מלכתחילה לא היתה שום כוונה להקליק על הטור של משה פרימו באתר ערוץ הספורט, אבל הכותרת החד-משמעית של הטור השבוע, "למרות פאקו – מכבי תל-אביב תזכה באליפות", גרמה לשריר האצבע לעשות פעולה בלתי רצונית בעליל, רק כדי להבין מנין שואב הכותב את כוחות הנבואה.

הכותרת הפסקנית התבררה כעוד גחמה של עורך. בטור עצמו כתב פרימו ש"מכבי תל-אביב היא המועמדת מס' 1 לאליפות". יד נעלמה במערכת הפכה את המועמדת לזוכה ודאית. ה"שדרוג" של דברי הפרשן אולי העלה במקצת את מספר ההקלקות, אבל עלול גם להיות הרמה להנחתה מצד האורבים לעוד יציאה מופרכת של פרימו פרום הלשון. למה לעורך לשים מכשול לפני עיוור, סליחה – מול פרשן שעיניו נעוצות במסך הסלולרי וכל דאחקה שיקבל עשויה לזנק אצלו למעמד של סקופ בלעדי?

אבל לא כל האשמה רובצת על כתפיו של העורך הפלוני. בסיום הטור האמור מספק פרימו עצמו גול עצמי טרי, לחדוות מקטרגיו: בסיפא יועץ הפרשן לכוכב מכבי תל-אביב, ערן זהבי, לשכור את שירותיו של יועץ תקשורת, לא פחות. "לא שמעתי מאף כוכב", כתב פרימו, "גדול ככל שיהיה, שמצהיר שייתן אגרוף בפנים לאוהד שינסה לתקוף אותו. הקשר [זהבי] צריך להבין שכוכב זה לא רק ברגליים, אלא גם בפה. גם ככה למעט אוהדי מכבי אין אליו אהדה גדולה עכשיו, ולכן הוא חייב לשקול כל מלה שהוא אומר".

הטור של פרימו באתר ערוץ הספורט

הטור של פרימו באתר ערוץ הספורט

את העצה הזו מנפק מי שהכריז בדצמבר 2011 באולפן ערוץ הספורט שהוא שונא את אוהדי מכבי חיפה, אמירה שגררה מאות תגובות נזעמות ושבעטיה פירסם טור התנצלות. שנה אחר-כך, בדצמבר 2012, הוא המליץ/דרש ממכבי תל-אביב לפטר מיד את המאמן אוסקר גארסיה, שלטענתו נכשל כישלון חרוץ. במכבי תל-אביב התעלמו בנימוס מההצעה, וזכו בסיום העונה באליפות, עם אותו גארסיה. בספטמבר 2013 כתב שהנבחרת צריכה מאמן זר – "אסור לתת לגוטמן קמפיין נוסף בנבחרת". גוטמן, חרף המלצתו של המגה-פרשן, מונה לקמפיין נוסף, והנבחרת מדורגת כרגע ראשונה בבית. באותו טור אפשר למצוא פנינה נוספת ממפעלו של פרימו: "כולם ללא יוצא מהכלל היו אכזבה גדולה, פרט לחמישה שחקנים". ועל זה אפשר לומר שבכל הטורים שלו ללא יוצא מהכלל פרימו צודק, חוץ מבדרך כלל.

המלצתו הנחרצת ביחס לקריירה של גוטמן לא הפריעה לפרימו לזגזג בנחת אחרי הניצחון הראשון של הנבחרת על קפריסין, כנראה בעצת יועץ התקשורת פרימו: הפרשן השתפך אז באופטימיות ולא טרח אפילו לרמוז שהוא נאלץ לאכול את כובעו. אחרי ה-0:3 בנובמבר האחרון של הנבחרת על בוסניה, הוא כבר ניבא שגוטמן יהיה המאמן השני שיוביל את הנבחרת לטורניר גדול. על רועי ריינשרייבר, ששפט לפני כחודשיים בדרבי התל-אביבי שפוצץ, הכריז פרימו חד-משמעית כי גמר את הקריירה. רק שמאז אותו דרבי ריינשרייבר כבר שפט כמה פעמים במשחקי ליגת-העל.

בפברואר 2014 הפך לגיבור "הסקופ המזויף", לאחר שקיבל סמס מפוברק בזמן שידור. בניגוד להמלצה שלו השבוע לזהבי "לשקול כל מלה שהוא אומר", פרימו לא שקל אף הברה כשבישר לצופים בחגיגיות על סיפור שלא היה ולא נברא – נפילה משפילה ביותר, שבשל קלות ממנה נוהג פרימו לדרוש בתוקף את פיטוריו של הנכשל.

