חברת החדשות של ערוץ 10 זכאית לשדר קלטת שבה מתועדת שיחה שערך ראש עיריית שדרות, דוד בוסקילה, עם כמה אנשים ביניהם קבלן בעיר, כך קבע בשבוע שעבר שופט בית המשפט המחוזי באר-שבע, אריאל ואגו.

לפני חודש בדיוק שידר כתב "חדשות 10" באזור הדרום, אלמוג בוקר, כתבה במהדורת החדשות המרכזית ובה חשף קטעים מקלטת המתעדת שיחה שנערכה לפני הבחירות לעיריית שדרות בין בוסקילה, אז מועמד לראשות העירייה, ובין הקבלן יחיאל בן שימול. בכתבה נראו קטעים מהקלטת ללא השמעת פס הקול, והועלה החשד כי בשיחה המתועדת בין המועמד לראש העירייה ובין הקבלן סוכמו פרטים ש"עולים כדי רקימת קשר לשוחד או לפעילות מושחתת אחרת", כהגדרת השופט ואגו.

ראש עיריית שדרות דוד בוסקילה (משמאל). ינואר 2009 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש עיריית שדרות דוד בוסקילה (משמאל). ינואר 2009 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

במקביל, הקלטת הועברה לשלוחה הדרומית של היחידה הארצית לחקירות הונאה, שפתחה בחקירה בחשד למתן שוחד בחירות בתמורה לקבלת מכרזים אחרי הבחירות. "המשטרה תצטרך עכשיו לבדוק האם הקבלן תרם לבוסקילה כספים לפני הבחירות, והאם בתמורה נתפרו לו מכרזים", הסביר בוקר בכתבתו. עיריית שדרות מסרה אז בתגובה ל"חדשות 10" כי המכרזים שבהם זכה בן שימול נעשו כדין. עו"ד ציון אמיר, סנגורו של בן שימול, הוסיף אז בתגובה: "הידיעה רצופה אי דיוקים, פוגעת ומכפישה בלי כל הצדקה. בהתנהגותו של מרשי לא נפל כל דופי".

עוד לפני שידור הכתבה, בעקבות פניה לקבלת תגובה מצד בוקר, הגיש טל מחי, עוזרו וחברו של ראש עיריית שדרות ואחד המתועדים בקלטת, בקשה לצו מניעה זמני וצו מניעה קבוע שיאסור על שידור הקלטת בטענה, בין היתר, כי הקלטת צולמה בלא ידיעת איש מהמתועדים בה ועל כן יש בכך עבירה על חוק האזנות סתר. בעקבות שידור הכתבה הוסיף המבקש דרישה לפיצוי בסך 100 אלף שקלים בטענה להוצאת לשון הרע ופגיעה בפרטיות.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בפני השופט ואגו הבהיר עורך הדין שי צדיק, בא כוחה של "חדשות 10", כי חברת החדשות דורשת אישור לשידור הקלטת במלואה. אברהם אבודרם, אף הוא קבלן תושב העיר, טען בפני בית המשפט כי הוא זה שהעביר לחדשות ערוץ 10 את הקלטת, והוסיף כי לאחר מכן העביר – תחת איומים – בקשה לערוץ להימנע משידור הקלטת. בוקר עצמו העיד אף הוא בפני בית המשפט אך סירב להתייחס להודאה של אבודרם.

בוקר אישר בעדותו כי על פי מקורותיו במשטרה לא צולמה הקלטת באמצעות האזנת סתר, כלומר בלא ידיעת איש מהמתועדים בה, ועל כן אין מניעה לשדרה. ראש עיריית שדרות, דוד בוסקילה, פנה לשופט ואמר כי "בכתבה היו אי דיוקים מצמררים מבחינה עובדתית, שאינם קשורים לקלטת אלא קשורים אלי באופן אישי [...] ואני לא כל כך בטוח שזה היה בתום לב".

בטרם החלטתו בעניין צו המניעה הזמני ציין השופט ואגו את השיקולים בעד ונגד שידור הקלטת. "רק במקרים חריגים ומנסיבות כבדות משקל ייאסר ויימנע פרסום מסוג זה, שעל פניו יש בו עניין רב לציבור", קבע ונתן כדוגמה מקרים שבהם הושג מידע באופן בלתי חוקי. השופט הוסיף כי "בשלב זה אין לומר שהוכח די הצורך, אפילו לכאורה, שמדובר בהאזנת סתר ובעבירה על החוק".

השופט העלה מספר טעמים לאי מניעת שידור הקלטת: "אין מדובר בסיטואציה שבה שידור הצילומים יכול להביא, כשלעצמו, לפגיעה קשה ובלתי מידתית בפרטיות הנוגעים בדבר", קבע. "הטענה כי אותה פגישה לא הייתה תמימה וכי במועד הנדון טרם הבחירות הוחלפו שם דברים שיכול וישקפו שחיתות ציבורית או אף שיחה על שלמונים, כבר נחשפה ברבים", הוסיף. "אף אם יוכח בהליך העיקרי שאמצעים לא חוקיים ננקטו על מנת להכין את הקלטת אין בכך שיקול מכריע למנוע את שידורה", פסק ולבסוף ציין כך:

"הדברים שהמשיבה 1 [חדשות ערוץ 10] מבקשת לפרסמם ולהביאם לידיעת הציבור אינם איזה אייטם רכילותי ששידורו יכול להיות קוריוז לרגע קט, אלא בהחלט מדובר בעניין שאם יש בו אמת הרי הוא בעל חשיבות ועניין ציבוריים לא מבוטלים [...] חשיפה של שחיתות אפשרית ומעשים בלתי כשרים ערב בחירות מוניציפאליות היא מסוג הדברים שכאשר כלי תקשורת מבצעים ייחשב הדבר כהגשמת התכלית שלשמה הם פועלים וכמימוש אותם יעדים שכלי תקשורת כזה שם לעצמו בחברה דמוקרטית וכזו הנהנית מחופש ביטוי ועיתונות".

מכל הסיבות הללו דחה השופט ואגו את הבקשה לצו זמני האוסר את שידור הקלטת והחליט כי פסיקת הוצאות משפט תינתן במסגרת ההליך המשפטי העיקרי שכולל בקשה לצו קבוע ופיצוי בסך 100 אלף שקלים.

אורי רוזן, העורך הראשי של מהדורת "חדשות 10", אמר בתשובה לפניית "העין השביעית" כי קטעים מהקלטת ישודרו במהדורה המרכזית באחד הימים הקרובים. הקלטת אכן שודרה היום במהדורה המרכזית של ערוץ 10, הפעם ללא שתוחרש.