מדורי רכילות נוהגים להתנהל תוך הימנעות מנקיטת עמדה שיפוטית. על אף שעורכיהם מרבים לעסוק בתככים וביריבויות, הם ייזהרו בדרך כלל מהבעת דעה לגבי מה סביר, לגיטימי, ראוי או נאות. אולי המרחב היחיד – כפי שנפתלי בנט אוהב לומר – שבו מדורים אלה מפגינים שיפוטיות נחרצת הוא בהערכת הבגדים שהסלבריטאים לובשים. המשטרה היחידה שהם מכירים היא משטרת האופנה.

מדור הרכילות של "וואלה", שקיומו תלוי בעבודתם של צלמי הפפרצי, מציג ידוענית שהתקיפה מילולית אחד מהם כקורבן היוצא באומץ נגד מטריד כפייתי

בבואם לטפל בכל שאר החומרים שמהם עשויה רכילות, נראה שהמדד היחיד הוא זה של הסנסציוניות. כך, ידוען שנתפס כשהוא מקלל, משתולל או מאבד את עשתונותיו באופן זה או אחר, ייתפס בדרך כלל כאייטם לוהט ותו לא, עת הכתבים יתמקמו בעמדת הצופה הניטרלי והמתענג. לכן היה מפתיע לגלות את האופן שבו בחרו להציג בשבוע שעבר ב"וואלה סלבס" את ההתקפה של הזמרת דנה אינטרנשיונל על ברק פכטר, צלם הפפרצי של האתר המתחרה Mako.

פכטר תיעד את אינטרנשיונל עורכת קניות בנמל תל-אביב, אלא שבניגוד להתנהגות השכיחה של סלבריטאים במקרים כאלה (שיתוף פעולה, התעלמות או בריחה), הזמרת החליטה לצאת מהמכונית ולתעד את עצמה כשהיא עוקבת אחרי הצלם, עד שנסע תוך כדי שהיא מקללת אותו נמרצות. ב"וואלה סלבס" פירסמו את הסרטון המלא שצילמה אינטרנשיונל, 2:42 דקות של גידופים בסגנון "חלאה" ו"נבלה" וגרוע מזה, כולל השמצות שקריות בנוגע לעברו של הצלם.

אלא שיותר מהסרטון בלט הטקסט שנלווה אליו. "לא כל יום קם מפורסם במדינת ישראל ומחליט להשיב אש ולהגיד את מה שכל חבריו חושבים על צלמי הפפרצי", התפעל המחבר האנונימי. "אז נכון, בזכות אותן תמונות 'וואלה! סלבס' יכולה לקנות את חמאת הבוטנים שלה, אבל היי, מתי פעם אחרונה ראיתם דיווה בינלאומית מקללת צלם פפרצי?". בהמשך הידיעה אף סיפק המדור לאינטרנשיונל סוג של אליבי, כשהסביר ש"הדיווה, שכנראה מאסה בצלמים שרודפים אחריה, החליטה לשים סוף לכל הסאגה הזו ולגרום לפפרצי להרגיש בדיוק את מה שהיא מרגישה".

כלומר, "וואלה סלבס", שקיומו תלוי בעבודתם של צלמי הפפרצי, מציג ידוענית שהתקיפה מילולית אחד מהם כקורבן היוצא באומץ נגד מטריד כפייתי. מי ששולח את הצלמים לעבודתם הוא אותו עורך שכתב את הטקסט שמצדיק את ההתקפה עליהם ומשווה את העיסוק העיתונאי ברכילות להשמצה כפייתית ("לגרום לפפרצי להרגיש בדיוק את מה שהיא מרגישה").

סביר שאם היו נשאלים על כך, היו עורכי המדור מפנים את השואל למשפט שמעיד על המודעות העצמית שלהם ("חמאת הבוטנים"), וכך מוכיחים שמודעות עצמית כשהיא לבדה אינה פותרת דבר. אולם יש מי שגם זה נשלל מהם – קוראי המדור, רבים מהם ילדים. ולראיה, התגובות לידיעה. הנה מקבץ: "ענקית! אין עליה ולא תהיה! שהמפורסמים ילמדו!", "מלכההה! מעריצה אותך דנה", "זה רעיון לסלבס מוטרדים", "גדולה דנה, פעם הבאה תשלחי את ברק אלי אני צריכה מנקה חלונות", "היא זמרת שהצליחה בכל העולם והוא מתפרנס מההצלחה שלה".

