כ-25 עיתונאים התקבצו היום מול בניין משרד המשפטים בירושלים כדי להפגין נגד החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להעמיד לדין את עיתונאי "הארץ" אורי בלאו בגין החזקת מסמכים מסווגים בלא סמכות. אל העיתונאים המפגינים הצטרפו עוד כתריסר כתבים וצלמים שבאו לסקר את ההפגנה.

חיים הר-זהב, ממובילי ארגון העיתונאים החדש, שיזם את ההפגנה יחד עם אגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב, הסביר את המספר המצומצם יחסית של המפגינים בטענה כי עיתונאים רגילים לסקר הפגנות ולא להשתתף בהן. הוא דיבר בפני הנוכחים על תחושת אי-נוחות מעצם הצורך לעמוד במרכז הבמה התקשורתית, אבל טען כי החלטתו של היועץ המשפטי לא העמידה בפני העיתונאים אפשרות אחרת. "כתב האישום הוא לא נגד בלאו", הסביר הר-זהב, "זו יד שמונפת נגד כל עיתונאי". לדבריו, היועץ המשפטי ביקש להעביר בהחלטתו מסר ליתר העיתונאים, ודווקא בשל מסר זה נוצר הצורך למחות ולהפגין.

דני זקן, יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, החרה החזיק אחריו והדגיש כי החלטתו של וינשטיין מצטרפת לשורה של צעדים מהתקופה האחרונה שנועדו להצר את חופש העיתונות ולגרום לעיתונאים לפחד. "אנחנו לא נפחד", הבטיח.

עוזי בנזימן, העורך הראשי של אתר זה, הגדיר את החלטתו של היועץ המשפטי "מעשה לא מידתי". לדבריו, המעשה נובע משיקולים בלתי ענייניים של יוקרה ונקמנות מצד השב"כ והפרקליטות. "לא יעזור לנו", העריך בנזימן, "אורי בלאו יעמוד לדין. אבל אולי בזכות המחאות הצנועות האלה, להבא לא יעמוד עיתונאי לדין".

עם שסיימו הדוברים, התקרבו העיתונאים אל שערי משרד המשפטים ועמדו שם כמה דקות בדממה. לרגע עלו קריאות קצובות "חופש העיתונות", ואז שוב השתרר שקט. בתוך כמה דקות התפזרו המפגינים לדרכם.

ההפגנה היום בירושלים (צילום: "העין השביעית")

ההפגנה היום בירושלים (צילום: "העין השביעית")

בתוך כך, ארגון אעלאם, מרכז תקשורת לחברה הערבית פלסטינית בישראל, הצטרף הבוקר לשורת הארגונים הישראליים והבינלאומיים שגינו את החלטת היועץ המשפטי, ופירסם הודעת גינוי מטעמו.

"הגשת כתב האישום נגד בלאו מהווה פגיעה חסרת תקדים בזכותו של עיתונאי לחסיון מקורות המידע", נכתב בהודעה שפירסם הארגון. "משמע, פגיעה בחופש העיתונות, אף אם הפרשה מעוררת סוגיה שאין עליה קונסנזוס פוליטי-חברתי. [...] החלטת היועץ המשפטי להעמיד לדין את בלאו נותנת רוח גבית למאמצי החקיקה החותרים להגביל את חופש הביטוי ולהפעיל לחץ על אנשי תקשורת. אנו קוראים ליועץ המשפטי לממשלה לחזור בו מהחלטתו כדי למנוע מצב שבו עיתונאים רבים יהפכו לעבריינים בפוטנציה, ומזהירים מהאווירה הציבורית המעודדת הטלת מגבלות על מרחבי חופש הביטוי המהווים נשמת אפה של כל דמוקרטיה".