בשבוע שעבר פירסם הארגון עיתונאים-ללא-גבולות את "מדד חופש העיתונות" לשנת 2010. לאחר הנפילה הדרמטית של מדינת ישראל במדד של השנה שעברה, השנה חלה עלייה מתונה הן במיקום מדינת ישראל בדירוג והן במיקום השטחים שבשליטתה. ישראל עלתה מהמקום ה-93 בעולם למקום 86, ואילו השטחים שבשליטתה עלו מהמקום ה-150 בעולם למקום ה-132 (מתוך 178).

העלייה המתונה, כך מודגש בטקסט שפירסם הארגון צמוד לדירוג, אינה מעידה על שיפור משמעותי בחופש העיתונות באזור, אלא על חזרה לשגרה, לאחר המצב ה"מדאיג", לשון הארגון, שנוצר בשנה שלפני כן.

"שנת 2010 לא היתה פטורה מהפרות חופש העיתונאות מצד הצבא הישראלי", כותב הארגון, "כפי שעולה מהמקרים של העיתונאים הזרים שנעצרו במשט של מאי 2010, או העיתונאים הפלסטינים המהווים מטרה תדירה של כדורי חיילי צה"ל. או ההתנגשות על גבול לבנון בחודש אוגוסט האחרון, במהלכה נהרג עיתונאי לבנוני". יחד עם זאת, הארגון מדגיש את הפער בין חומרת המקרים הללו ובין הפגיעה האנושה שספג חופש העיתונות באזור שנה קודם לכן, במהלך מבצע עופרת-יצוקה.

הרשות הפלסטינית עלתה אף היא עלייה מתונה במדד חופש העיתונות, מהמקום ה-161 למקום ה-150. הארגון מדגיש כי אף שההפרות השנה בשטחי הרשות היו "פחות חמורות" מבשנה שעברה, העוינות בין חמאס לפת"ח ממשיכה לגבות מחיר מהעיתונאים באזור.

בראש המדד נמצאות מדינות מרכז אירופה ובעיקר צפונה, פינלנד, איסלנד, הולנד, נורבגיה, שבדיה ושווייץ, אך הדו"ח מציין כי "אירופה מידרדרת ממעמדה, בדיקטטורות אין רגיעה". את הדו"ח פותחת אזהרה לאיחוד-האירופי בשל ההידרדרות בחופש העיתונות במדינות החברות בו: איטליה, רומניה, יוון ובולגריה.

את המדד סוגרות מדינות אפריקאיות מהמזרח הרחוק ומהמזרח התיכון: לאוס, רואנדה, תימן, סין, סודן, סוריה, בורמה, איראן (הממוקמת השנה במקום ה-175), טורקמניסטן, צפון-קוריאה ואריתריאה. מסקנה מרכזית של הדו"ח, הנשאבת מההבדלים בין חופש העיתונות במדינות ה-BRIC, ברזיל, רוסיה, הודו וסין, היא כי "התפתחות כלכלית אינה מביאה איתה חופש עיתונות".

מדד חופש העיתונות מתבסס על נתונים שאוסף ארגון עיתונאים-ללא-גבולות לאורך כל השנה, תוך שקלולם עם ממצאי שאלונים שמפיץ הארגון בין עיתונאים ברחבי העולם סמוך לסיכום השנתי. כל הפרה של חופש העיתונות מעניקה למדינה נקודות חובה על-פי דירוג חומרת ההפרה, וסיכומן יחדיו מושווה לסיכום נקודות החובה של יתר מדינות העולם.