הנהלת קבוצת "הארץ" מתכננת לפטר 12 עובדים משורות מערכת העיתון אחרי חופשת ראש השנה. בוועד עיתונאי "הארץ" ו"דה-מרקר", הגוף המייצג את עובדי המערכת מול ההנהלה, מסרו לעובדים כי התבשרו על כך מפי נציגי ההנהלה בפגישה שהתקיימה השבוע. סבב פיטורים בעיתון הכלכלי "דה-מרקר", נכתב בהודעת הוועד, ייצא לפועל במהלך חודש אוקטובר, לאחר שההנהלה תגבש את פרטיו.

"לאחר הפגישה", נכתב בהודעת הוועד, "פנינו להנהלת העיתון בכמה דרישות, ובהן: העדפה לתחלופה טבעית ולניוד עובדים בתוך המערכת, בקשה למצוא מקורות מימון חלופיים לקיצוץ, אי-הגדלת עומס העבודה על הנשארים ועיגון מנגנון פרישה מוסדר ומוסכם, שיפחית את הנזק הכלכלי והנפשי הכרוך בפיטורים. נוסף על כך, הוועד ביקש לדון בנושא במסגרת המשא-ומתן הקיבוצי שבמסגרתו נעסוק גם בדרכים להבטיח ביטחון תעסוקתי עבור עובדי החברה".

על-פי הודעת הוועד, המשא-ומתן הקיבוצי עם ההנהלה יחל השבוע, ביום רביעי. "את הדרישות שנציג בשיחות עם ההנהלה גיבשנו בחודשים האחרונים בעזרת אנשי ארגון העיתונאים ובסיוע עובדים רבים, שהציעו רעיונות והציגו בפנינו את הבעיות האישיות שהם נתקלים בהן במהלך עבודתם היומיומית. אנו מקווים שהשיחות יהיו פוריות ויניבו בסוף הסכם קיבוצי שישפר באופן משמעותי את התנאים של עובדי העיתון".

בהקשר של מהלך הפיטורים הקרוב, וכפי שנעשה בגלי פיטורים קודמים בקבוצת "הארץ", מבקשים בוועד לגבש רשימה של עובדים המעוניינים לסיים את עבודתם בעיתון. "הרשימה הזו תסייע לנו למנוע פיטורי עובדים אחרים ותעזור לעודד ניוד עובדים בתוך החברה", הוסבר בהודעה שנשלחה לעובדים.

"אנחנו גם מבקשים מכל מי שמוזמן לשימוע שלפני פיטורים לעדכן את הוועד במהירות. זִכרו: לכל עובד יש זכות שחבר ועד ו/או נציג ארגון העיתונאים יהיה נוכח בשימוע שלו. באפשרותנו גם לעזור לעובד להיערך לשימוע ולבחון את מעמדו המשפטי, כך שפנייה אלינו לפחות לצורך התייעצות מומלצת ביותר".

בעקבות סיכומים קודמים של הוועד עם ההנהלה, עובדים בקבוצת התקשורת שיפוטרו במסגרת קיצוצים מהסוג שעליו הוכרז כעת זכאים לחבילת פיצויים מוגדלת, מעבר לפיצויים הקבועים בחוק. על-פי הודעת הוועד, החבילה כוללת, נוסף לפיצויי פיטורים ומשכורת חודש בשל הודעה מוקדמת, פיצויים בסך משכורת אחת נוספת, 1,200 שקל עבור שנת העבודה הראשונה בקבוצה ו-1,000 שקל נוספים עבור כל שנת עבודה נוספת.

"לחבילת הפרישה יש מגבלה אחת: שיהיה זה עובד שלא צריך להביא מחליף במקומו, אך אם נצליח לנייד עובד אחר מתוך המערכת במקומו ולא יהיה צורך בגיוס עובד מבחוץ – יוכל העובד העוזב לקבל את חבילת הפרישה בכל זאת", נכתב בהודעה. בוועד מקווים שבעתיד, כשיוחתמו העובדים על חוזי עבודה קיבוציים, יוכלו להתגונן ביתר יעילות מפני מהלכי פיטורים מסוג זה, שעליהם מתבשרים עובדי קבוצת התקשורת פעם או פעמיים בשנה בשנים האחרונות.