מתוך האתר "נוחילנד" (צילום מסך)

מתוך האתר "נוחילנד" (צילום מסך)

"אם טעינו, אין שום בעיה של אמינות או מקצועיות בלהגיד 'טעינו'", אמרה רותי יובל, העורכת המתפטרת של מהדורת החדשות "שישי" של ערוץ 10, בישיבת מועצת העיתונות ביום חמישי האחרון, שאמורה היתה לעסוק בפרשת ההתנצלות של מערכת המהדורה בפני איל הקזינו שלדון אדלסון, והוסיפה: אלא ש"במקרה הזה אני אפילו לא יכולה להסביר את הסיבות לכך שהתפטרתי, כמו גיא זהר מגיש התוכנית וכמו ראודור בנזימן, כי כאמור, אנחנו כבולים בהסכם סודיות".

עד כה, הסכם הסודיות הביא לכך שהסיפור מאחורי הפרשה שתפסה את תשומת לבו של עולם העיתונות נשאר בחלקו לוט בערפל. כעת, אתר בשם "נוחילנד", השייך לתנועת השמאל הלאומי, מפרסם מה שהוא מכנה "תחקיר מיוחד", הכולל פרטים שעיתונאי הערוץ מנועים מלשוחח עליהם בשל אותו הסכם.

ההתנצלות חסרת התקדים על כתבת דיוקן של אדלסון מינואר השנה שודרה לפני שבוע וחצי בפתח המהדורה על רקע תצלום של אדלסון וזוגתו כשהם מחייכים בפה מלא, וכללה הטחת האשמות חמורות בעיתונאי המהדורה עצמם. קודם לשידור ההתנצלות הודיע על התפטרותו ראודור בנזימן, מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10. אחריו התפטרה יובל, ומגיש המהדורה, גיא זוהר, הודיע גם הוא על התפטרותו בשידור חי בסופה של אותה מהדורה.

ההתפטרויות של בכירי חברת החדשות פתחו דיון ציבורי סוער בשאלת השפעתם של בעלי הון על העיתונות ויכולתם לכופף נורמות מקצועיות וליצור מאזן אימה שימנע סיקור שלילי שלהם. זאת, משום שלדברי גורמים בערוץ, שסירבו להזדהות, ההתנצלות נכפתה עליהם אף שהיו משוכנעים בצדקתם, כללה דברי ביזוי והשמצה שלהם עצמם, ולמעשה מנעה מהם את הגיבוי המשפטי הנהוג במערכות עיתונאיות, זאת באיום שסירוב יביא לסגירתו של הערוץ על-ידי הפסקת הזרמת הכספים אליו מבעל המניות רונלד לאודר.

עם פרוץ הדיון הציבורי, הפיצו גורמים מטעמו של אדלסון מידע המתאים לגרסתם, ולפיו הכתבה האמורה, של הכתב אבנר הופשטיין, אכן הכפישה את אדלסון, אחד האנשים העשירים בארה"ב ובעליו של העיתון הישראלי "ישראל היום". על רקע זה בלט העדרו של מידע סותר. חשיפת קיומו של הסכם סודיות שנכפה על עיתונאי הערוץ הסבירה העדר זה.

"כך יוצא שהאמת על הסיבות שגרמו לערוץ 10 להיכנע לחלוטין לתביעותיו של אדלסון אינה נודעת. לפי שעה, לפחות", כתב כאן עוזי בנזימן לפני יומיים. "הנהגת ערוץ 10 רומסת ברגל גסה את הנורמה הקיימת: היא גוזרת אלם על עורכי חברת החדשות שלה, כשהיא מנופפת מולם בגרזן הסרת שכפ"ץ ההגנה מפני תביעה משפטית. היא, בעצם, מאיימת עליהם – על אלה שבשמה יצאו לבצע את התחקיר על אדלסון, אלה שהם בשר מבשרו של הערוץ שהיא מנהלת – או שתשתקו או שיהיה עליכם להתמודד בכוחות עצמכם מול תביעת הענק שבה מנופף המיליארדר".

כעת, כאמור, ניתנת לציבור ההזדמנות להיחשף לגרסה העלומה עד כה, המציגה לכאורה פרטי מידע שמאחורי הכתבה: "מה פורסם על שלדון אדלסון בערוץ 10, האם פורסמו עובדות אמת ולמה פורסמה התנצלות?". "מועצת העיתונות נרדמה בשמירה, הרגולטור איננו כשצריך אותו ושר התקשורת עסוק בהרמת כוסית לשנה החדשה", נכתב בפתיח לכתבה באתר. "מתחת לאפנו, גרם הטייקון האישי של ראש הממשלה, שלדון אדלסון, לבעלי ערוץ טלוויזיה לרדת על הברכיים. למה זה ענייננו? כי הערוץ הטלוויזיוני הזה, ערוץ 10, משדר מכוח זיכיון ממשלתי, ועושה שימוש בתדר, במשאב ששייך לכולנו".

הכתבה באתר מתמודדת עם טענותיו של אדלסון ביחס לשתי עובדות בכתבה, הנוגעות לאופן שבו קיבל את רשיון ההימורים שלו בלאס-וגאס ולשאלה אם היה חייב סכום כסף למעצב בשם ארנולד שרדר. בתחתית הכתבה ממוקם כפתור שיתוף בפייסבוק, המונה כעת, ערב יום שני, 866 לייקים. "מי שכועס לבד, מת לבד", נכתב מעל לכפתור.