דורית יורדן-דותן, שצילמה בשנה שעברה יהודיות מכות ערבייה בתגרה, פתחה השבוע במסע למימון-המונים של הגנתה המשפטית, זאת לאחר שהיהודיות שתועדו בתגרה הגישו נגדה תביעה לפיצויים בסך 300 אלף שקל. תחת הכותרת "השתקה פוליטית של הדיון הציבורי על-ידי תביעות סרק" מבקשת יורדן-דותן את עזרת הציבור במימון הגנתה המשפטית. נכון לכתיבת שורות אלו, כמחצית מהסכום המבוקש נתרמה.

בפברואר 2013 הבחינה יורדן-דותן, צלמת עצמאית, בתגרה שפרצה בתחנת הרכבת הקלה בקריית-משה שבירושלים. היא שלפה את מצלמתה ותיעדה את אשר ראתה. לטענת שלוש התובעות, שפרה ריכטר, רות משולמי וחן אלפסי, המיוצגות על-ידי עו"ד דורון ניר-צבי, יורדן-דותן גרמה להם נזק רב משום שהפיצה את התצלומים שבהם הן נראות מכות את הערבייה "מבלי להביא את התמונות אשר התחילו את האירוע מהן ניתן היה ללמוד כי התובעות התגוננו מפני אותה ערבייה". לטענתן, יורדן-דותן "סיפקה צילומים מסולפים לכלי התקשורת אשר מעוותים את המציאות, שכן סרטי האבטחה של הרכבת הקלה הראו כי מי שהחלה את התגרה היתה דווקא הערבייה".

טענה נוספת כלפי יורדן-דותן נגעה לעבודה כי לא טישטשה את פני הנערות היהודיות, על אף שהיו קטינות בעת האירוע, ובכך עברה עבירה פלילית והפרה את פרטיותן. התובעות אף טוענות כי בראיון לחברת החדשות של ערוץ 2 קבעה יורדן-דותן כי הערבייה היתה קורבן לתקיפה, וזאת, לטענתן, בניגוד למציאות. חברת החדשות של ערוץ 2 נתבעה אף היא על-ידי שלוש הנערות.

עו"ד ניר-צבי דרש בשם התובעות מבית-משפט השלום בירושלים שיפסוק פיצוי בסך 100 אלף שקל לכל אחת, וכן דרש לחייב את יורדן-דותן וחדשות ערוץ 2 "להסיר את כל הפרסומים והתמונות ביחס לתובעות אשר מופיעים ברשת האינטרנט".

מתוך כתב ההגנה: "[זוהי] תביעה אסטרטגית ממניע פסול [שנועדה] לשדר מסר ברור, תקיף ומאיים נגד מי שיעמוד במקומה של הנתבעת בעתיד, יחזה באירוע כזה ויהין למסור לעיתונות את צילומיו, את עדותו ואת התרשמותו"

יורדן-דותן הגישה בשבוע שעבר את כתב ההגנה מטעמה באמצעות עו"ד ידין עילם. לטענתה, היא תיעדה את האירוע האלים שראתה ומסרה את התיעוד לכלי התקשורת בתום לב. לדבריה, לא היתה עדה לתחילת התגרה ולא תיעדה שלב זה בעימות. את כל התמונות שהיו ברשותה, הדגישה, העבירה לכלי התקשורת בלי סינון מוקדם מצדה. לדבריה, לא ידעה ולא יכלה לדעת מה גיל התובעות, ומרגע שנודע לה כי היו קטינות בעת האירוע הסירה את התמונות שבהן הן נראו בפנים גלויות.

לטענת יורדן-דותן, התביעה שהוגשה נגדה היא "תביעה אסטרטגית ממניע פסול" שנועדה "לשדר מסר ברור, תקיף ומאיים נגד מי שיעמוד במקומה של הנתבעת בעתיד, יחזה באירוע כזה ויהין למסור לעיתונות את צילומיו, את עדותו ואת התרשמותו".

לדבריה, "לאחר פרסום התמונות בעיתונות עברה הנתבעת מתקפת הכפשות והשמצות ואף איומים ועלבונות הן באמצעות המייל והפייסבוק והן בתגובות בעיתונים". בין היתר מזכירה יורדן-דותן כי עו"ד איתמר בן-גביר, שהיה בעבר בא-כוחן של התובעות, העלה את האפשרות שהיא עצמה היתה שותפה לקנוניה עם הערבייה שהותקפה. בשל טענה זו לדיבה נגדה דורשת יורדן-דותן מבית-המשפט שיחייב את התובעות לפצותה ב-100 אלף שקל, על דרך הקיזוז.

"את הטרוניה על הפרסום שומה על התובעות לברר מול המפרסמים, ולא מול הנתבעת", מוסיפה יורדן-דותן.

הצלמת דורית יורדן-דותן בראיון בערוץ 2 על התגרה שתיעדה, 26.2.13

הצלמת דורית יורדן-דותן בראיון בערוץ 2 על התגרה שתיעדה, 26.2.13

חברת החדשות של ערוץ 2 טענה, באמצעות עורכי-הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן, כי הדיווחים שפירסמה על האירוע היו "דיווחי אמת המבוססים על עדות מצולמת של אירוע שהתרחש במקום ציבורי ועל חקירת משטרה שנפתחה לבדיקתו", וכי בכך מילאה חברת החדשות "את חובתה העיתונאית והציבורית על-פי דין בפרסום תוכן בעל עניין ציבורי רב".

בהמשך כתב ההגנה טוענת חברת החדשות כי "התמונות שפורסמו בדיווחים החדשותיים מדברות בעד עצמן ומוכיחות כי הצעירות היהודיות המצולמות בהן תקפו את האשה הערבייה והיכו אותה בידיהן". לטענת חברת החדשות, "אין כל חשיבות לסיבה שבגינה החלה תקיפה זו, ואף אם קדמה לתגרת הידיים הנראית בתמונות התגרות כלשהי מצד האשה הערבייה, הרי שאין בכך כדי להפחית מחומרת תגובתן האלימה של הצעירות המצולמות בתמונות".

עוד טוענת חברת החדשות כי לא היה בדיווחים כל פרט שיש בו כדי להוציא את דיבת התובעות. כמו כן, מדגישים באי-כוחה של החברה, עובדיה לא ידעו כי המצולמות הינן קטינות בעת הפרסום הראשוני.

בכתב ההגנה מציינת חברת החדשות של ערוץ 2 כי הסירה מאתר "מאקו" את הראיון שערכו עם יורדן-דותן וכן פרסום נוסף על האירוע, וזאת בלי להודות בכל טענה. נוסף לכך, כך נכתב, טושטשו תמונות של היהודיות בדיווחים אחרים שנותרו באתר. עם זאת, יצוין כי הראיון שהעניקה יורדן-דותן לחדשות ערוץ 2 מיד לאחר האירוע עדיין זמין לצפייה באתר זכיינית ערוץ 2 רשת, המפרסם אף הוא את תוכני חברת החדשות.

עדכון, 29.10: הראיון לחדשות ערוץ 2 הוסר מאתר רשת.

40319-07-14