וידיאו: ה"סקופ" של פרימו

בספטמבר האחרון הושעה פרימו מרדיו-ללא-הפסקה לאחר שזרק הערה מופרכת על פרקליט מכבי תל-אביב, המועדון שעימו הוא שרוי בסכסוך משפטי. בתגובה להשעייתו הכריז פרימו שהוא חוזר בשבוע הבא בעזרת השם, אלא שעבר שבוע, עברו שבועיים וגם הרבה יותר מחודשיים, וההשעיה התבררה כקבועה. גם כשמושא הנבואות שלו הוא הוא עצמו, מתברר פרימו כמשענת קנה רצוץ.

בשבת האחרונה, באולפן הפתוח של ערוץ הספורט, פיזר נבואות חורבן על מכבי נתניה. בארשת דרמטית, תוך שהוא מעיין בסמסים, נוהג בזוי שהפך לסמלו המסחרי, סיפר פרימו על חדר הלבשה מפורק ועל קבוצה שבוודאות יורדת ליגה. כל זאת כשהעונה עוד לא במחצית הדרך. באותה נשימה קבע שמכבי תל-אביב תזכה באליפות. כשאליבא דפרימו יש כבר זוכה באליפות ויש גם יורדת, אפשר לסגור עונה ולחסוך מיליונים. או לפחות לחסוך מהצופים ומהקוראים נביא כדורגל ששמו השני הוא עורבא פרח.

החשיבות והמשמעות של הערוץ הציבורי

נמשכת ההתעללות הטלוויזיונית במובילת ליגת-העל בכדורגל. עירוני קריית-שמונה מוליכה את הטבלה 15 מחזורים ברציפות, מאז המחזור השלישי בסוף ספטמבר 2014, אבל עד כה שודרה רק פעמיים במסגרת המשחק המרכזי בערוץ 1. מאז הטור שפורסם כאן בנושא, לפני כחודש וחצי, שודרה הקבוצה פעם אחת נוספת, במשחק החוץ שלה מול הפועל תל-אביב, ומאז שוב אבדו עקבותיה. נוכחותה על המסך מתמצה בחמש דקות במסגרת תוכנית סיכום המחזור בערוץ הספורט. את מרבית הזמן ממשיכות לתפוס ארבע הקבוצות הגדולות מושכות הקהל, ששלוש מהן מדשדשות העונה בצורה מביכה.

הפסד ראשון העונה לקריית-שמונה – דרמה שאפשר לראות רק בתקצירים באינטרנט (צילום מסך)

הפסד ראשון העונה לקריית-שמונה – דרמה שאפשר לראות רק בתקצירים באינטרנט (צילום מסך)

בשבת האחרונה נוצחה קריית-שמונה לראשונה העונה (מול מכבי פתח-תקווה), אבל שום שידור ישיר לא היה שם כדי לתפוס את הדרמה. גם עימות ישיר לפני חודש וחצי בין הקבוצה לבאר-שבע, התופסת את המקום השני, לא שיכנע אף אחד ברוממה לבזבז ניידת שידור על הקבוצה מהצפון.

לשיא אבסורדי נוסף יגיעו הדברים במחזור הקרוב: ערוץ 1 ישדר את בית"ר ירושלים מול הפועל תל-אביב (מקום 4 מול מקום 9), בעוד שערוץ התשלום הציני, צ'רלטון, שמקבל החלטות רק לפי מספר מנויים ולא לפי החשיבות, ישדר השבת את באר-שבע מול מכבי פתח-תקווה ואת מכבי תל-אביב מול עכו, ביום ראשון את רעננה נגד מכבי חיפה וביום שני – הפתעה! – את בני-סכנין נגד מכבי נתניה (מקום 10 מול 12). מששת משחקי המחזור הקרוב, רק שניים לא יזכו לשידור ישיר: אחד מהם הוא משחק החוץ של המוליכה קריית-שמונה מול הפועל חיפה.

מהמחזור שבו החלה להוביל את הליגה, שודרה קריית-שמונה ב"המשחק המרכזי" של ערוץ 1 פעמיים בלבד. אם לתרגם זאת למספרים, עולה כי הקבוצה שמבחינת משך הליגה תופסת את המקום הראשון יותר מ-80% מהזמן שודרה עד כה רק בכ-14% מסך משדרי המשחק המרכזי. פשוט בלתי נתפס.

