אתר הפרסום "מזבלה" הסיר ידיעה ביקורתית ושגויה על היקף המנויים של אתר "הארץ" בעקבות איום בתביעת דיבה. עורך האתר, איש הפרסום דורי בן-ישראל-קריו, פירסם שלשום (8.12.14) ידיעה שממנה עלה כי היקף המנויים הדיגיטליים של "הארץ" קטן בהרבה מזה שעליו מצהירים מנהלי העיתון. מהידיעה ב"מזבלה" ניתן היה להבין שאף שבאתר "הארץ" הצהירו בחודשים האחרונים על הצטרפות של עשרות אלפי מנויים בתשלום, בפועל היקף ההתעניינות ברכישת מנוי נמוך בהרבה. למחרת, בעקבות מכתב איום בתביעה מטעם "הארץ", נמחקה הידיעה מהאתר.

סמליל אתר הפרסום "מזבלה"

סמליל אתר הפרסום "מזבלה"

הידיעה המחוקה נשאה את הכותרת "אז כמה הקליקו על רכישת מנוי בבוקסה 'רוצים להמשיך לקרוא?' באתר 'הארץ'", ובין היתר נטען בה כי במהלך כ-14 חודשים, בין אוקטובר 2013 לדצמבר 2014, רק 39 אלף גולשים "הביעו עניין ברכישת מנוי לאתר" – 92 בממוצע ליום על-פי חישובי "מזבלה". עוד עלה מהנתונים שהוצגו באתר כי רוב המתעניינים הגיעו לעמוד הרכישה באמצעות דפדפן אקספלורר הלא-פופולרי, וכי "מקור התנועה העיקרי מגיע מצרפת", אף שהנתונים התייחסו לרכישת מנוי לאתר "הארץ" בעברית.

על בסיס הקביעות הללו כתב עורך "מזבלה" כי "מאז השקת המודל החדש, האסטרטגיה של 'הארץ' כשלה בפיצוח חסם ההתעניינות בקרב קהל צעיר יותר", וכי "מידת העניין הכללית של הקוראים במנוי לאתר הינה נמוכה".

על-פי "הארץ", הנתונים שהוצגו ב"מזבלה", כמו גם המסקנה המבוססת עליהם, אינם מייצגים את היקף ופילוח ההתעניינות ברכישת מנוי דיגיטלי לאתר החדשות, שרוב תכניו מוגנים בחומת תשלום מאז מרץ 2013.

"הפרסום בוסס על מידע חלקי ביותר הנוגע להקלקות על קישור ישן המוליך לדף רכישת מנוי, אשר אינו מקודם כבר למעלה משנה, ולכן ודאי שלא ניתן לומר כי ההקלקות על קישור זה משקפות את היקף ההקלקות לדפי רכישת מנוי לאתר 'הארץ', וברי כי כל מסקנה או קביעה הנסמכת על המידע המטעה היא חסרת בסיס", נכתב במכתב שנשלח אתמול לבן-ישראל-קריו, שעליו חתום עו"ד דור ליאונד ממשרד זאב ליאונד ושות', המייצג את העיתון.

עיון בתרשימים שצירף בן-ישראל-קריו לידיעה שנמחקה מעלה כי בדיקת "מזבלה" התבססה על קישור שנוצר בעבר באמצעות מחולל כתובות מקוצרות של ענקית הרשת גוגל – המאפשרת לכלל הציבור לקבל נתונים על היקף השימוש בקישורים המקוצרים שלה. "הנתונים מייצגים אחד מבין עשרות קמפיינים שאנחנו מנהלים בכל זמן נתון לעידוד רכישה של מנויים דיגיטליים", אומר ל"העין השביעית" ליאור קודנר, סמנכ"ל הדיגיטל של קבוצת "הארץ".

"כרגע יש באתר 19 כפתורים שונים שמובילים לרכישת מנוי, וזה לא כולל קמפיינים ובאנרים שרצים מדי פעם. הלינק המדובר מוביל לדף הרכישה הישן, שכמעט אינו נמצא בשימוש היום", הוא מוסיף. לדברי קודנר, בן-ישראל-קריו לא פנה ל"הארץ" לשם קבלת הסבר או תגובה על הנתונים שפירסם.

"הגינות אלמנטרית, שלא לומר אחריות מקצועית בסיסית, היתה מביאה אתכם, לכל הפחות, לפנות למרשינו טרם הפרסום על מנת לקבל את התייחסותם לדברים", כתב עו"ד ליאונד במכתב ההתראה שנשלח ל"מזבלה". "אם אתר 'מזבלה' היה פונה אלינו לקבלת תגובה, או נענה לבקשתנו לפרסם הבהרה, ניתן היה לראות כי ההתבססות על חלקיק מידע זה אינה מייצגת את סך תנועת הגולשים בעמודי הרכישה של 'הארץ', את מספר הרכישות או את פרופיל הקונים של המנויים הדיגיטליים", מוסיף קודנר.

ב"הארץ" לא הסתפקו בדרישה לתקן את הפרסום, והוסיפו למכתב ששלחו תיאורים דרמטיים, איומים בתביעה על סך מאות אלפי שקלים ונוסח התנצלות. הפרסום באתר "מזבלה", נכתב במכתב ההתראה, הסב "נזק תדמיתי אדיר ובלתי הפיך" לקבוצת "הארץ" ולקודנר (שהוזכר בשמו בידיעה המחוקה), וזאת מתוך "כוונה ברורה לפגוע במרשינו, ללעוג להם ולהשחיר פניהם ברבים" ובחוסר תום לב. עורך-הדין דרש מבן-ישראל-קריו למחוק את הידיעה ואת ההפניות לה בטוויטר ובפייסבוק, ולפרסם במקומן הודעת התנצלות והבהרה.

