ראש הממשלה בנימין נתניהו נסוג מתביעה בסך מיליון שקל שהגיש נגד "מעריב" וכמה מעובדיו לשעבר. באי-כוחם של נתניהו ו"מעריב" הודיעו היום לבית-משפט השלום בירושלים כי הסכימו שהתביעה תידחה בלא צו להוצאות וביקשו מבית-המשפט לתת להסכמתם תוקף של פסק דין.

מתוך כתב ההגנה: "תעודת עניות היא לתובע כי הידרדר לכדי כך שהינו תובע תביעת לשון הרע הנסבה על קריקטורה. כמה ראשי ממשלות הגישו תביעה בגין פרסום קריקטורה שלהם?? כמה ראש ממשלות בכלל הגישו תביעת לשון הרע??"

התביעה על הסכום העגול הוגשה בתחילת 2011, זמן קצר לאחר שרביב דרוקר פירסם בערוץ 10 את תחקירו על מימון נסיעותיו של ראש הממשלה נתניהו ורעייתו לחו"ל, פרשה שנודעה בשם "ביביטורס". בעקבות הפרסום של דרוקר ראתה אור ב"מעריב" ידיעה מאת נועם שרביט ואלי ברדנשטיין תחת הכותרת "שישים אלף לארוחת ערב". יומיים לאחר פרסום זה ראתה אור ב"מעריב" קריקטורה מאת המאייר מושיק לין, שבה נראה נתניהו "צועד עם מזוודות ב'מסלול הירוק' כשמתיקו נופלות חבילות של שטרי כסף", לשון כתב התביעה.

ביום פרסום הקריקטורה תבע נתניהו את חברת מעריב הוצאת מודיעין בע"מ, העיתונאים שרביט וברדנשטיין, הקריקטוריסט לין ואת העורך הראשי דאז, אבי משולם, בגין הוצאת דיבה.

באי-כוחו של נתניהו, עורכי-הדין דוד שמרון ומיכאל ראביליו, טענו אז כי "הקורא את הכותרת מתרשם באופן שגוי כי שווי ארוחת ערב שערכו התובע ורעייתו הינו 60,000 וכי ארוחות ערב דומות הינן חלק מ'נסיעותיהם הראוותניות' כביכול של התובע ורעייתו". עוד נטען כי הקריקטורה אינה אלא "המשך ישיר לדיבה" שנועדה "להשפיל את התובע [נתניהו] בעיני הבריות".

בהמשך כתב התביעה טענו באי-כוחו של ראש הממשלה כי הידיעה והקריקטורה "גרמו לתובע [נתניהו] עוגמת נפש רבה, היוו פגיעה חמורה בשמו, וזאת על לא עוול בכפו". לטענתם, התובע מעריך את נזקיו בסכומי כסף גבוהים ביותר, בעיקר לנוכח הזדון שבפרסומים, אך הוא מעמיד את התביעה, לעת הזו, על סך של 1,000,000 שקל".

קריקטורה של בנימין נתניהו מאת מושיק לין, כפי שהוגשה לבית-משפט השלום בירושלים

קריקטורה של בנימין נתניהו מאת מושיק לין, כפי שהוגשה לבית-משפט השלום בירושלים

ב"מעריב" טענו, באמצעות עורכי-הדין עמית דולב ואלי פרזד, כי משמעות הכותרת שפורסמה בעיתון אינה שעלות הארוחה של בני הזוג נתניהו עמדה על 60 אלף שקל, אלא שנתניהו קיבל 60 אלף דולר עבור ארוחת ערב שבה השתתף בשנת 1999.

באשר לקריקטורה של לין נכתב בכתב ההגנה: "תעודת עניות היא לתובע כי הידרדר לכדי כך שהינו תובע תביעת לשון הרע הנסבה על קריקטורה. [...] כמה ראשי ממשלות (או שרים, או חברי-כנסת, או אישי ציבור אחרים) הגישו תביעה בגין פרסום קריקטורה שלהם?? כמה ראש ממשלות בכלל הגישו תביעת לשון הרע??".

היום פנו לבית-המשפט באי-כוחם של הצדדים, עו"ד ראבילו ודולב, והודיעו כי בשל  פירוק חברת מעריב הוצאת מודיעין בע"מ והעברת הבעלות על העיתון, הגיעו להסכמה כי התביעה תידחה בלא צו להוצאות. "בנסיבות האמורות (ומבלי שיהיה בכך תקדים להליכים אחרים) לא מוצא התובע עוד מקום להטריח את בית-המשפט הנכבד בבירור התביעה", נכתב בבקשת הצדדים.

הביטוי "הליכים אחרים" מכוון, יש להניח, לתביעה שהוגשה נגד "מעריב" בשנת 2010 על-ידי רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, אף היא בדרישה לפיצוי בסך מיליון שקל. תביעה זו, שהוגשה נגד "מעריב", העיתונאי בן כספית והעורך לשעבר יואב צור, עודנה תלויה ועומדת בבית-המשפט. לפני קרוב לשנה הגישו באי-כוחם של הנאמנים של חברת מעריב הוצאת מודיעין בקשה למחיקת ההליכים בשל כניסת החברה לפירוק. עו"ד ראבילו, בא-כוחה של שרה נתניהו, הודיע בתגובה כי נתניהו עומדת על קיום ההליכים נגד החברה שבפירוק משום שהיתה מבוטחת. "באשר לנתבעים 2 ו-3 [כספית וצור]", נכתב באותה הודעה, "ניתן כמובן בכל מקרה להמשיך בהליך התביעה כנגדם".

55713-03-11
1835/10