וידיאו: ויזנטל ב"תיק תקשורת"

בראיון שהעניק לפני כשבועיים ל"תיק תקשורת" התייחס יונה ויזנטל, היו"ר הזמני של רשות השידור, לסוגיית הרייטינג: "אני חושב שהחשיבות והמשמעות של הערוץ הציבורי בתוך השיח הציבורי, גם אם הרייטינג שלו לא יהיה של ערוץ 2, ואנחנו לא מכוונים לרייטינג של ערוץ 2, אבל בטלוויזיה האחרת, בטלוויזיה האיכותית, בטלוויזיה הרלבנטית, בטלוויזיה שנותנת מענה למגזרים שונים שלא מקבלים ביטוי במקומות אחרים, זה התפקיד של השידור הציבורי, ואני מקווה שאנחנו נהיה שם, ואנחנו בדרך לשם".

עירוני קריית-שמונה ואוהדיה עונים על כל הפרמטרים של ויזנטל: הם מגזר "שונה" (לפחות בעיני אדוני הארץ התל-אביבים וגם הירושלמים), הם אינם מקבלים ביטוי במקומות אחרים ואף סובלים מתת-סיקור מקומם, הם מציגים איכות שהביאה אותם לראש הטבלה והם רלבנטיים עבור מי שאוהב ספורט יותר מאשר קופות רושמות.

אפשר היה לצפות מהאיש שהעז להיפטר מיורם ארבל ודני נוימן שימצא את העוז לוותר על משחק מרכז טבלה בין בית"ר ירושלים להפועל תל-אביב, ותחת זאת יורה לשדר את קריית-שמונה מול הפועל חיפה. זה לא קרה. קריית-שמונה ורבים מאוהדי הכדורגל ייאלצו להמתין ולראות אם במחזור שלאחר מכן, מול סכנין בבית, יואילו בערוץ 1 להטריח את עצמם לצפון הרחוק כדי לתת מענה לחבל ארץ נידח.

אגודת הידידים של "ידיעות אחרונות"

"ידיעות אחרונות" מפרגנים ליואב גלנט (כולנו) בדף הפייסבוק שלהם, 12.1.15

"ידיעות אחרונות" מפרגנים ליואב גלנט (כולנו) בדף הפייסבוק שלהם, 12.1.15

במדור הספורט של "ידיעות אחרונות" הבליטו ביום שני את נוכחותו של יואב גלנט באירוע סיכום השנה של התאחדות ספורט הנכים. גלנט זכה לתצלום בשער עם הפניה לידיעה ("מצדיע לכם"), ובידיעה עצמה בשער האחורי שמח בוודאי לגלות תצלום מפרגן שלו כשהוא לוחץ יד לדובר ההתאחדות, אברהם תשובה.

"ידיעות אחרונות" מפרגנים ליואב גלנט (כולנו) במדור הספורט, 12.1.15

"ידיעות אחרונות" מפרגנים ליואב גלנט (כולנו) במדור הספורט, 12.1.15

בידיעה עצמה הוצג גלנט כמי שהצטרף לאחרונה למפלגת כולנו – "והגיע כאורח לטקס במלון דן-פנורמה". מה הקשר של האלוף במיל' לספורט נכים? לגוגל פתרונים: הנ"ל, מתברר, משמש גם יו"ר אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל, ונראה שבכובע הזה הוזמן והגיע. אלא שפרט רלבנטי זה כלל לא הוזכר בידיעה, מה שמעורר את החשד שמישהו במערכת רואה בספורט הנכים סולם לקידומו של יקיר חדש בעיתון, גלנט, או ליתר דיוק – מפלגת כחלון שאליה הצטרף, כחלק מהמאמץ המלחמתי נגד נתניהו לקראת בחירות 2015.

פרשת הגועל נפש

לפני שנה תבע אייל ברקוביץ' את אתר "וואלה" בגלל משפט שנכתב עליו – "לנוכח הגועל נפש הזה שנקרא אייל ברקוביץ'". המתלהם הסדרתי, שלחובתו גם תקיפה פיזית של מאמן קבוצת ילדים שבה שיחק בנו, נעלב מאוד ודרש 100 אלף שקל. בטור שפורסם כאן לפני כשנה הוגדרה התביעה הזו כ"מופרכת בבסיסה". בשבוע שעבר תמה הפרשה בקול דממה, לאחר שברקוביץ' ואתר "וואלה" סילקו את המחלוקות ביניהם בהליך גישור. לפיכך, נכתב בבקשה שהגישו שני הצדדים, בית-משפט השלום בחיפה מוזמן לדחות את התביעה ללא צו להוצאות ולהשיב לתובע את כספי אגרת המשפט.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il