תביעה שהגישה לפני כשנתיים אגודת העיתונאים בתל-אביב נגד זליג רבינוביץ', לשעבר עוזרו הבכיר של מנכ"ל רשות השידור ו"זרועו הארוכה", הגיעה לסיומה בתחילת השבוע בלא הכרעה.

בכתב התביעה שהוגש לבית-הדין האזורי לעבודה בירושלים טענה אגודת העיתונאים כי רבינוביץ' מכהן בשבעה תפקידים בכירים ברשות, בלא סמכות, בין היתר כמרכז הרפורמה שנועדה אז להבריא את רשות השידור. במשרד האוצר, התברר עד מהרה, התנגדו למינויו של רבינוביץ' לתפקיד מרכז הרפורמה. התנגדות זו, יחד עם אי-אמון בהנהלת הרשות כולה, הובילה בהמשך להקפאת הרפורמה ולהחלטה לסגור כליל את רשות השידור.

הנהלת רשות השידור הקודמת לא הבינה את הרמז. במקום לשנות את זהות הממונה על יישום הרפורמה, שינו בוועד המנהל של רשות השידור את תנאי הסף למשרת עוזר בכיר למנכ"ל, כך שלא תיכלל בו דרישה להשכלה אקדמית, החסרה לרבינוביץ'. במקביל ניתנה התחייבות לבית-הדין כי רבינוביץ' לא יוכל עוד לתת הוראות לדרג המקצועי או לעסוק בענייני כוח אדם, אלא אם כן יעשה זאת כ"זרועו הארוכה" של המנכ"ל יוני בן-מנחם. באגודה טענו כי רבינוביץ' והרשות ביזו את ההתחייבות הזו, משום שהאחרון המשיך לתת הוראות ולעסוק בענייני כוח אדם, אך בית-הדין החליט שלא להכריע בסוגיית הביזיון.

בעקבות תחקיר שפורסם ב"גלובס" על קשרים עסקיים בין רבינוביץ' לבן-מנחם מחוץ לרשות השידור, הגישה האגודה תביעה מתוקנת ומורחבת, ובה טענות ליחסי תן-קח בין המנכ"ל לעוזרו הבכיר על רקע עסקאות נדל"ן ביישוב הר-אדר. רבינוביץ' הכחיש את הטענות הללו מכל וכל, מדינת ישראל התייצבה פעם נוספת לצד אגודת העיתונאים ומתחה ביקורת חריפה על מינוי רבינוביץ' לתפקיד מרכז הרפורמה, אולם ברשות השידור התעקשו להשאיר את רבינוביץ' בתפקידו. רבינוביץ' עצמו עמד על הכחשותיו, פרקליטות המדינה לא התרשמה, אך העוזר הבכיר למנכ"ל נותר בעמדתו.

שר התקשורת גלעד ארדן במסיבת עיתונאים לרגל מסירת המלצות ועדת לנדס לסגירת רשות השידור, 6.3.14 (צילום: ששון תירם)

שר התקשורת גלעד ארדן במסיבת עיתונאים לרגל מסירת המלצות ועדת לנדס לסגירת רשות השידור, 6.3.14 (צילום: ששון תירם)

כך חלפו להן שנתיים, עד שהגיעה התביעה לשלב שמיעת העדים וחקירתם. אולם טרם הדיון בבית-הדין חדלה התביעה נגד רבינוביץ' מלהתנהל, וזאת על רקע החלטת שר התקשורת גלעד ארדן לסגור את רשות השידור ולפתוח תחתיה תאגיד שידור ציבורי חדש.

לפני כשבועיים פנה לבית-הדין עו"ד אילן בומבך, בא-כוחה של האגודה בתל-אביב, והודיע כי בעקבות אישור הכנסת את תוכנית הפירוק והחלפת ההנהלה ברשות, נוצר מצב שבו רבינוביץ' "אינו מתפקד עוד כעוזר בכיר למנכ"ל רשות השידור". לפי בומבך, היות שהדרישה המרכזית בתביעת האגודה היתה להעביר את רבינוביץ' מתפקיד העוזר הבכיר למנכ"ל, "בכך באה התביעה על סיפוקה.

"במצב דברים זה", הוסיף בומבך, "תבקש התובעת למחוק את התביעה ולחייב את הנתבע 3 [רבינוביץ'] בהוצאות משפט". לטענת בא-כוחה של אגודת העיתונאים, ראוי להטיל על רבינוביץ' הוצאות משפט כיוון ש"לא התנדב מיוזמתו לעזוב את תפקיד עוזר המנכ"ל, והוא עשה כן לנוכח יישומו של החוק החדש".

"הנייר סובל הכל ואין גבול לציניות", הגיב רבינוביץ', באמצעות עורכי-הדין סיגל פעיל וזוהר גיפס. רבינוביץ' חזר על טענתו כי התביעה נגדו הוגשה "ממניעים בלתי ענייניים בעליל" ותוך ניסיון לאיים על הרשות שלא תשדר כתבת תחקיר על האגודה.

מעבר לכך, טען רבינוביץ', הוא נאלץ "לספוג שורה ארוכה של השמצות פרועות וחסרות שחר [...] וזאת מבלי שניתנה לו ההזדמנות להעיד בפני בית-הדין הנכבד ולהביא את ראיותיו הרבות להכפשות חסרות הבסיס". לדבריו, "למרות כל האמור לעיל, מבקשת התובעת, תוך הוספת חטא על פשע, לקבל 'אסמכתא' להכפשותיה באמצעות פסיקת הוצאות לטובתה במקביל לחזרתה מהתביעה, וזאת מבלי שטענותיה יתבררו על-ידי בית-הדין הנכבד, מבלי לקבל הכרעה שיפוטית כלשהי לטובתה, ומבלי להוכיח טענה אחת משלל טענותיה חסרות השחר".

תחת שייאלץ לשלם את הוצאות המשפט של אגודת העיתונאים ביקש רבינוביץ' מבית-הדין לחייב את האגודה לשלם לו את הוצאותיו. "ענייננו בעובד שבסופו של יום נוהלה כנגדו תביעה שלא התקבלה ונדרש הוא להתגונן בפניה, וזאת בהליך ארוך ומורכב, ולכן זכאי הוא לפסיקת הוצאות לטובתו על-ידי יוזם ההליך המשפטי כנגדו".

השופט אייל אברהמי, סגן נשיאת בית-הדין לעבודה בירושלים, פסק ביום ראשון השבוע כי התביעה תימחק מבלי שצד כלשהו ישלם את הוצאותיו של הצד האחר.

סגירת התיק, בלא הכרעה ובלא פסיקת הוצאות, מותירה את המחלוקת פתוחה. רבינוביץ' יכול להתהדר בכך שבית-הדין מעולם לא פסק כי מינויו למשרת העוזר הבכיר והתנהלותו בתפקיד זה בוצעו בניגוד לנהלים. למרות התביעה, הוא שרד והמשיך בתפקידו עד לרגע האחרון. אגודת העיתונאים יכולה להתנחם בכך שהשיגה את מטרתה. אפשר אף להעריך כי התביעה שהגישה, ומלחמת ההתשה שניהלה נגד רבינוביץ', תרמו בסופו של דבר להחלטת ממשלת ישראל להיפרע מההנהלה הנוכחית של הרשות. גם אם לא כך תיארו לעצמם את סוף הקדנציה של רבינוביץ' כעוזרו הבכיר של המנכ"ל, בשורה התחתונה הם קיבלו את מבוקשם: רבינוביץ' חדל להיות האיש החזק ברשות השידור.

41447-07-12