"קימה שלווה בבוקר, נוף הרים מושלג מחוץ לחלון, נשימה עמוקה של אוויר צח, ארוחת בוקר" ‒ מה צריך יותר מזה? מי שישאל את הכותבת החתומה על התיאור המפתה הזה, ששובץ בפתחה של רשימה עיתונאית למראה בערוץ התיירות של אתר ynet, יוכל ללמוד שחוץ מהתעוררות מענגת, פסגות צחורות וצפרירים בניחוח חו"ל, כדי לפתוח את היום עם בוקר מושלם מסוג זה כדאי להצטייד מראש במרכיב חיוני אחד: חבילת סקי שכמותה ניתן למצוא, למשל, אצל אנשי השיווק של חברת נופש ספציפית.

סדרת כתבות על סקי שהתפרסמה לאחרונה באתר ynet מבית "ידיעות אחרונות", הדוחקת בגולשים לצאת לחופשות סקי באירופה (1, 2, 3, 4, 5, 6), נכתבה על-ידי מומחית סקי מסוג מיוחד – הסוג שמתפרנס משיווק חבילות נופש לאתרים המוזכרים בידיעות עיתונאיות למראה.

הכותבת החתומה על הרשימות השיווקיות, חנה יגר, הועסקה בעבר כעורכת באתר ynet, אך בשנים האחרונות היא מפרסמת בו ידיעות שיווקיות שבהן היא מוגדרת כ"מנהלת תוכן" בשירות סקידיל, חברת תיירות העוסקת בשיווק חבילות נופש לאתרי סקי. לפי עמוד הלינקדאין של יגר, היא הועסקה כמנהלת תוכן בחברת סקידיל עד אפריל 2012. עם זאת, ברשימה שפורסמה לפני כחודש וחצי באתר ynet היא הוצגה כ"מנהלת תוכן" בחברת סקידיל, וגם באתר החברה התפרסמה לאחרונה רשימה שיווקית בחתימתה.

פרטים אלה נעדרים מסדרת הכתבות העכשווית, שפורסמה במקביל לפתיחת עונת הסקי באירופה. עורכי ynet בחרו להסתיר את המידע החשוב הזה מקוראיהם, ובכך יצרו מצג שווא של תוכן עיתונאי, בעת שלמעשה פירסמו תוכן עם אופי שיווקי מובהק, שתכליתו מיצוב תקשורתי של חברה מסחרית וגיוס לקוחות עבורה, תוך הטעיית הקוראים.

"כדאי להזמין מראש". כותרותיה של אחת הרשימות השיווקיות, ynet

"כדאי להזמין מראש". כותרותיה של אחת הרשימות השיווקיות, ynet

הרשימות עצמן, המוצגות כידיעות מערכתיות לכל דבר, כתובות בשפה פרסומית ("הגוף מרגיש את השלג הקצפתי מתחת למגלשיים והאדרנלין מפמפם. מבלי ששמים לב הבטן כבר מקרקרת") ומוקדשות להילול אתרי סקי שחברת סקידיל משווקת חבילות נופש בהם: כל 16 אתרי הסקי המוזכרים בסדרת הכתבות שפורסמה ב-ynet הם כאלה שלחברה יש אינטרס כלכלי ישיר בקידומם.

מוטיב נוסף החוזר בסדרת הכתבות הוא הפניית הגולשים לסוג השירותים הספציפי שמציעה חברת סקידיל. הכותבת דוחקת בקוראים להזמין חבילת נופש, ואף מבהירה להם את סוג החבילה הרצוי: חבילת "הכל כלול", העדיפה לטענתה על חופשה בהרכבה עצמית. חברת סקידיל מתמחה בחבילות נופש מסוג זה, שהן (על-פי ynet) המשתלמות מכולן.

