הגוף המנהל את הכדורגל בישראל חולה מתמיד. כך בישר ביום חמישי האחרון (18.12.14) מדור הספורט של "הארץ" בכתבה שגוללה מאבקי כוחות ויחסים עכורים בהתאחדות לכדורגל. על הכתבה המעניינת חתום משה בוקר, כתב ההתאחדות.

בוקר חפר במסדרונות ובמבוכים, ובעזרת קשריו הטובים חשף את הנעשה מאחורי הקלעים של ממלכת עופר עיני. הוא כתב על היחסים העכורים בין מ"מ יו"ר ההתאחדות לגזבר, על אי-היכולת למנות מנכ"ל קבוע, על התרחשויות משונות המבטאות חוסר תקשורת בין בכירים, על הנתק עם מינהלת הליגה ועל כך שעיני אינו מגיע למשחקי הליגה.

הכתבה של בוקר בהארץ

הכתבה של בוקר ב"הארץ", 18.12.14

ניכר בכתבה שהיא החזירה את הצבע ללחייו של הכתב, שלא מזמן הוחזר לתחום שממנו הודח בעקבות סערת "אתה לא תפריע לי" בכיכובה של לימור לבנת. איש "הארץ", גיבור מסיבת העיתונאים של דו"ח זליכה בקיץ 2013, עשה סיבוב ראיונות בכמה כלי תקשורת, שבהם הבטיח ("זה בדוק וסגור") כי באוקטובר 2013 יודח מנכ"ל הטוטו, יצחק פישביין, וגם שרת הספורט תיאלץ להיפרד מלשכתה במרץ 2014. תזכורת: בוקר מקורב לאבי לוזון, יו"ר ההתאחדות הקודם, ושימש שופר שלו לאורך שנות כהונתו. לבנת ופישביין ניצבו בחזית המאבק להדחתו של לוזון מראשות ההתאחדות בשל ניגודי עניינים.

עם שוך הסערה הועבר בוקר מתפקידו בסיקור ההתאחדות והתמקד בעבודתו ככתב הקבוצות והנבחרת. פישביין צלח יפה את הלו"ז שהקציב לו כתב "הארץ" ועדיין ממשיך בתפקידו. גם לבנת, למרבה הפלא, לא הודחה כמובטח. לאחרונה אמנם הודיעה על פרישה מהחיים הפוליטיים, אבל אין לכך שום קשר להבטחה הנבובה שהשמיע בזמנו בוקר.

ביולי 2014 עזב לוזון את תפקיד היו"ר, כפי שהבטיחה לבנת. ראשות ההתאחדות אמנם נוקתה מניגודי אינטרסים, אבל הסירחון נותר: את מקומו של לוזון תפס מלך הקומבינות והעסקנות. לפחות איש אחד במדינה היה מרוצה מהבחירה המופרכת בעופר עיני: משה בוקר, שהוחזר לתפקיד החביב עליו.

לעיניהם המשתאות של קומץ קוראי ספורט "הארץ" התגלה בשבוע שעבר שהכתב, שידיעותיו וכתבותיו על לוזון ועל ההתאחדות היו עיתונות חצר במיטבה, מסוגל להיות גם עיתונאי נשכן.

במהלך תקופת שלטונו של לוזון בהתאחדות לא זכו קוראי "הארץ" להתוודע לנעשה באמת מאחורי הקלעים. לאורך ההיסטוריה שלה היתה ההתאחדות שם נרדף לפוליטיזציה, פנקסנות, ניגודי עניינים ותככים, אך מפרסומיו של בוקר בשנים 2007–2014 עלה כי המוסד הזה התנהל כאילו שטוהר מידות, ניקיון ושקיפות הם כוס התה שלו.

על-פי פרסומי בוקר ב"הארץ" בשבע וחצי שנותיו של לוזון כיו"ר, היתה זו קדנציה נקייה מרבב. הנה כתבת תדמית שפירסם על "אבי לוזון לא מפסיק לחייך" בעקבות עלייה במספר הצופים, כאן כתבה חד-צדדית על קמפיין שמנהלת לבנת נגד לוזון, פה כתבת יחצנות נפלאה ששיבחה את טורניר היורו שאירגנה ההתאחדות וביקרה עיתונאים שתוקפים את לוזון, וכתבה חד-צדדית כלפי הטוטו שפועל נגד ההתאחדות, וראיון מלא חנופה עם היו"ר, ויש גם סיכום מלוקק של קדנציה עם דגש על כמה רודפים אותו, וגם מהפכה בהנהגת לוזון – הוזלת כרטיסים והשקעה בנבחרות. כל אלה הם רק דגימה קטנה מבין המוני ידיעות, כתבות וראיונות שפירסם בוקר, ודיבררו ויחצנו את ההתאחדות והעומד בראשה.

לא חלפה לה חצי שנה מאז עזיבתו של לוזון ומתברר שההתאחדות בבלגן. אץ לו כתב "הארץ" החרוץ, שבינתיים הוחזר לתפקידו, לפרסם את כל הלכלוכים בקן הצרעות המסואב.

פרט חשוב ומהותי לא הוזכר בכתבה הזו: לפני כשלושה חודשים פירסם מתי בן-חיים ב"מעריב" כי מקופת ההתאחדות נעלמו 22 מיליון שקל. בעקבות כך שכרה ההתאחדות חברת רואי-חשבון שתבדוק את הנושא. התקופה שאליה מיוחסת היעלמות המיליונים היא הקדנציה בראשות לוזון.

