"תרגיל הדיאטות הגדול", קראה ביום שישי האחרון כותרת בשער המוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". הכתב גיא ליברמן תיאר על פני שישה עמודים את "אחיזת העיניים מאחורי דיאטת האינטרנט שסחפה את המדינה". התחקיר, שהוכתר במלים "דיאט ז'ורבין", נקרא על שם האיש שעל-פי הכתבה עומד מאחורי הדיאטה – עדי ז'ורבין.

האתר "אוסף האמת על 'ידיעות אחרונות'" נכון לערב, ה-15.11.10

האתר "אוסף האמת על 'ידיעות אחרונות'" נכון לערב, ה-15.11.10

ליברמן שירטט פרופיל מפורט של חברת רוקח-מעבדות, ולפיו החברה מבטיחה לספק תכשיר דיאטה מהפכני, אולם בפועל מתנערת מאחריות להשפעות של מוצריה ומאיימת בתביעות דיבה על לקוחות זועמים. לא רק לקוחות של החברה, אלא גם עובדים וספקים הקשורים אליה מנהלים מולה הליכים משפטיים. ז'ורבין, מזכירה הכתבה, "הורשע ב-2005 בעבירות של הטעיית צרכנים ונידון לשישה חודשי מאסר על תנאי" בעקבות פרסומים של חברת אובייקטיבי, שבראשה עמד.

בין היתר תיאר ליברמן את הגלישה לשלל האתרים שקיימים מטעם החברה: "את פניכם יקבלו הבטחות נוצצות כמו 'קיצור קיבה טבעי', לוגואים של גופים רשמיים דוגמת מכון התקנים, שמותיהן של קופות-החולים שחבריהן 'זכאים' להנחה, והמלצות רבות המעידות על סגולות המוצרים". קופות-החולים שהגיבו לכתבה ב"ידיעות" מסרו כי אין להן קשר לחברה, ואילו מכון התקנים מסר שהאישור שניתן "אינו מתייחס לטיב המוצר" ו"גם הוא בוטל".

אלא שמאז פרסום הכתבה הפך גם "ידיעות אחרונות" לכלי לקידום מוצרי רוקח-מעבדות. בעקבות הפרסום קידמה את פני הגולשים לאתר החברה מודעה שבה נכתב: "העיתון של המדינה מכריז על הדיאטה של המדינה. מתוך כתבת ענק ב'ידיעות אחרונות' על התכשיר של מעבדות רוקח, הדיאטה שסוחפת את המדינה. 'קיצור קיבה טבעי', 'תכשיר הרזיה מהחזקים בעולם'".

בתחתית המודעה נכתב כי הציטוט "תכשיר הרזיה מהחזקים בעולם" נלקח מפי "עו"ד צוקרמן". עוד נכתב בתחתית המודעה כי היא עוצבה ומוגשת על-ידי חברת Roca Labs האמריקאית, וכי "הלוגו של 'ידיעות אחרונות' שייך ל'ידיעות אחרונות' וכל הזכויות ללוגו שייכים ל'ידיעות אחרונות'. המודעה הועלתה כחלק מתהליך צמצום נזקים וע"פ פסק דין ת.א. 210132/02".

מה שלא מצוין הוא כי מדובר בעו"ד שי צוקרמן, בא-כוחה של החברה, וכי הציטוט הזה הופיע לא בגוף הכתבה כציטוט של כתב "ידיעות אחרונות" או של לקוח מרוצה, אלא בתגובה שפורסמה מטעם צוקרמן. המודעה הזו אינה הפעולה היחידה שננקטה בתגובה לפרסום התחקיר ב"ידיעות אחרונות".

ארבעה ימים לפני פרסום התחקיר במוסף "7 ימים" נרכש הדומיין yediot.org ונרשם בחברת דומיין-סייט, השוכנת בדנבר, ארה"ב (חברת "ידיעות אחרונות", יש לציין, מאייתת באנגלית את שמה כך: yedioth). האתר yediot.org, שעליו דיווחה הבוקר דבורית שרגל בבלוג "ולווט אנדרגראונד", מכריז בדף הבית שלו כי הוא יציע לגולשים את "אוסף האמת על 'ידיעות אחרונות' YNET נוני מוזס".

בתחתית הדף הראשי של האתר מופיע הנוסח התמוה הבא: "האתר בבנייה והכנה ואין להתייחס לתוכנו". כמו כן, בנוסח שנראה כאילו הוכן לקראת תביעה אפשרית, נכתב: "כל המידע מבוסס על ממצאי בית-משפט ו/או דעות אנשים מקורבים או עובדים של 'ידיעות אחרונות'. [...] האתר אינו פתוח לציבור בשלב זה ומשרת רק את צוות העבודה".

