ביוני אשתקד מת המצרי חאלד סעיד. מצרים הרשמית טענה שסעיד נחנק למוות כשניסה לבלוע שקית עם סם, אולם תמונה קשה הזמינה ברשת, של פניו המושחתים באלימות, מספרת סיפור אחר. לפי הסיפור הזה, סעיד עונה למוות על-ידי שוטרים שעצרו אותו בניסיון למנוע ממנו לפרסם באינטרנט תיעוד שלהם גונבים שלל מעסקת סמים. אלפים הצטרפו אז ליוזמה שעלתה בפייסבוק לקיים מחאה שקטה נגד האלימות המשטרתית.

יש הרואים במותו של סעיד את אבקת השריפה, ובהפיכה בטוניסיה את הגפרור, שהדליקו את המהומות הנרחבות שפרצו אתמול במצרים (שלישי, 25.1.11). טוניסיה מספקת לא רק חיזוק והשראה, אלא גם דוגמה לשימוש באינטרנט להתארגנות נגד שלטון מושחת. והשלטון, במצרים כמו בטוניסיה, מנסה למנוע את השימוש הזה.

הפגנה בכיכר תחריר בקהיר. מתוך הטוויטר של abo_mazen

הפגנה בכיכר תחריר בקהיר. מתוך הטוויטר של abo_mazen

"אנחנו יכולים לאשר שטוויטר נחסם במצרים בסביבות 8 בבוקר שעון פסיפי. הדבר משפיע הן על טוויטר.קום והן על אפליקציות", דווח בחשבון יחסי-הציבור הבינלאומיים של טוויטר, @twitterglobalpr, אתמול בצהריים. ומיד אחר-כך: "לגבי החסימה במצרים: אנחנו מאמינים ששיח פתוח של החלפת מידע ודעות תורם לחברות ועוזר לממשלות לתקשר טוב יותר עם אנשיהן". "ממשלה שמפחדת מטוויטר לא ראויה להישאר בשלטון", כתב abdulrahman, שמציג את עצמו בחשבון הטוויטר שלו, @abo_mazen, כפיזיקאי וחובב טכנולוגיה. לפי דיווח ב-Fast Company, המצרים שיתקו גם תאים סלולריים. אולם יש כאלה שמצליחים לעקוף את המכשולים ולעדכן, אם לא את חבריהם, אזי לפחות את שאר העולם.

טוויטר מאפשר לרכז ציוצים בנושא מסוים על ידי תיוגם ב"האשתגיות". בין ההאשתגיות של המהומות במצרים נמצאות #egypt (מצרים), #cairo (קהיר) ו-#Jan25 (התאריך שבו הוכרז "יום הזעם" והמהומות החלו). אחד המצייצים ממצרים הוא עיתונאי CNN בן וודמן. "[העיתון] 'אל-אהראם' כולל כתבת שער על 'שוקולד ופרחים' למשטרה ב'יום המשטרה'. מוזר, האבנים הללו לא נראו כמו פרחים", דיווח היום, וסיפר כי ביומון העצמאי "אל-מסרי אל-יום", לעומת זאת, "כותרת ראשית של מלה אחת אדומה מעל תמונה ענקית של הפגנת ה-#Jan25 'אזהרה'" (התחביר עילג גם במקור באנגלית).

אתמול פירסם @abo_mazen תמונה מההפגנה בכיכר תחריר בקהיר, והיום כתב (בערבית): "זו ההגדרה של התקשורת החדשה: התמונה שפירסמתי אתמול - ראו אותה עד עכשיו יותר מ-50 אלף איש". במהלך כתיבת שורות אלה עלה מספר הצפיות בתמונה ב-2,000, לכמעט 56 אלף. מחמוד אל-נאחאס, ארכיטקט ומעצב פנים, פירסם אתמול בטוויטפיק תמונות מהפגנה באל-מחלה אל-כברה, שאחת מהן מציגה שוטרים בקסדות בתוך המון המפגינים, ותחתיה ההסבר: "כאשר כיתרנו את [כוחות] הביטחון המרכזי באמצע". התמונה זכתה ללמעלה מ-10,000 צפיות.

cairowitness העלה באתר ustream פיד של מצלמת רשת שהוצבה בקהיר, אולם כעת השידור החי לא עובד, אולי בגלל חסימה של השלטונות המצריים, ובמקומו אפשר לראות שידור חוזר של החומר שהוקלט. משתמש יו-טיוב MFMAegy העלה סרטון שבו נראה מפגין עוצר בגופו רכב משטרתי לפיזור הפגנות, בתמונה שמהדהדת באופן בלתי נמנע את תמונת המפגין הסיני מול הטנקים בטיאננמן. ועוד לפני ההפגנות, בתחילת החודש, העלה mmoshirah ליו-טיוב שיר מחאה נגד הממשל.

"אנונימוס", שם כולל להתארגנויות אד-הוק של האקרים ופעילי רשת, שפעיליו אירגנו בעבר מתקפות מקוונות נגד תומכי סיינטולוגיה, מתנגדי פיראטיות במוזיקה וגופים שפעלו נגד ויקיליקס, ולאחרונה נגד אתרי ממשל טוניסאיים שניסו לצנזר את המחאה, הקים עכשיו את Operation: Egypt לסיוע למחאה המצרית. "אתמול היינו כולנו טוניסאים; היום כולנו מצרים. מחר כולנו נהיה חופשיים!", נכתב בדף הפייסבוק שלהם, שמספק גם טיפים לעקיפת חסימות האתרים.

עוד דפי פייסבוק שמעדכנים מהאירועים הם "כולנו חאלד סעיד" (באנגלית) ו"25 בינואר, יום המהפכה נגד השחיתות, עוני אבטלה" (בערבית), המשמש בין השאר לתיאום הפגנות. עמוד "השהידים של סואץ במהפכה המצרית" מעדכן על הנעשה בסואץ, וטוען כי יש כבר 7 הרוגים במהומות. בשעות האחרונות נכתב שם: "סואץ - עיר עם 'היסטוריה' של שהידים וקורבנות, אבל הפעם היריות לא מגיעות מן היהודים". בין התגובות: "יותר גרוע מהיהודים!" ו"אין הבדל בין היהודים לממשלה המצרית, אלה ואלה כובשים".

למחאה, כמקובל אצל אומת האינטרנט, יש גם צד קליל: חשבון הטוויטר המזויף של הנשיא חוסני מובארכ (באנגלית), שמציג את עצמו בשורת הביוגרפיה במלים "אני הבעלים של מדינה קטנה בשם מצרים". בתגובה לציוץ שדיווח על פתיחת החשבון המזויף כתב מובארכ: "הייתי מקים אותו מוקדם יותר, אבל הייתי עסוק מדי בצפייה באנשים שמריעים לי ברחובות קהיר".

תודה לאורי סבח על הסיוע בהכנת הכתבה