מן המפורסמות הוא שבמהלך השנים שבהן סוקרו פרשותיו המשפטיות של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, נהנה הנאשם רם-המעלה ממאחזי תמיכה בכלי תקשורת מרכזיים, שהיטו את הסיקור המשפטי לטובתו, כל אחד מסיבותיו שלו. לאחר הרשעתו של אולמרט בתיק הולילנד, התלוי ועומד כעת בערעור בבית-המשפט העליון, התערערה אחיזתו בכמה מכלי התקשורת, שאולי כבר אינם בונים עליו כבעל סיכויים אמיתיים לשוב אי-פעם לזירה הפוליטית והציבורית.

חטאו של ערוץ 2 נעוץ בכך ששידר את הקלטתה של זקן, בעיתוי הנוכחי, כאילו הגרסה שהשמיעה בהקלטה היא גרסה כנה, על אף שגם לערוץ ידוע כעת שזקן התנערה ממנה ומסבירה כעת שגרסה זו "נתפרה" במטרה להימנע מהפללתו של אולמרט

על הקושי של הציבור לקבל תמונה מהימנה של המהלכים המשפטיים בתיקי הולילנד, ראשונטורס, טלנסקי וכל יתר הפרשות שנקשרו בשמו של הפוליטיקאי הבכיר התווסף קושי נוסף, שהתעצם עשרות מונים בשבועות האחרונים. הכוונה לנטייה האוטומטית של התקשורת לשוות אופי של אופרת-סבון להתרחשויות המשפטיות.

לא רק הנטייה "להאניש" את האירועים, לתת להם פנים ושמות, אלא גם רידוד המורכבות לרמה של קרב אגרוף: הנה הפרקליטות שולפת קלטות – סנוקרת לסנטרו של הנאשם; הנה הוא שולף את הקוראת בקלפים של שולה זקן ומציג אותה כפתיה – הפיל אותה לקרשים. "מכה", "מהלומה", ודווקא בתחום סיקור שבו יש חשיבות לכל ניואנס, משפטי או עובדתי.

ביום שישי האחרון נרשם כנראה שיא חדש בסופת החול הנזרה בעיני הציבור בנוגע לפרשות אולמרט: בתוכנית "אולפן שישי" בערוץ 2 נחשפו הקלטות חדשות, שאותן כביכול "שולה זקן לא רצתה שתשמעו". בכתבה, החוגגת את ההקלטות הבלעדיות, שנפלו לידי ערוץ 2 בדיוק שלושה ימים אחרי שהפרקליטות העבירה אותן לידי סניגוריו של אולמרט, נשמעת זקן כשהיא משוחחת עם סניגוריה ימים אחדים לפני שעלתה להעיד במשפט הולילנד בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב.

בהקלטה היא כביכול "חושפת" את העובדה שהיה לה רומן עם עד המדינה המנוח בתיק הולילנד, שמואל דכנר, וכן את העובדה שאולמרט לא פנה לדכנר בבקשה שיסייע לאחיו, יוסי אולמרט.

עיתון "מעריב", שפרשנו הבכיר בן כספית ידוע כתומך ותיק של אולמרט, מיהר גם הוא לחגוג את ה"תפנית" החדשה בפרשה, והודיע כי בעקבות "חשיפת" ההקלטות החדשות, "גוברים סיכוייו של אולמרט לזיכוי בתיקי טלנסקי והולילנד". זאת, אף שדרושה לוגיקה לוליינית במיוחד כדי להביא את ההקלטות החדשות לפתחו של בית-המשפט העליון, שסיים בשבוע שעבר לדון בערעורי הולילנד תוך ששום קלטות חדשות לא נכנסו אל ארגזי הראיות בתיק.

רכילות גרידא

עניינו של הסבב הנוכחי במשפט טלנסקי הוא הקלטות חדשות שהקליטה שולה זקן. בין ההקלטות יש שיחות שהקליטה בסתר עם אולמרט ועם אחד מסניגוריו בעבר, עו"ד נבות תל-צור, וכן עם גורמים נוספים, כמו ה"מתקשרת", ששיחותיה עם זקן הושמעו על-ידי סניגוריו הנוכחיים של אולמרט במסגרת חקירתה הנגדית של זקן בבית-המשפט המחוזי בירושלים.

ההקלטות החדשות שנחשפו אינן בגדר האזנות סתר, אלא הקלטות שנעשו בידיעתם של כל הצדדים – זקן ושניים מבאי-כוחה הנוכחיים, שייצגו אותה במשפט הולילנד. הן הועברו לידי אנשי אולמרט במסגרת אשכול ההקלטות האחרון, שנמצא על מחשבו של בנה של זקן, נדב, ושלא הועבר בתחילה לידי המשטרה והפרקליטות.

כמה מהחומרים הללו רלבנטיים לשאלות המשפטיות הפתוחות, שבהן נדרשים כעת השופטים להכריע מחדש. ברור גם שמבחינת הסקרנות הציבורית, מעניין לשמוע היקף רחב יותר של השיחות המסעירות הללו, ולאו דווקא אותן שיחות שיש בהן עניין משפטי אמיתי. מה עוד שהשאלה מה רלבנטי ומה לא רלבנטי מבחינה משפטית אינה בבחינת מדע מדויק, אלא נושא לוויכוחים בין התביעה לסניגורים (של אולמרט).

ועדיין, על התקשורת המסקרת ענייני משפט, ובפרט נושאים משפטיים כה סבוכים ונפתלים, מוטלת אחריות להבהיר לקוראים ולצופים מה בעל חשיבות משפטית ממשית ומה הוא בגדר רכילות גרידא.

