חאמד שהאב, שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן", הוא ככל הידוע העזתי הראשון שמת במבצע האחרון בעת שעבד עבור כלי תקשורת. על-פי מקורות פלסטיניים, שהאב עבד כנהג עבור סוכנות הידיעות העזתית מדיה-24, ונהרג כשמכוניתו ספגה פגיעה ישירה מירי צה"ל באחד הימים הראשונים של המבצע. בצה"ל לא מכירים בכך ששהאב עבד עבור כלי תקשורת, וטוענים כי רכבו הוביל אמצעי לחימה.

הפרקליטות הצבאית: "כוחות צה"ל לא יכלו לזהות בזמן אמת את הכיתוב על הרכב המסמן אותו כרכב עיתונות. בכל מקרה, לנוכח השימוש הצבאי שנעשה בכלי הרכב לצורך הובלת אמצעי לחימה, לא היה בסימון זה כדי למנוע את תקיפתו"

בעת ההפצצה, מכוניתו של שהאב חנתה בשכונת רימאל העזתית, מחוץ לביתו של צלם סוכנות הידיעות חאתם סילמי. סילמי סיפר לוועד להגנה על עיתונאים (CPJ) כי שהאב עמד לאסוף אותו ולהסיעו למשרדי מדיה-24. העיתונאית אסמא אל-רול, שעבדה עם שהאב בסוכנות הידיעות העזתית, דיווחה בפירוט על אירועי אותו היום. לדבריה, שהאב הודיע כי יבקר את בני משפחתו ובהמשך ייפגש עם הצלם סילמי. כעבור פחות משעה הודיע סילמי כי שהאב נהרג בהפצצה.

"הוא הסיע אותי הביתה", סיפר סילמי ל"אל-מוניטור", "כפי שהסיע את יתר הצוות. הוא אמר לי שיחזור בתוך כשעה כדי לאסוף אותי מביתי [...] בהמשך חמיד התקשר ואמר שיגיע בתוך כמה דקות לביתי שבשכונת רימאל. יצאתי אל מדרגות הכניסה ושמעתי פיצוץ עז. רצתי חזרה למשפחתי, כי חשבתי שטיל פגע בביתי, אולם ראיתי שהם בסדר. הסתכלתי מבעד לחלון וראיתי שמכוניתו של חמיד נהרסה על-ידי הפצצה. הדבר היחיד שנותר ממנה היה סימן ה-TV שבחזית המכונית".

כבר במהלך מבצע "צוק איתן" הורה הרמטכ"ל בני גנץ על הקמת מנגנון בירור מטכ"לי בראשות האלוף נעם תיבון לבחינת "אירועים חריגים שאירעו במהלך המבצע". בחודש שעבר פירסמה הפרקליטות הצבאית את החלטת המנגנון בנוגע לאירוע שבו נהרג שהאב, אירוע שכונה "תקיפת רכב שנטען שסומן כרכב עיתונות בעיר עזה".

"בדיווחים שהתקבלו בפרקליטות הצבאית, וכן בפנייה של ארגוני זכויות אדם, נטען כי במסגרת תקיפת צה"ל בשכונת רימאל בעזה, ביום 9 ביולי 2014, נתקף רכב שסומן כרכב עיתונות ונהרג אדם שנטען כי הוא עיתונאי (חאמד עבדאללה מחמד שהאב). בעקבות כך, ובהתאם למדיניות החקירות של הפצ"ר, הוחלט על העברת המקרה לבחינת מנגנון הבירור המטכ"לי", נכתב בהודעת הפרקליטות הצבאית.

האלוף נעם תיבון (צילום: מארק ישראל סלם)

האלוף נעם תיבון (צילום: מארק ישראל סלם)

"מהממצאים העובדתיים שנאספו על-ידי המנגנון והוצגו לפצ"ר עולה כי התקיפה כוונה לעבר כלי רכב שמידע מודיעיני וראיות ישירות הצביעו על כך כי נעשה בו שימוש להובלת אמצעי לחימה שנועדו לשימוש נגד כוחות צה"ל בהמשך אותו היום. ככל הנראה, נעשה שימוש בכלי רכב עם הסימון TV להסוואת השימוש הצבאי שנעשה בו להובלת אמצעי הלחימה, כחלק ממאפייני הפעילות האסורה של ארגוני הטרור ברצועת עזה, המשתמשים בסממנים אזרחיים ככסות לפעילותם הצבאית".

"הפצ"ר מצא כי הליכי תקיפת כלי הרכב עלו בקנה אחד עם הוראות הדין הישראלי וכללי המשפט הבינלאומי, וכי לא נפל פגם בפעילות כוחות צה"ל באירוע. ראוי לציין כי כוחות צה"ל לא יכלו לזהות בזמן אמת את הכיתוב על הרכב המסמן אותו כרכב עיתונות. בכל מקרה, לנוכח השימוש הצבאי שנעשה בכלי הרכב לצורך הובלת אמצעי לחימה, לא היה בסימון זה כדי למנוע את תקיפתו. זאת ועוד, הפצ"ר מצא כי הליכי התקיפה נעשו תוך מאמצים ממשיים לצמצום הפגיעה באזרחים. כך, תקיפת הרכב הושעתה פרק זמן קצר קודם לכן, בשל החשש לפגיעה באזרחים שהיו בסמוך. משכך, הורה הפצ"ר על סיום הטיפול באירוע ללא נקיטה בצעדים נוספים כלפי מי מהמעורבים".

בתשובה לשאלות המשך שהועברו לפרקליטות הצבאית מטעם "העין השביעית" הובהר כי למיטב ידיעת צה"ל, שהאב לא עבד כעיתונאי.

"כפי שפירסמנו בעבר, ההחלטה על התקיפה התקבלה על סמך מידע מודיעיני וראיות ישירות, במקרה זה – חוזי אווירי בזמן אמת, שהצביע על כך שהרכב ויושביו היו מעורבים בהובלת אמצעי לחימה שיועד לשימוש נגד אזרחי ישראל או כוחות צה"ל", נמסר מדובר צה"ל. "לא מוכר לנו מידע מבוסס הקושר את מי מיושבי הרכב לגוף תקשורת כלשהו. בהקשר זה אף יצוין כי תלונות שהוגשו לצה"ל על-ידי ארגונים שונים שייכו, כל אחת, את נהג הרכב שנפגע לגופי תקשורת שונים. על כל פנים, יודגש כי עיסוקו של אדם כעיתונאי אינו מקנה לו הגנה בדין הבינלאומי מפני תקיפה אם נמצא כי הוא נוטל חלק ישיר בלחימה".