ראשון אחרי החג. העיתונים מתעוררים בקושי ממנוחה נדירה של שלושה ימים רצופים, האתרים מקוששים אדרנלין אחרי מחזור ליגה בשבת. השעה עשר, ועל הפרק מסיבת עיתונאים של מכבי תל-אביב לקראת משחקה מחר מול הפועל באר-שבע.

ערוץ הספורט וערוץ one קוטעים את שידוריהם למען האירוע. גם אתרי הספורט מתייצבים. הכתבים משחיזים את הטייפים, העורכים התורנים במשמרת צופים בטלוויזיה. אף אחד לא מצפה ממסיבת העיתונאים התורנית לספק כותרות. כולם יודעים ש"מסיבת עיתונאים" היא מהלך יחצני שגרתי ביוזמת מכבי תל-אביב שבינו לבין מסיבה, כל שכן עיתונאים, אין הרבה: תבשיל עייף של כמה הצהרות קורקטיות, מנומנמות, בתיבול יתר של קלישאות. עוד יום עבודה.

ואף על פי כן ולמרות הכל – בסיומה תהפוך מסיבת העיתונאים לשיחת השעה. האתרים הגדולים יפנו את הכותרת הראשית שלהם לטובת האירוע הכפוי והדכאוני למחצה, ובעיקר לציטוטים מפיו של המאמן. על פניו זהו אירוע אקטואלי למהדרין, החדשה האחרונה, ולכן מקומו בראש. מה גם שמכבי תל-אביב היא הקבוצה עם מספר האוהדים הגדול ביותר בארץ, ואלה מצפים לקבל סחורה טרייה. אלא שקהל היעד הזה הוא בדיוק הסיבה לכך שמסיבת העיתונאים הזו היתה צריכה לרדת, במקרה הטוב, לשולי החדשות. הסחורה שניפק האירוע לא היתה מעניינת, לא חידשה דבר ולא הותירה שום רושם. בצוק העתים ליקט כל אתר ציטוט דל אחר של מאמן הקבוצה, פאקו אייסטרן, והזיעה ניכרה בכל אות.

פאקו והפערים. הכותרת בערוץ הספורט

פאקו והפערים. הכותרת בערוץ הספורט

"פאקו: הפערים בליגה רק יגדלו, יש כמה קבוצות שיכולות לזכות", היא הכותרת האנטי-עיתונאית שחילצו בערוץ הספורט מהשעמומון. אפס ערך תזונתי, מקסימום הדהוד מעורר חמלה של מצוקת עורך, שנאלץ להתמודד עם ציטטות לגמרי לא מעניינות והלך איתן עד הסוף. מספר התגובות לידיעה שלוש שעות לאחר פרסומה: 4.

ב-ynet התאמצו קצת יותר: "נכון לעכשיו איגיבור לא מספיק טוב למכבי תל-אביב". הרקע לכותרת המוזרה מפותל ביותר: התחרות על מקום בהרכב מכבי תל-אביב היא גדולה, והדרמה האחרונה כתוצאה מכך היתה ספסולו של עדן בן-בסט, חלוץ הנבחרת, במשחקה של מכבי תל-אביב שבוע קודם לכן. פאקו נשאל על כך במסיבת העיתונאים, וענה: "הוא לא היה מרוצה, כנראה גם בדש לא היה מרוצה, ברק לוי לא היה מרוצה, הרבה שחקנים לא מרוצים מזה שהם לא ב-11. ההזדמנות תגיע לכל אחד, גם בן-בסט יזכה להזדמנות שלו". במקום להדגיש את המשפט האחרון, הלכו ב-ynet על איגיבור רק בגלל הקונוטציה השלילית בדברי המאמן כלפי שחקן הרכש מחו"ל. הקורא מוזמן להבליע פיהוק ולספור על כף יד אחת את התגובות לידיעה, שלוש שעות לאחר פרסומה: 4.

"וואלה" התאמץ אף הוא להפוך את הציטוטים דלי השומן למשהו אכיל, והצליח קצת יותר מערוץ הספורט. את ה"יש כמה קבוצות שיכולות לזכות" הוא הגדיר במדויק: "ארבע-חמש קבוצות תיאבקנה על האליפות". המאמן לא טרח לציין מי יהיו הארבע-חמש הללו, ואף עיתונאי גם לא שאל אותו. זו היתה תשובה משעממת לשאלה לא מעניינת, ושתיהן מילאו את זמן האירוע בעוד חצי דקה של תוכן ריק. מספר התגובות לכתבה כשלוש שעות לאחר שהתפרסמה: 0.