עופר עיני (מימין) מחליף את אבי לוזון בראשות ההתאחדות לכדורגל, יולי 2014 (צילום מסך: ערוץ הספורט)

עופר עיני (מימין) מחליף את אבי לוזון בראשות ההתאחדות לכדורגל, יולי 2014 (צילום מסך: ערוץ הספורט)

לא ידוע מי מהכתבים המסקרים את ההתאחדות ביקש לבדוק ולברר, אבל תחקיר או כתבה מעמיקה בנושא טרם פורסמו. אחד שכן עשה ניסיון כזה הוא אוריאל דסקל מ"כלכליסט", שהביא מעט יותר פרטים בנוגע לסכומים, אבל בהמשך נתקל בקיר של שתיקה. לפני כמה ימים שב ונדרש לנושא, ושוב נתקל בקיר אטום של ההתאחדות, שסירבה להציג את הדו"חות "חרף בקשות של 'כלכליסט' והתנועה לחופש המידע, אולי מתוך החשש ששקיפות אמיתית תכניס את כולם לצרות", כתב.

דסקל ידע לספר מי האחראים להיעלמות הכספים ולגירעון הגדול שנוצר: כולם עדיין מכהנים בתפקידים בכירים בהתאחדות, ומעל כולם אבי לוזון, שלא לגמרי עזב. לוזון משמש כיום יו"ר המזכירות.

יום לפני הכתבה של בוקר התפרסמה באתר ערוץ הספורט כתבה של מוטי פשכצקי על גל פיטורים ואווירת נכאים בהתאחדות. הכתבה תיארה מצב פיננסי קשה, והדגישה שהיו"ר והגזבר עושים מאמצים למנוע מהבנקים לסגור את הברז ומנהלים מדיניות של קיצוצים והתייעלות. בתוך סבך העניינים הבינאישיים שפירט בוקר, הוצנע מצבה הכספי של ההתאחדות. בוקר אמנם דיווח כי עיני מעוניין "להעביר את המאזנים ולהתחיל בגיוס כספים, במטרה לצמצם את הגירעון", אבל לא פירט מעבר לכך. הוא לא כתב מה היקף הגירעון, כיצד נוצר, מתי זה קרה, ובעיקר מי האחראי לו.

מקריאת הכתבה עולה שבוקר לא דווקא חזר כעיתונאי נטול פניות, כמו שאפשר היה להתרשם מהכותרות לכתבה. למעשה מדובר באותו הגבר עם אותה אדרת. "הגוף שמנהל את הכדורגל הישראלי חולה מתמיד", נכתב בכותרת המשנה. המחלה נוצרה בתקופת לוזון ואנשיו בהתאחדות, אבל בכתבה של בוקר אין לכך זכר. כל תשומת הלב מופנית ליו"ר הנוכחי, מ"מ המנכ"ל והגזבר.

יתרה מכך: האזכור בכותרת המשנה, "הצמד לוזון את חלובה שולט בהנהלה", מחדד את העובדה התמוהה שלפיה בוקר הוחזר לסקר את ההתאחדות על אף שלוזון לא ירד מהבמה, והוא ממשיך לבחוש בנעשה בה בתפקידו החדש כיו"ר המזכירות. ב"הארץ" התרשמו שבעקבות חילופי השלטון בראשות ההתאחדות אין בעיה להחזיר לשם את הכתב שהעבירו מתפקידו בצעד של חוסר אמון. באה הכתבה האחרונה והראתה שהבעיה שדאגו לטאטא עודנה רובצת לפתחם.

ואולי אפשר לפתור את הבעיה בדרך יצירתית: את קרבתו היתרה ללוזון יכול כעת משה בוקר לנצל לתחקיר ראשון לפני כולם – לאן באמת נעלם הכסף? קשריו הבעייתיים ינוצלו הפעם כדי לתת שירות מקצועי לציבור, ללא משוא פנים ובלי לחפות על כשליו של היו"ר לשעבר. בכך תתוקן במעט תקופה ארוכה שבה סיפק כתב החצר סחורה מוטה ופגומה.

אי-שם

עוד מחזור בליגת-העל עבר בלי שמשחקה של המוליכה עירוני קריית-שמונה שודר בטלוויזיה, גם לא בצ'רלטון. קריית-שמונה מוליכה את הטבלה החל מהמחזור השלישי, במשך 12 מחזורים ברציפות, אבל עד כה זכתה לככב רק פעם אחת במסגרת "המשחק המרכזי" בערוץ 1. וזהו הערוץ הציבורי עם הפנים לפריפריה. בשבוע הבא יעשה הערוץ טובה לקריית-שמונה וישדר אותה, רק בשל העובדה שתתארח אצל קבוצה "גדולה", הפועל תל-אביב.

שיקולי הרייטינג עובדים שעות נוספות גם באתרים, שכמה מהם נוהגים להדגיש מדי פעם את קיפוחן של הקבוצות הקטנות. הכותרת הראשית במהלך מחזור המשחקים בשבת האחרונה (20.12.14) ב"וואלה", ב-one וב-ynet עקבה אחרי המשחק בין סכנין למכבי חיפה (מקום 10 מול מקום 5), בעוד שמשחקה של קריית-שמונה מול אשדוד היה אייטם שני. לפחות באתר ערוץ הספורט וב"הארץ" עשו כבוד למוליכה ומיקמו את הדיווח החי ממשחקה כידיעה ראשית (עד לדקה ה-85, שבה זנחו את המוליכה הנידחת ועברו ל"גדולות").

עוד הבלחה של אור קטן: משחקיה של קריית-שמונה בשבועות האחרונים פותחים בדרך כלל את תוכנית סיכום המחזור בערוץ הספורט במוצ"ש.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il