נכון להערב (שני, 15.11.10) האתר כולל, בין היתר, ציטוטים מתצהיר שהגיש מוטי גילת בתביעתו נגד העיתון; ביוגרפיה מקוצרת של ארנון (נוני) מוזס, שמועתקת מאתר ניוז1; תמצית פסק דין בתביעה שהוגשה בעבר נגד העיתון, המועתקת מאתר "העין השביעית"; ומדור בשם "עזרה לנפגעי 'ידיעות אחרונות'", המציע שירותים בתשלום למי שחש עצמו נפגע מפרסומי העיתון. תמורת מאות ולעתים אלפי דולרים מציע האתר עזרה בפרסום תגובה והגשת תביעת לשון הרע.

בצד המדור "עזרה לנפגעי 'ידיעות אחרונות'" מצוטט קטע קצר מפסק הדין ת.א. 210132/02, שעליו נסמכת גם המודעה שמקדמת את פני הגולשים לאתר רוקח-מעבדות. "פרסום באתר אינטרנט", מצוטט מתוך פסק הדין, "הוא דרך לגיטימית של הגנה עצמית, ושל תגובה הגנתית מותרת, שקורבן עוולת לשון הרע ונפגע על-פיה רשאי לנקוט בה כדי להדוף השמצה ואלימות מילולית".

פסק דין זה ניתן לפני כחמש שנים על-ידי השופט טל שחר מבית-משפט השלום בתל-אביב. התובעת בהליך ההוא היתה חברת אובייקטיבי מחקרים עולמיים לישראל בע"מ, ומי שייצג אותה בבית-המשפט היה מנהלה, עדי ז'ורבין. חברת אובייקטיבי דרשה בתביעה זו פיצוי בסך מיליון שקל על הוצאת לשון הרע בעקבות דברים שנכתבו עליה באתר של חברת קר – שירותי בריאות. אלא שאובייקטיבי וזו'רבין הפסידו בתביעה: השופט שחר פסק כי "התביעה נדחית מכל וכל", בין היתר מהסיבה שמצוטטת באתר yediot.org. התובעת נדרשה לשלם שכר טרחת עורך-דין בסך 80 אלף שקל.

פסק דין זה אינו החוט היחיד המקשר בין ז'ורבין ובין האתר yediot.org. באתר "מקושרים" העלתה הגברת חנה איסלר, שבעבר השתמשה בתכשיר הדיאטטי והתאכזבה, המלצה לקריאת הכתבה שפורסמה ב"7 ימים". באחת התגובות לפוסט שכתבה, צירפה איסלר מייל שקיבלה מז'ורבין ובו הוא מאיים בתביעה נגדה, דורש שתפרסם תיקון לדבריה וכי תקשר מהתיקון לאתר yediot.org.

בתשובה לפנייה מטעם "העין השביעית" לז'ורבין, באמצעות כתובת הדואר האלקטרוני של חברת Roca Labs, מאשר ז'ורבין כי הוא העומד מאחורי האתר yediot.org. "האתר יושלם בימים הקרובים ויופץ לכל העולם כפי שאני יודע לעשות בשיווק, מכיוון שהציבור בישראל חייב לדעת ש'ידיעות אחרונות' זה לא עיתון חדשות אמיתי, אלא ניוזלטר של נוני מוזס שנועד להיות כלי פוליטי עם רווח על הגב של חלשים", כותב ז'ורבין. "יתרה מכך, האתר יהווה נקודת מפגש לכל הנפגעים, ועו"ד ישתפו פעולה בתביעות לשון הרע כנגד 'ידיעות אחרונות' ונוני מוזס".

בשיחה טלפונית מארה"ב הדגיש ז'ורבין כי האתר עודנו בחיתוליו וכי הוא מתכוון להפוך אותו לכלי שיאפשר, כשירות לציבור, עזרה בהגשת תביעות לשון הרע נגד "ידיעות אחרונות". ז'ורבין הוסיף כי הוא עצמו מתכוון להגיש כמה וכמה תביעות נגד העיתון בעקבות הכתבה שפורסמה במוסף "7 ימים" האחרון.

לאחר השיחה עם "העין השביעית" נוסף בדף הבית של האתר המשפט "Mr. Mozes, You will stop telling LIES about me and I will stop telling the TRUTH about you". על החתום – עדי ז'ורבין.