רק אני קובע. הכותרת באתר one

רק אני קובע. הכותרת באתר one

"רק אני קובע מי יהיה בסגל של מכבי תל-אביב", חרצה הכותרת הראשית ב-one. וכי מישהו חשב אחרת? האם הכותרת מרמזת על האפשרות שמעמדו של פאקו בקבוצה נתון לפרשנות או לוויכוח? עברנו לגוף הטקסט, ושם, הפלא ופלא, ובעצם שום פלא בכלל: בידיעה אין שום זכר לכותרת לידיעה, שכזכור היא גם הראשית באתר. אפשר לתהות האם הכתב רז אמיר, החתום על הידיעה, נכנס בכלל לאתר שבו הוא עובד, שאם כן, ודאי היה מעיר את תשומת לבו של העורך. או שלא. ב-one הכל אפשרי.

מצד שני, מה כבר אפשר לצפות מידיעה על מסיבת עיתונאים שהפתיח שלה עוסק בשיווק עצמי? "מאמן מכבי תל-אביב, פאקו אייסטרן, ערך מסיבת עיתונאים לקראת המשחק של הקבוצה מחר (שני) ב-20:50 מול הפועל באר-שבע, שהועברה בשידור חי בערוץ ONE, ערוץ 50, ערוץ 550 ב-HD ללקוחות הוט, וגם כאן אצלנו באתר".

ובכל זאת, מה שמגיע מגיע: לצד הכותרות באתרים האחרים, זו ההזויה והמנותקת של one עשויה לגרות את בלוטות הזעם של הקורא המרומה. גם זה משהו. מספר התגובות לכתבה כשלוש שעות לאחר שהתפרסמה: 26.

אז מי אשם בעובדה שמסיבות עיתונאים הפכו להיות שם נרדף לכוס תה חיוורת של פקידי עיתונות שחוקים? האם הקבוצות, או ליתר דיוק יחצניהן, שגילו את מעיין הנעורים של הסיקור-בכוח, וכבר יודעים שדי בהכרזה "מסיבת עיתונאים" כדי לאלץ את "התקשורת" להעניק להם כותרות ראשיות?

האם הכתבים, שמתייצבים כנחום-תקום למשמע מלות הקסם "מסיבת עיתונאים" בלי שיעורי בית, בלי שאלות נוקבות ובלי סקרנות? האם עורכי האתרים, שרף הציפיות שלהם מכתבי השטח אינו גבוה, והם סומכים על עצמם שיחלצו קש מן התבן, ואם אין, לא לדאוג, הם כבר ימציאו משהו?

כך או כך, לעולם לא מיותר להזכיר שאין מדובר בגזירת גורל. מדובר בפיחות דוהר במקצוענות, באינטגריטי, במוטיבציה, ביצירתיות. להתראות במסיבה הבאה.

התיקונים

הרגעים שקראמר לא ידע שהוא שכח. הכותרת באתר ערוץ הספורט

הרגעים שקראמר לא ידע שהוא שכח. הכותרת באתר ערוץ הספורט

שלושה שחקני נבחרת גרמניה סיפרו בראיון בתוכנית טלוויזיה הומוריסטית בארצם מה אמר להם כביכול חברם, כריסטוף קראמר, לאחר שספג זעזוע מוח בגמר המונדיאל מול ארגנטינה ואיבד את זכרונו. "הוא קרא לי גרד (מילר, כוכב נבחרת מערב גרמניה) ובירך אותי על הזכייה ב-1974", אמר תומס מולר, והאחרים הוסיפו המצאות כמיטב מוחם הקודח. ב"וואלה" ובערוץ הספורט פירסמו את הידיעה כאילו היא אמיתית (אתר ערוץ הספורט: "הרגעים שכריסטוף קראמר שכח"), ורק בעקבות תגובות הקוראים הוסיפו בהמשך כי הדברים נאמרו בצחוק בתוכנית בידור.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il