עורכי "ישראל היום" לא גילו לקוראיהם כי רשימה שפורסמה הבוקר (28.10.14) כחלק מהקמפיין לבלימת "חוק 'ישראל היום'" היא למעשה חלק מחוות דעת בתשלום שנכתבה לפי הזמנת העיתון. חוות הדעת, שנכתבה על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר דרור שטרום, הוזמנה מטעם "ישראל היום" לפני חודשים אחדים, במסגרת המאבק בהצעת החוק שנועדה לחייב את החינמון לגבות תשלום מקוראיו. בשיחה עם "העין השביעית" הביע שטרום מורת רוח מהאופן שבו הוצגה בפני הקוראים חוות הדעת המשפטית שניסח.

דרור שטרום: "זה חלק מחוות דעת שהכנתי כבר לפני כמה חודשים, חוות דעת די מקיפה שערכתי בנושא. זה לא מאמר דעה"

קוראים שלקחו הבוקר לידיהם את החינמון לא היו יכולים לפספס את המאמר שפורסם בחתימת שטרום, ותפס את כל העמוד החמישי של "ישראל היום". תמצית מתוך המאמר, לצד כותרת בולטת ודיוקן מאויר של שטרום, שובצה במקום בולט בעמוד השער של החינמון. תחת הכותרת "ניסיון לא לגיטימי לשבש תחרות באמצעות חקיקה" הוסבר לקוראים מדוע הצעת החוק מסמנת "פשיטת רגל משפטית – ובעיקר מוסרית וציבורית", וכיצד היא פוגעת בגיוון ב"שוק הדעות".

שטרום, שכבר חיבר חוות דעת עבור "ישראל היום" בשנת 2011, אמר ל"העין השביעית" כי גם עמדתו הנוכחית נוסחה בהזמנת "ישראל היום", ובתשלום. "זה חלק מחוות דעת שהכנתי כבר לפני כמה חודשים, חוות דעת די מקיפה שערכתי בנושא. זה לא מאמר דעה", הוא אומר.

שער "ישראל היום" (פרט), 28.10.14

שער "ישראל היום" (פרט), 28.10.14

אפשר להניח שקיבלת תמורה על העבודה שעשית.

"בוודאי, מה זאת אומרת?".

פשוט בעיתון לא נכתב שזה חלק מחוות דעת.

"אה, ברצינות? לא ראיתי את העיתון. אני מודה שאני לא נמנה עם קהל קוראיו הקבוע, ולכן לא ראיתי אותו. בפעם שעברה היתה איזו הצעת חוק קודמת, ובזמנו, כשהם ביקשו את רשותי להעביר את זה לאמצעי התקשורת, ביקשתי במפורש שיודגש שזה חלק מחוות דעת שכתבתי עבור 'ישראל היום'".

הפעם זה הוצג כמאמר דעה מן המניין, ולא כחלק מחוות דעת.

"אם כך, זה לא בסדר. זה בהחלט נעשה במסגרת בדיקה וחוות דעת. ברגע שנאמר שזה מבוסס על חוות דעת, כל אחד יכול להחליט עבור עצמו אם הוא מכיר אותי כמי שיכתוב חוות דעת מוטית בעבור כסף – זה לגיטימי – אבל המסגרת צריכה להיות מסגרת".

"ישראל היום": אין תגובה

אין זו הפעם הראשונה שעורכי "ישראל היום" מציגים לקוראיהם חוות דעת השוללת את הצעת החוק המאיימת עליהם בלי לציין את הרקע לכתיבתה. בחודש מאי השנה, בעיצומו של הפרק הקודם בקמפיין שמוביל העורך הראשי עמוס רגב, פורסמה ב"ישראל היום" כתבה שבה תומצתו סעיפיה של חוות דעת משפטית שחיבר פרופ' ברק מדינה. גם אז נמנעו העורכים מלציין כי חוות הדעת נכתבה בהזמנת העיתון, ובתשלום.

חוות דעת נוספת, מאת המשפטן האמריקאי אלן דרשוביץ, הוגשה לקוראים תוך הסוואת קשריו של הכותב עם מו"ל החינמון, מיליארדר הקזינו האמריקאי שלדון אדלסון. שתי ההחלטות העריכתיות ההן, לצד ההחלטה העכשווית (והחלטות נוספות), מטילות צל על התחייבותם של עורכי "ישראל היום" לומר לקוראיהם "את האמת, ישר ולעניין", התחייבות הנדפסת מדי יום בעמוד הפותח של העיתון.

עמוס רגב נמנע מלהגיב לדברים. דובר "ישראל היום", דרור שרביט, מסר בתגובה: "ב'ישראל היום' סירבו להתייחס".

* * *

המאמר שהתפרסם בחתימת שטרום, וללא גילוי נאות בנוגע לגוף שבהזמנתו נכתב. "ישראל היום", 28.10.14 (לחצו להגדלה)

המאמר שהתפרסם בחתימת שטרום, וללא גילוי נאות בנוגע לגוף שבהזמנתו נכתב. "ישראל היום", 28.10.14 (לחצו להגדלה)