רשות השידור מתנהלת זה תקופה ארוכה במצב של גירעון תזרימי, ואם לא יהיה גידול משמעותי בהכנסותיה, תידרש להזרמת כספים ממשרד האוצר בהיקף של עשרות מיליוני שקלים כבר בתחילת דצמבר. כך הודיע ביום רביעי האחרון הכונס הרשמי פרופ' דוד האן, בתפקידו כמפרק רשות השידור, לבית-המשפט המחוזי בירושלים.

לפי המפרק, מאז שנכנס לתפקידו עמל על הכנת הצעת תקציב מעודכנת לרשות לשנת 2014, המבוססת על הכנסותיה והוצאותיה בשבעת החודשים הראשונים של השנה ועל תחזית הכנסות והוצאות עד לסוף השנה. מהצעה זו עולה, כותב המפרק, כי בחודש דצמבר צפוי חסר בתזרים המזומנים של הרשות בהיקף של כ-33 מיליוני שקל, ובחודשים שלאחר מכן צפוי החסר לגדול, וזאת בלי לקחת בחשבון עלויות חריגות או חד-פעמיות, כמו הכספים שיידרשו לצורך מימון עלויות הפרישה של העובדים. פרופ' האן מסביר את המצוקה התזרימית ב"האטה שחלה מחד בגביית תשלומי אגרת הטלוויזיה מהחייבים ומאידך הגידול בהוצאות השוטפות".

כדי לכסות על הגירעון מתכנן המפרק לפעול למען "האצת הגבייה של החובות מחייבים", כולל חובות של אגרת הטלוויזיה, ובמקביל להגיע לסיכום עם משרד האוצר ולפיו יעביר לקופת רשות השידור את הסכומים החסרים בה לצורך ניהול שוטף ופירוק.

להורדת הקובץ (PDF, 825KB)

בדו"ח שהעביר פרופ' האן לבית-המשפט נכתב כי מבדיקתו עולה שיש חובות אגרה בסכום כולל של כ-875 מיליון שקל (כולל קנסות והפרשי הצמדה). לנוכח הכשלים הקשים שהתגלו בפעולות משרדי עורכי-דין ששכרה הרשות כדי לגבות את האגרה מחייבים, מודיע המפרק כי החליט להעביר לרשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים את הטיפול בכל חובות האגרה של רשות השידור, למעט אלו שכבר הועברו לטיפול משרדי עורכי-הדין החיצוניים.

אחרי החגים

במקביל מתכנן המפרק לקיים לאחר חגי תשרי "מבצע מיוחד לגביית חובות אגרה", תוך הפחתת קנסות והוצאות לחייבים. "כך יוכל המפרק לגייס בתוך זמן קצר את הכספים הדרושים לרשות למימון המשך פעילותה עד להשלמת פירוקה, וגם לאפשר לאזרחים לפרוע את חובם לאלתר", מעריך המפרק.

נוסף לכך מעדכן פרופ' האן את בית-המשפט על פעולותיו הנוספות ברשות. בין היתר הוא מדווח על מינוי שמעון אלקבץ לתפקיד מנהל הרדיו ברשות ועל מינוי אילה חסון לתפקיד המנהלת בפועל של חטיבת החדשות בטלוויזיה (על מינוי יונה ויזנטל לתפקיד העורך הראשי דיווח המפרק לבית-המשפט לפני כמה שבועות). לדברי המפרק, "העורך הראשי [ויזנטל] נעזר בהנהלה ובעובדי הרשות, במפרק ובצוותו, ומבצע את תפקידו תוך תיאום עם המפרק בקבלת ההחלטות הניהוליות-מסחריות המשמעותיות ופעולה בהתאם להנחיותיו, כאשר בכל הנוגע לתוכן השידורים פועל העורך הראשי באופן עצמאי לחלוטין".

פרופ' האן מתייחס בדו"ח שלו גם להעברת המנכ"ל הקודם, יוני בן-מנחם, מתפקידו. לדבריו, בן-מנחם "יצא לחופשה" וכעת "נעשה ניסיון להגיע עימו להסדר בדבר הפסקת העסקתו".

בניין רשות השידור "שערי צדק" ברחוב יפו בירושלים (צילום: נתי שוחט)

בניין רשות השידור ברחוב יפו בירושלים (צילום: נתי שוחט)

על המפרק הוטל, בין היתר, לגבש רשימה מסודרת של כלל נכסי המקרקעין של הרשות, שתועבר לבחינת החשב הכללי. החשב הכללי, כך נקבע בחוק תאגיד השידור הציבורי החדש, יוכל לבקש העברת נכסים מסוימים לקניין המדינה. כעת, כך נראה, לפחות כמה מהנכסים יועברו לידי המדינה בהליך מזורז. המפרק מעדכן את בית-המשפט כי הוא בוחן אפשרות ל"העברה מוקדמת של נכסי מקרקעין מסוימים [של רשות השידור] לידי המדינה, וזאת משיקולי יעילות וחיסכון".

"המפרק מתכוון להמשיך להפעיל את רשות השידור בעזרת אנשי הצוות ממשרדו ובעלי התפקיד שמינה לצורך כך, מתוך אחריות ושליחות כלפי הציבור והכרה בחשיבות הרבה שיש להמשך קיום השידור הציבורי האיכותי ורציפותו", כותב פרופ' האן בסיום הדו"ח. "במקביל מתכוון המפרק לקדם גם את תהליך הפירוק של רשות השידור, מתוך רגישות והערכה לתרומה רבת השנים של עובדי הרשות. המפרק מצפה לעזרה ולשיתוף פעולה מלא מכל עובדי רשות השידור במשימות אלו".

11446-08-14