במובן הזה, ערוץ 2 עשה דבר והיפוכו. מצד אחד, בפתיח לכתבה הוכרז שלא ברור אם ההקלטות הללו משנות משהו מבחינה משפטית בתיקו של אולמרט, ומצד שני, הכתבה כולה הזיעה ממאמץ לשכנע להפך ולהציג את זקן כמי ששיקרה אפילו לסניגוריה במשפט הולילנד, ושגרסתה המפלילה הנוכחית ביחס לאולמרט נסתרת על-ידיה עצמה.

גיא פלג מציג הקלטות של שולה זקן, "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, 12.12.14

גיא פלג מציג הקלטות של שולה זקן, "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, 12.12.14

הכתבה מתאמצת ממש לשקף את הנארטיב של סניגורי אולמרט, כפי שהוא מוצג בימים אלה בבית-המשפט: להסיט את תשומת הלב מתוכן ההקלטות ה"מקוריות", אלה שבעטיין הורה העליון למחוזי לקיים השלמת משפט בתיק טלנסקי, הקלטות שהן ראיה מרשיעה נגד אולמרט – אל עבר סוגיות פריפריאליות כגון הרגלי ההקלטה של זקן, מה נמצא ומה לא נמצא בחומרים ומה עוד קיים בהקלטות שעשוי להביך, לבזות או להשפיל את עדת התביעה.

"חשוב לבחון מה אמרה שולה זקן, כשהיא משוחררת מלחצים, לפרקליטיה, אל מול עדויותיה השונות בבית-המשפט", נאמר בכתבה בערוץ 2. משוחררת מלחצים? הרי זה בדיוק מה שעומד כעת לבירור במסגרת השלמת משפט טלנסקי: הלחצים שהפעילו על זקן אולמרט ואנשיו כדי שתימנע מלמסור עדות המפלילה אותו במשפט הולילנד. פרטים מלאים יבואו כשהפרקליטות תסיים לבחון גם את החקירה החדשה האחרונה נגד אולמרט, בחשד לשיבוש מהלכי משפט.

חטאו של ערוץ 2 נעוץ בכך ששידר את הקלטתה של זקן בעיתוי הנוכחי כאילו הגרסה שהשמיעה בהקלטה היא גרסה כנה, על אף שגם לערוץ ידוע כעת שזקן התנערה ממנה ומסבירה כעת שגרסה זו "נתפרה" במטרה להימנע מהפללתו של אולמרט.

הטקטיקה שנוקטים סניגוריו של אולמרט כעת, כך נראה, היא הרחבת היריעה עד שלא ניתן יהיה עוד להבין מה יש ומה אין בחומרים, ולטשטש באופן זה את התכלית הברורה של המהלך שיזמה הפרקליטות בסיועה של זקן – להפוך את התוצאה במשפט טלנסקי בכלים ראייתיים, ולא רק באמצעות טיעונים משפטיים במסגרת הערעור בעליון.

טבעי שהתקשורת תקלוט את החומרים האלה, ההולכים ומתרבים, אך נדרשת אחריות וזהירות: אחריות לתת לקוראים ולצופים תמונת מציאות מהימנה על המצב המשפטי, ללא שיקולי נאמנות הנגזרים מזהות המקור המוסר את החומרים העסיסיים; וזהירות, שלא לעבור על צווי איסור הפרסום, המיותרים כשלעצמם, שתחתם חוסות עדיין כמה מההקלטות המסתובבות.

זקן כן רוצה שתשמעו

"אולפן שישי", במה מרכזית בכלי תקשורת מרכזי, נכשל בכך. הוא הידהד ללא בקרה את האינטרסים של אולמרט, והתוצאה היא גרימת מבוכה וביזוי לשולה זקן, על אף שלהקלטות שנחשפו אין כל חשיבות ראייתית בהליך המשפטי המתנהל.

יממה לאחר השידור הודיעה הפרקליטות כי הקלטות אלה הן "חלק מסדרה של הקלטות, שהחשובות והרלבנטיות שבהן מצויות תחת איסור פרסום לבקשת ההגנה". במלים אחרות – אולמרט ועורכי-דינו ביקשו וקיבלו צו איסור פרסום על ההקלטות שבהן יש עניין ציבורי ומשפטי אמיתי. ההקלטות ששודרו הן במכוון ההקלטות הבלתי רלבנטיות, ולכל הפחות אלה שאינן מגלמות נזק לאולמרט.

ועוד הודיע משרד המשפטים כי "המדינה הסכימה להסרת צו איסור הפרסום וממתינה להכרעת בית-המשפט העליון בעניין, כדי שהתמונה המלאה והמדויקת תוצג לציבור, ובעיקר השיחות שניהלו שולה זקן ואהוד אולמרט, השופכות אור על נסיבות מסירת גרסאותיה של שולה זקן".

שולה זקן ושמואל דכנר, מתוך הכתבה ב"אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, 12.12.14

שולה זקן ושמואל דכנר, מתוך הכתבה ב"אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, 12.12.14

ואם מישהו עדיין לא השתכנע עד כמה מעוותת היתה התמונה שקיבלנו, באה זקן עצמה ופנתה היום (ראשון, 14.12.14) לבית-המשפט העליון, באמצעות סניגוריה עו"ד עופר ברטל ודב גלעד-כהן, בבקשה להסיר את צו איסור הפרסום שתחתיו חוסות ההקלטות החשובות, ושאותו ביקש כזכור אולמרט עצמו.

מעבר להסרת הצו, מבקשים זקן וסניגוריה להבהיר שהטענה כי מדובר ב"הקלטות שזקן לא רצתה שתשמעו" פשוט הפוכה מהאמת. כדי שיהיה ברור: אולמרט הוא זה שביקש להטיל את צו איסור הפרסום, זקן היא זו שמבקשת להסירו. מעניין כיצד יטפל ערוץ 2 בתפנית הנוספת בעלילה.