"בכוונת מרשינו למצות עמכם את הדין עד תום, בהתאם לזכויות המוקנות להם על-פי חוק", נכתב עוד במכתב, שלפיו "הארץ" וקודנר זכאים לפיצויים בסך 142,624 שקל עבור "כל אחד מן הפרסומים המכפישים".

נוסח ההתנצלות שהתבקש לפרסם דורי בן-ישראל-קריו במקום הידיעה על "הארץ" (מתוך מכתב ההתראה)

נוסח ההתנצלות שהתבקש לפרסם דורי בן-ישראל-קריו במקום הידיעה על "הארץ" (מתוך מכתב ההתראה)

בן-ישראל-קריו, כאמור, מחק את הידיעה, אך הצהיר כי הוא אינו חוזר בו מהפרסום. עורך "מזבלה" בחר גם שלא לפרסם התנצלות או הבהרה כפי שהתבקש. נסיונות חוזרים ונשנים לשוחח עם בן-ישראל-קריו ולקבל את תגובתו לדברים לא זכו למענה, אולם ברשומה שפירסם אמש בעמוד הפייסבוק שלו הוא טוען כי ב"הארץ" משקרים, וכי בכוונתו לדרוש פיצויים בגין הפגיעה בו. "היום אני אומר לא לבריונות, ולא להשתקה, היום אני מצהיר שכולם יידעו שאעמוד יציב ואיתן מאחורי האמת שלי אל מול כל כוח שיקום מולי, גם כזה החזק ממני פי 1,000 מונים", כתב.

עם זאת, תצלומי המסך שצירף בן-ישראל-קריו לרשומה שפירסם בפייסבוק מעלים אפשרות סבירה שלפיה דווקא ב"הארץ" צודקים, והוא טועה. מתצלומי המסך עולה כי הנתונים שעליהם הוא מתבסס אכן מתייחסים לקישור ספציפי שבאמצעותו שווק עמוד רכישת המנוי המקוון של "הארץ". מנתונים שהועברו מ"הארץ" ל"העין השביעית" לשם הפרכת הטענות עולה כי על פניו, ובניגוד לקביעה ב"מזבלה" – שיעור המתעניינים ברכישת מנוי גבוה בהרבה מהנטען.

על-פי נתוני "הארץ" כפי שנמדדו בשירות גוגל-אנליטיקס, נכון לאתמול סך הצפיות (Pageviews) בדפי רכישת המנוי לאתר "הארץ" בעברית מתחילת 2014 הוא כ-1.33 מיליון, וסך הגולשים הייחודיים (Unique Pageviews) עומד על כ-1.11 מיליון – בחישוב גס, כ-4,000 צפיות ביום.

גיליהם של מנויי הדיגיטל של אתר "הארץ" בעברית, על-פי סקר של חברת TNS מהחודשים מאי–יולי 2013

גיליהם של מנויי הדיגיטל של אתר "הארץ" בעברית, על-פי סקר של חברת TNS מהחודשים מאי–יולי 2013

בניגוד לטענה שפורסמה ב"מזבלה", ולפיה באתר החדשות כשלו ב"פיצוח חסם ההתעניינות בקרב קהל צעיר" – על-פי נתוני "הארץ", המבוססים על ממצאי סקר של חברת TNS מאמצע 2013, 48% מהמנויים הדיגיטליים הם קוראים בני  18–39, ו-21% מהמנויים בשנות ה-40 לחייהם. על-פי אותם נתונים, 31% מהמנויים באתר הם בני 50 ומעלה.

פילוח מנויי הדיגיטל של אתר "הארץ" בעברית לפי רמת הכנסתם, על-פי סקר של חברת TNS מהחודשים מאי–יולי 2013

פילוח מנויי הדיגיטל של אתר "הארץ" בעברית לפי רמת הכנסתם, על-פי סקר של חברת TNS מהחודשים מאי–יולי 2013

נתונים מעניינים נוספים שנכללים בממצאי הסקר מתייחסים למיקומם הגיאוגרפי ולגובה ההכנסה של מנויי אתר "הארץ". מהנתונים עולה כי 60% מהמנויים הדיגיטליים שנבדקו מתגוררים בתל-אביב ובגוש דן, לעומת 12% בחיפה ובצפון, 11% בירושלים, 8% בשרון ו-8% בשפלה ובדרום. לפי הסקר, 50% מהמנויים הם כאלה שהכנסתם הוגדרה כגבוהה מהממוצע, 15% מהם משתכרים שכר ממוצע ו-22% משתכרים שכר נמוך מהממוצע.

לאחר פרסום הידיעה של בן-ישראל-קריו פנה קודנר ל"מזבלה" בטוויטר וטען כי הנתונים שפורסמו בדיווח מופרכים ומתייחסים לדף ישן, "שכבר אינו שמיש", ושזהו רק עמוד אחד מרבים שדרכם ניתן לרכוש מנוי לאתר. לשם חיזוק הטענה צירף תצלום מסך ובו נתוני כניסות לדף רכישת המנוי. בן-ישראל-קריו, על-פי מכתב ההתראה, "דחה את הטענות" וטען כי קודנר טועה. כאמור, זמן לא רב לאחר מכן מחק את הידיעה מהאתר.

עדכון, 10.12: דורי בן-ישראל-קריו בחר שלא למסור תגובה לפרסום.

* * *

לעיון במכתב ההתראה של "הארץ"

להורדת הקובץ (PDF, 797KB)