כשבועיים אחרי שדני נישליס, בעליו של רדיו חיפה, אולץ להתפטר מתפקידו כיו"ר תאגיד התרבות והספורט של עיריית חיפה (אתו"ס) על רקע טענות מתמשכות בדבר ניגודי עניינים, מיהר השבוע ראש העירייה יונה יהב להביא לאישור מועצת העיר בהצבעה חוזרת את חידוש חוזה הפרסום של העירייה עם תחנת הרדיו, בגובה של עד רבע מיליון שקל בשנה.

הדיון וההצבעה על חידוש חוזי הפרסום ברדיו נדרשו בעקבות הוראת חוק האוסרת על עירייה לפרסם בתאגיד שבבעלות חבר מועצה, גם במשך 18 חודשים אחרי שזה עזב את המועצה. נישליס אולץ להתפטר ממועצת עיריית חיפה לפני כחצי שנה, בעקבות אולטימטום של הרשות השנייה ואחרי שלא ויתר כחוק על אחזקותיו ברדיו. זאת הפעם השנייה בתוך חודשיים שיהב מביא להצבעה את ההחרגה של רדיו חיפה מהחוק, וזאת לאחר שבהצבעה הקודמת בספטמבר האחרון ההצעה לא קיבלה את הרוב הנדרש של שני שלישים מחברי המועצה.

יונה יהב בפרסומת של רדיו חיפה, אוגוסט 2014

יונה יהב בפרסומת של רדיו חיפה, אוגוסט 2014

חוות דעתו של היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד רשף חן, שניתנה לקראת ההצבעה הראשונה, עוררה כמה תמיהות וטענות לאי-דיוקים, אשר בישיבה הסוערת בשבוע החולף (2.12.14) ניסו חברי האופוזיציה להבהיר. חבר המועצה ירון חנן ביקש לברר מדוע הכריז היועץ המשפטי לעירייה על הפסקת ההתקשרות בין הרדיו של נישליס לבין העירייה רק באפריל 2014, חצי שנה אחרי שנישליס נבחר לעירייה, ולא מיד עם היבחרו כפי שהחוק דורש.

"פניתי לרשף חן והוא סירב לענות לי בכל מיני תירוצים", אמר חנן ליהב בישיבה. "ניסיתי לשאול אותו גם היום שאלה ואתה לא נתת לי. האם אנחנו באים לטהר בדיעבד התקשרות בלתי חוקית? כי יש סתירה בין הדברים". תגובתו של יהב היתה: "או.קיי, שמענו אותך". גם הוא סירב לענות על השאלה.

חברת המועצה טלי משולם-איטח דיברה אחרי חנן ותהתה: "באמת, איך פתאום באפריל הפסיקו את כל ההתקשרות? הרי ידעתם שהוא רץ בבחירות וראיתם את התוצאות, ובכל זאת החלטתם רק אחרי זה להפסיק. מעניין". על עצם החוזה עם רדיו חיפה, שבמסגרתו, כאמור, צפוי הרדיו לזכות בהכנסות של עד 250 אלף שקל בשנה, אמרה חברת המועצה: "מר נישליס עצמו, כשכיהן כיו"ר ועדת התרבות, אמר שבזמנים קשים הציבור צריך לדעת לשלם על תרבות [...] אנחנו בתקופה שצריך לדעת להדק את החגורה, העירייה מקצצת בתקציבים כמו שיכון ורווחה. אני בטוחה שחיפה תשרוד גם בלי פרסום לרדיו חיפה לאור כל השירותים הפרסומיים העומדים לרשותה".

חברת המועצה עינת קליש-רותם הצביעה על נתוני ההאזנה המטעים שעליהם הסתמך היועץ המשפטי חן. כפי שפורסם כאן לאחר הישיבה הקודמת, שבה ניסה יהב לאשר את הפרסום ברדיו חיפה, התייחס חן לעלייה בהאזנה לרדיו חיפה בסקר ה-TGI של ינואר 2014, אך התעלם מהירידה בסקר שנערך לאחר מכן, ביולי באותה השנה.