דנה אינטרנשיונל אינה האזרח הקטן

התמיכה של רוב המגיבים באינטרנשיונל היא אבסורדית אפילו יותר משל מדור הרכילות. הרי מה מאפשר את שגרת ההערצה שלהם לדמויות כמו דנה אינטרנשיונל אם לא התיעוד הבלתי פוסק של חייה הפרטיים? פכטר מספק, מילולית, את החומרים שמהם בנויה ההילה של הזמרת. מי שאינו רואה קשר ברור בין נימת האייטם לבוז של המגיבים כלפי צלם הפפרצי ("מתפרנס מההצלחה שלה", "מנקה חלונות") הוא או נאיבי או עורך מדור רכילות בעצמו.

סיבה נוספת להזדהות של המגיבים עם אינטרנשיונל היא צורנית. סרטון וידיאו שצולם במכשיר סלולרי רועד בעל איכות סאונד בינונית ופוקוס חמקמק מקוטלג בתודעה של הציבור, בוודאי אחרי המחאה החברתית, כשייך למגירת האקטיביזם. רדיפה אחרי אדם עם מכשיר סלולרי, כשברקע נשמע קולו של המצלם שחוזר רפטטיבית על אותן שאלות, היא דימוי של אזרח קטן מול השררה. מצלמת הסלולרי מייצגת, במובן הזה, כוח שהטכנולוגיה והרשתות החברתיות מקנות לציבור שאינו מפורסם, עשיר, חזק או מקושר.

אלא שאינטרנשיונל אינה אזרח קטן. היא מפורסמת, מקושרת (לאחרונה הצטלמה לתוכנית ריאליטי בכיכובה), וסביר להניח גם עשירה יותר מרוב הישראלים. פכטר אינו בעל שררה שמאמלל את חייה, אלא שכיר (במקרה הטוב) שמתחזק מן הסתם משפחה ומשכנתה. אפשר לשער במידה גדולה של ודאות שאורח חייו דומה לזה של המגיבים הרבה יותר מאשר אורח חייה של אינטרנשיונל. ועדיין, הם בזים לו. העיוות הזה לא היה נגרם ללא העזרה של "וואלה סלבס", שתיווכם את התקרית מכתיב את האופן שבו תופסים הגולשים את יחסי הכוחות בין צלם פפרצי לסלבריטאי.

דנה אינטרנשיונל תוקפת צלם פפרצי, הידיעה ב-Mako

דנה אינטרנשיונל תוקפת צלם פפרצי, הידיעה ב-Mako

משהו בעיוות הזה נשמע מוכר. הוא מתקיים גם בשדות אחרים, וגם בהם הוא נעזר ברוח גבית מצד התקשורת. כך למשל ספק אם מאות האלפים שמשוכנעים שהוועדים הגדולים והבזבזנות במגזר הציבורי הם הבעיה הגדולה ביותר במשק היו חושבים כך ללא הסיקור של חלק מהתקשורת את מפת האינטרסים הכלכליים.

אלא שבעוד שהסיקור הכלכלי-חברתי בישראל בכל זאת ניחן במגוון דעות מסוים, בתחום הרכילות הסנסציה היא, כאמור, הסטנדרט היחיד. כך אפילו Mako, האתר שמעסיק את פכטר, פירסם את התקרית עם אינטרנשיונל בטון עסיסי ואף דאג להסביר ש"הסכסוך בין הדיווה הבינלאומית לפכטר נמשך כבר שנים רבות".

האחידות בסיקור התקרית בשני האתרים ניכרת גם במשפט הפתיחה של כל אחד מהאייטמים, משפט שמספק צידוק גיאוגרפי להעדר השיפוטיות המאפיין את הז'אנר: "קטעי וידיאו כאלה אנחנו רואים בדרך כלל מעבר לים", נכתב ב-Mako, ואילו האייטם ב"וואלה סלבס" נפתח בצהלה: "הוליווד זה כאן!".