גורמים בלשכת ראש הממשלה ומשרד הביטחון פנו לחברת החדשות של ערוץ 2 במהלך מבצע "צוק איתן" ותהו מדוע לא משדרים יותר תמונות מההרס שהסבו הפצצות צה"ל בעזה, כך טען עורך חדשות החוץ בחברה, העיתונאי ערד ניר, בדיון שנערך בשבוע שעבר במכללה האקדמית נתניה. לדבריו, בחברת החדשות נמנעו מלהיענות לבקשת גורמי השלטון משום שהעדיפו להיענות לדרישת ציבור הצופים. הדיון, בהשתתפות דרור פויר, פרופ' מוטי נייגר ועו"ד אלעד מן, עסק בחופש הביטוי בישראל ובסיקור התקשורת הישראלית את מבצע "צוק איתן".

ערד ניר: "היו בפירוש, אני יודע, טלפונים, מלשכת ראש הממשלה, מלשכת שר הביטחון, 'למה אתם לא מראים מה קורה בצד השני?'"

"התקשורת הישראלית מאפשרת לצרכן שלה לשלוט בה והיא עושה את זה מרצון", אמר ניר במהלך הדיון. "הטענה האישית שלי, ערד ניר, in-house, היא שאם אנחנו ניתן לציבור שלנו עיתונות אחרת, אפילו במינונים מסוימים, אם ניתן את זה מספיק טוב ומספיק מעניין, הציבור יידע לספוג את זה. יש פה איזושהי התנשאות ופטרונות של התקשורת על הציבור".

ניר תיאר בפני הנוכחים את ההבדל בין סיקור מבצע "צוק איתן" בתקשורת הישראלית לסיקורו בתקשורת העולמית. "ב'צוק איתן', מתוך 15 שעות שידור רצופות ביממה על מה שקרה במלחמה הזאת הראו עשר או 15 דקות על מה שקורה בצד השני", אמר, "ואם אני מתייחס לפריים-טיים של המהדורה המרכזית עם יונית לוי או דני קושמרו או תמר איש-שלום בצד השני, אז מתוך שעתיים של המהדורה המרכזית חמש דקות הוקדשו למה שקורה בצד השני, וגם לא תמיד. אני, כמי שיושב על המסכים במשך כל היום, אני רואה שתי מלחמות אחרות לחלוטין. יש מלחמה אחת שאתה רואה ב-CNN, BBC, כל החבר'ה אלה, ומלחמה אחרת שאתה רואה בערוץ 1, ערוץ 2 וערוץ 10. מלחמות שונות לחלוטין, תמונות אחרות לחלוטין".

"עכשיו יש לי חדשות בשבילכם", הוסיף ניר. "גם הגורמים המחליטים במדינת ישראל [...] היו רוצים שאנחנו נראה יותר את מה שקורה בצד השני, כי הם בתחושה שהציבור לא מבין כמה הם עשו וכמה הם פגעו. והם באים אלינו בטענות. זה לא שאנחנו מרצים את השלטון, את הממשלה, אנחנו מרצים את השלטון הצרכני, וזה לא בהכרח אותם אינטרסים. היו בפירוש, אני יודע, טלפונים, מלשכת ראש הממשלה, מלשכת שר הביטחון, 'למה אתם לא מראים מה קורה בצד השני?'".

"ולאורך המלחמות שסיקרנו בחדשות ערוץ 2, בישיבות פוסט-מורטם שקיימו, הרבה פעמים עשינו 'מאה קולפה', טפחנו על החזה, 'אשמתנו', שיכול להיות שתחושת החמיצות בציבור בעקבות המלחמה היא בגלל שלא הראינו מה קורה בצד השני. כלומר, לא הראינו לציבור את הדם ששפכו בשמו בצד השני. לא בגלל שלמישהו אכפת ממה שקרה שם, לא בגלל שמישהו חושב שזאת לא הדרך להתנהל, שצריך לחשוב אחרת, אלא להפך, בגלל שכן זאת הדרך, בגלל שזה מה שצריך לעשות, אבל לא הראינו את זה".

טענה דומה העלתה עיתונאית חדשות 2 דנה וייס, בערב עיון שנערך בחודש שעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת תל-אביב.

בחלק אחר של הדיון במכללת נתניה הודה ניר כי "שלטון הצרכן", כפי שהוא מגדיר זאת, גורם לחברת החדשות של ערוץ 2 להתאים לא רק את תכניה לדרישות הקהל, אלא גם את זהות מגישיה. בתשובה לשאלה של עו"ד מן על הרכב הפאנל של "אולפן שישי" בחדשות ערוץ 2, השיב ניר: "הרכב הפאנל ביום שישי מושפע מתוצאות הרייטינג של שבת בבוקר, חד-משמעית".

Read this article in English