לפני כחודש הכריזה ועדת שכטר על מציאת הדרך ל"פתיחת השוק לתחרות בהוט ויס". אלא שבדרך להגשמת מטרה מבורכת של פתיחת השוק לתחרות, מבקשת ועדת שכטר למעשה להמליץ למשרד התקשורת להטיל רגולציה כבדה על האינטרנט ולהקשות בכך על קיומם של אתרים ושירותים מבוססי אינטרנט.

רישום אתרי תוכן, מעקב אחר הכנסותיהם והטלת חובות רגולטוריות כה כבדות עליהם יהיו נטל לא סביר ולא מוצדק. בפני אותם אתרים יעמדו כמה אפשרויות, שכולן אינן טובות, לא לצרכן ולא לאינטרנט

נחזור מעט אחורה כדי לעשות סדר בעניינים. ועדת שכטר מונתה בתחילת פברואר 2014 כדי להסדיר את הכללים שיחולו על הגופים העוסקים בהפצת תכנים אודיו-ויזואליים (תוכני וידיאו וטלוויזיה). על הוועדה הוטל למצוא דרך ליצור אסדרה מאוזנת והוגנת שתחול על כלל ספקי התוכן.

באמצע אוגוסט הוציאה הוועדה דו"ח ביניים הכולל את העקרונות שצריכים לחול לדעתה על שוק השידורים. על-פי הגדרתה, אסדרת שידורים (רגולציה) תוחל על שירותים שמטרתם העיקרית אספקת תוכן וידיאו (מקצועי למטרות רווח) הניתן לצפייה על גבי תשתית אלקטרונית. השירותים כוללים מנגנון ארגון תוכן או לוח שידורים המיועד בעיקרו לציבור בישראל. בהגדרה זו נכללים מגוון גדול של אתרים מפורטל "וואלה", אתר החדשות ynet ואתר הספורט one, ועד אתרים כמו אתר סרטוני האנימציה החינוכיים "בריינפופ" או אתרי וידיאו-בלוג של חברות פרטיות.

המשמעות היא שכללי הרגולציה יוחלו על אתרים אלה על-פי מדרגות הנובעות מרמת ההכנסה או ממספר המנויים. לשם כך יחויבו אתרי התוכן ברישום ובפיקוח. האתרים ידווחו לרגולטור על הכנסותיהם ועל מספר המנויים שלהם, כדי שזה יוכל לבחון באיזו מדרגה רגולטורית הם נמצאים. על האתרים שיעברו את הסף שייקבע יוטלו חובות הדומות לאלה המוטלות על חברות טלוויזיה – חובת השקעת כספים בתכנים (סוגה עילית, הפקות מקור), מגבלות על פרסום וחובה לשדר את "הערוצים הציבוריים" (ביניהם הערוצים 2, 10 ו-1).

עכשיו דמיינו לעצמכם כיצד יתמודדו עם החובות הללו אתרי תוכן מהמגוון הרחב שהזכרנו, מ-ynet ועד אתר כמו הערוץ של שירי מיימון ביוטיוב.

להורדת הקובץ (PDF, 536KB)

האינטרנט מאפשר לכל יוצר או יזם כניסה קלה ופשוטה, ללא חסמי גישה. כל יצרן תוכן המעוניין להעלות את תכניו לרשות הציבור, יכול לעשות זאת ללא השקעה כספית או בהשקעה מינימלית. האינטרנט מביא איתו אפשרויות חדשות ליצירת תכנים, להפצתם לקהלים רחבים ולמודלים עסקיים חדשים. רגולציה לא מוצדקת, כפי שהוועדה שוקלת להטיל, תגרום לשיתוק של השוק.

רישום אתרי תוכן, מעקב אחר הכנסותיהם והטלת חובות רגולטוריות כה כבדות עליהם יהיו נטל לא סביר ולא מוצדק. בפני אותם אתרים יעמדו כמה אפשרויות, שכולן אינן טובות, לא לצרכן ולא לאינטרנט. הם עשויים להפסיק לשדר סרטוני וידיאו באינטרנט או לגלגל את העלויות שיהיו להם על הגולשים ועל המפרסמים. כך או אחרת, ציבור המשתמשים באינטרנט ייפגע.

נוסף לכך, שחקנים בינלאומיים לא ירצו להיכנס לשוק הישראלי מחשש להחלת רגולציה כה כבדה עליהם. שחקנים בינלאומיים שכבר פונים לשוק הישראלי יפסיקו להתאים את השידורים שלהם לקהל בישראל.

רגולציה כזו תגרום נזק לשוק האינטרנט הישראלי ולכלכלה כולה. השקעה ביצירה הישראלית חשובה, אך הקסם של האינטרנט הוא בכך שהוא מאפשר לכל אחד להיות יוצר ולכל אחד מאיתנו לצפות בתכנים בלי שנהיה מוגבלים רק לאלה שהאחראי על השידורים קבע שישודרו עכשיו. לכן חשוב שישאירו לנו את האינטרנט פתוח.

עו"ד מי-טל גרייבר-שוורץ היא מנכ"לית איגוד האינטרנט הישראלי