דני נישליס בתחנת רדיו חיפה, מתוך סרטון פרסומת לתוכניתו "זירה חופשית", 2011 (צילום מסך)

דני נישליס בתחנת רדיו חיפה (צילום מסך)

"נכנסתי לסקר של TGI ביולי 2014, ולמעשה לפי הסקר האחרון, שנעשה לפני ארבעה-חמישה חודשים, החשיפה לרדיו חיפה נחלשה ב-20%", אמרה קליש-רותם (בפועל הירידה היתה גדולה אף יותר). "בסך-הכל מדובר באחוזי חשיפה שבין 3.5% לבין 4.4%, שהם בין נמוך מאוד לקצת פחות נמוך [...] העיתונות המקומית מלאה בפרסומים, יש ניוזלטר מרשים, יש רבבות שמחוברים לפייסבוק, יש בין חמש לעשר תחנות רדיו מקומיות אחרות, ויש תחנות ארציות עם האזנה גבוהה הרבה יותר".

ראש העיר יהב ניסה לגונן על הכוונה להעביר תקציבי פרסום עירוניים לכלי התקשורת של מקורבו הפוליטי כשאמר בתגובה: "רק נזכיר לך שבחצי השנה שהיתה ירידה היה מבצע 'צוק איתן', וכל המדינה שמעה ערוצים בינלאומיים לא מקומיים". גם תגובתו זו של יהב מטעה: הסקר שהתפרסם ביולי מתייחס להאזנה במחצית הראשונה של 2014, לפני שמבצע "צוק איתן" החל.

על השאלה מדוע נדרשת העירייה לאשר את ההתקשרות המדוברת ענה צחי טרנו, ראש אגף הדוברות: "מועצת העיר לא אמורה לדון מה תמהיל הפרסום של עיריית חיפה. פה עולה הנושא הזה מכיוון שאחד הבעלים ברדיו נבחר למועצת העיר. הצורך לפרסם ברדיו עלה עם פתיחתו של איצטדיון סמי עופר, והצורך לנתב אנשים באמצעות הרדיו איך להיכנס ואיך לצאת מהאצטדיון. ויש בכך לרדיו חיפה יתרון".

הנימוק הזה מעורר חיוך לנוכח טרוניות של חיפאים בספטמבר האחרון, אחרי המשחק הראשון באצטדיון סמי עופר, ולפיהן נישליס עצמו דיווח בתום השידור על תנועה שזורמת באזור האצטדיון, בעוד שמאות כלי רכב עמדו בפקק גדול ביציאה מהחניון קרוב לשעה וחצי.

צחי טרנו, ראש אגף הדוברות בעיריית חיפה, בישיבת המועצה ב-2.12.14 (צילום מסך)

צחי טרנו, ראש אגף הדוברות בעיריית חיפה, בישיבת המועצה ב-2.12.14 (צילום מסך)

באשר לצורך לפרסם בסכומים גדולים דווקא ברדיו חיפה ענה טרנו: "עדיין רדיו חיפה זכתה במכרז לתחנת הרדיו האזורי באזור חיפה [...] רדיו החירום של מנהרות הכרמל הוא רדיו חיפה. כשתהיה מלחמה במדינת ישראל, ישמיעו אזעקה ברדיו חיפה [...] לכן לרדיו יש בנסיבות הקיימות יתרון [...] אני יכול להגיד שבתמהיל הפרסום המקומי היה תמיד לרדיו חיפה נתח קטן יותר". בתום הדיון נערכה הצבעה וההצעה אושרה ברוב של 22 חברי הקואליציה. 3 התנגדו ואחד נמנע.

במקביל לאישור ההסכמים החדשים עם הרדיו, אישרה המועצה גם את מינויו של יהב עצמו למחליפו של נישליס בתפקיד יו"ר אתו"ס. לראשונה זה שנה מונתה גם מנכ"לית קבועה לארגון – עו"ד ענבל ריבלין.

דובר עיריית חיפה עידו מינקובסקי בחר למסור בתגובה את הדברים הבאים: "'העין השביעית' הפך מזמן מכלי תקשורת מקצועי וענייני לשופר של קולות מקומיים לא חשובים וקיצוניים, שעניינם הוא לא פיתוח חיפה והצלחתה, אלא עיסוק בזוטות ורדיפה אישית וסהרורית של אנשי ציבור. אנו מצרים על הטעיית מאות אלפי ואולי מיליוני הקוראים, וכיוון שאין אנו סומכים על 'העין השביעית' שתעביר את טענותינו בצורה עניינית על-פי פרסומי העבר, אנו מבקשים מכל אחד שדורש הסבר ישיר וללא מתווכים להפנות ישירות את השאילתא לעירייה, ונשמח לענות".