"ישראל היום" הפכה ההאשמה ב"ז'דנוביזם נוסח ביבי" ל"הדחתו בדיעבד [של הירשפלד] עלולה ליצור מראית עין של ז'דנוביזם".

בשיחה עימו קובע מרגלית כי עצם הפניית שאלה אליו על הפער בין ביקורתו על נתניהו בטוויטר ובעיתון אינה הגונה. זאת, משום שמבקריו, ובכללם "העין השביעית", אינם מפנים שאלות דומות לפרשני וכתבי "ידיעות אחרונות", ובראשם נחום ברנע, סימה קדמון, סבר פלוצקר ואיתן הבר. "אף אחד מהם לא השמיע מלת ביקורת על אשכנזי ועל רמון, אף אחד מהם לא צייץ בטוויטר מלת ביקורת על אולמרט, ומעולם לא שאלתם איש מהם איך זה יכול להיות", טוען מרגלית.

בטח ששאלנו, וגם מתחנו עליהם ביקורת. בכל אופן, גם אם נניח שנחום ברנע מועל בתפקידו, אין לזה קשר לתפקוד שלך.

"לא שאלתם. אתם רודפים אותי. מה אתם רוצים שאחד כמוני יעשה? שיגיד לעצמו, אם אתה לא רוצה לכתוב את זה ב'ישראל היום' אל תכתוב גם בטוויטר, כי אז יצלצל אליך איזשהו איתמר ויפנה אליך כאילו אתה חייב לו בכלל משהו? אני לא אעשה את זה כי אני לא מפחד, אבל מה יעשו אנשים אחרים?".

דן מרגלית בתגובה לשאלה על הפער בין התבטאויותיו בגנות נתניהו בטוויטר לבין אלו שבטוריו ב"ישראל היום": "אתם רודפים אותי. זו פשוט רדיפה"

לדברי מרגלית, "לא נכתבו דברים יותר חריפים מהדברים שאני כתבתי על הקונגרס. אתם כמובן לא תשבחו את זה, אלא תשאלו אותי מדוע אני לא כותב על זה יותר. הבעתי את עמדתי בעניין הקונגרס פעמיים, ולא חזרתי בי ממנה. למה צריך לכתוב שלוש פעמים? מה קרה לכם? אתה שואל אותי למה פירסמתי פעמיים ולא שלוש? זו פשוט רדיפה".

מה בנוגע לשרה נתניהו? גם עליה מתחת ביקורת בטוויטר.

"לא זוכר. להפך, בעניין שרה עמדתי כמו עמדת שלי יחימוביץ'. אני חושב שיש בעיה עם ביבי, לא עם שרה. שרה לא נבחרה, ולא מעניין אותי שרה. נגד שרה יש תביעה שהגיש מני נפתלי – ובית-המשפט יכריע. לי אין עניין עם שרה, היא לא נבחרה לא על-ידיך ולא על-ידי, יש לי עניין רק עם ביבי, הוא חייב הסברים – כולל על ההתנהגות של שרה".