"מוגש כשירות לציבור". המלצה על ידיעה שיווקית ב-ynet, מתוך עמוד הפייסבוק של חברת סקידיל

"מוגש כשירות לציבור". המלצה על ידיעה שיווקית ב-ynet, מתוך עמוד הפייסבוק של חברת סקידיל

כדי לשכנע את הקוראים, מצורף להמלצה ההסבר הבא: "הנטייה הטבעית היא לחשוב שהזמנה עצמאית של כל רכיב לבדו תוביל להוזלה משמעותית, אבל מכיוון שחופשת סקי בנויה מהרבה מאוד חלקים (כמו למשל טיסות, העברות, מלון, הדרכה, ציוד גלישה, סקי-פס וביטוח) ‒ דווקא כוח הקנייה של חברות תיירות סקי מאפשר להן להציע מחירים אטרקטיביים יותר. וזה עוד לפני שהזכרנו את החיסכון בזמן ובכאב ראש".

ברשימה אחרת מאת יגר מובהר לקוראים כי "חבילות המוצעות על-ידי חברות תיירות סקי כוללות כמעט תמיד העברות מסודרות לאתר ובחזרה", ולעומת זאת "הזמנה עצמאית של טיסה תגרור אחריה לרוב גם הזמנת רכב, שבהתאם תגרור הוצאות נוספות: תשלום לכבישי אגרה, הוספת ג'י.פי.אס לרכב ותשלום עבור חניה באתר הסקי. זו האחרונה אפילו לא תהיה תמיד ליד המלון או הדירה, שכן בחלק מאתרי הסקי הכניסה לכלי רכב אסורה כליל (אבוריאז, למשל). בנוסף, קחו בחשבון שתנאי מזג האוויר עלולים להיות קשים וכי נהיגה בשלג מעייפת ומצריכה ידע וניסיון בהרכבת שרשראות שלג".

אם כך, האם כדאי לישראלים לרכוש חבילה מחברת נופש אירופית? לא. את חבילת הסקי עדיף להזמין דווקא מחברת נופש ישראלית. "הזמנת חופשה מחברות תיירות סקי שמציעות נציג דובר עברית שחי באתר הסקי עצמו מבטיחה לגולשים שזוהי חופשתם הראשונה ליווי צמוד ועזרה, בעוד שגולשים מנוסים יותר מרוויחים מטיפים ליודעי ח"ן ממי שמכיר את האתר כאת מגלשיו", מוסבר לגולשים. באופן פלאי, זהו אחד השירותים שחברת סקידיל מציעה ללקוחותיה.

צילום סלפי - "באדיבות סקידיל". ynet, 7.11.14

צילום סלפי - "באדיבות סקידיל". ynet, 7.11.14

ברשימה אחרת מובאת המלצה מפורשת על חבילת נופש של חברת סקידיל, והמלצה מסוג זה צצה שוב בידיעה חדשותית למראה על חנוכה של קו טיסות ישיר לאחד מאזורי הסקי המומלצים. רשימה נוספת מהעת האחרונה שבה צצה המלה "סקידיל" היא טור חוויות בחתימת המגיש והידוען טל ברמן, ששב עם משפחתו מחופשה של חברת סקידיל וכתב על כך ל-ynet. ברשימה נוספת, שזכתה לקרדיט האנמי "ynet", שובץ סרטון סקי שצילם באוסטריה ברק קלמנוביץ', סמנכ"ל המכירות של ynet וחובב סקי ותיק. כותב הרשימה האלמוני מייעץ לקוראים להימנע ממדריכי סקי זרים ולבחור חבילת נופש הכוללת מדריכים דוברי עברית.

המשותף לארבעת המקרים הללו, וגם לרשימות השיווקיות האחרות שפורסמו ב-ynet, הוא שבשום מקום לא מוסבר לקוראים כי עליהם לקחת בעירבון מוגבל את ההמלצות הנלהבות והספציפיות, שכן מאחוריהן עומדים אינטרס שיווקי קר ונכונותם של עורכי האתר לספסר בתודעת קהלם.

ynet: אין תגובה

עורך ערוץ התיירות של ynet, עמית קוטלר, בחר שלא להגיב לדברים. העורך הראשי של ynet, ערן טיפנברון, בחר גם הוא שלא למסור תגובה.

עדכון, 21.12: בחמש מתוך שש הכתבות שפורסמו ב-ynet בחתימת אשת השיווק נוסף גילוי נאות שלפיו "הכותבת הינה מנהלת תוכן בחברת SkiDeal"