"אין היגיון בזה שעיריית חיפה לא תעבוד עם רדיו חיפה". במלים אלה ביקש היועץ המשפטי של עיריית חיפה, עו"ד רשף חן, ממליאת המועצה להכשיר את חידוש ההתקשרות העסקית של העירייה עם רדיו חיפה בחוזה לפרסום רב-שנתי. העברת הכספים מהעירייה לרדיו היתה אמורה להפסיק על-פי הוראות החוק אחרי שנישליס מונה באוקטובר 2013 לתפקיד חבר מועצת העירייה מטעם סיעתו של ראש העיר יונה יהב.

קליש-רותם, חברת מועצה מטעם האופוזיציה: "זה מאוד בעייתי שהיועץ המשפטי לעירייה המליץ לכל חברי המועצה להביע תמיכה בהתקשרות עם אדם שעולות תמיהות רבות מההתנהלות הפוליטית והעסקית שלו"

יהב, ככל הנראה בפעם הראשונה בקדנציה הזאת, לא הצליח לגייס את הרוב הדרוש, וההתקשרות השנויה במחלוקת עם נישליס לא חודשה. לעת עתה המשמעות המשפטית היא שעל עיריית חיפה ייאסר לפרסם ברדיו חיפה לפחות ב-15 החודשים הקרובים.

עו"ד חן ביקש לחדש את ההתקשרות לבקשתו של ראש אגף הדוברות צחי טרנו ובגיבוי ראש העירייה. זאת, על אף שמדובר בצעד חריג וחרף העובדה שנישליס לא תמיד התנהל בשקיפות מול העירייה ומועצתה ופעילותו ברדיו חיפה העמידה אותו בשורה של ניגודי עניינים, כפי שפירסמנו בסדרה של כתבות. הוא נימק את הבקשה בכך שמדובר ברדיו האזורי היחיד בחיפה ובנתוני ההאזנה העולים של הרדיו.

במסגרת החוזה משלשלת עיריית חיפה לקופתו של רדיו חיפה "בין 100 אלף ל-250 אלף שקל בשנה", כפי שדיווח היועץ המשפטי, בתמורה לפרסום עירוני. החוק מורה לעירייה להמתין 18 חודשים מיום התפטרותו של חבר המועצה לפני שהיא מחדשת התקשרות עסקית עימו או עם גוף שהוא קשור בו. נישליס הוא ממקימי רדיו חיפה, אחד מבעליו, ומשמש גם מנכ"לו. הוא נבחר למועצת עיריית חיפה בבחירות באוקטובר האחרון והתפטר מהמועצה בהוראת הרשות השנייה ביוני השנה, אחרי משיכת זמן ארוכה ורק אחרי שהובהר לו כי מניותיו בתחנת הרדיו האזורית יימכרו אם לא יעשה כן.

מחוות הדעת של עו"ד חן, שהוגשה לחברי המועצה לפני הדיון, עולות כמה תמיהות. עו"ד חן מציין כי הורה להפסיק את ההתקשרות עם רדיו חיפה רק באפריל 2014, חצי שנה אחרי שנישליס נבחר למועצת העירייה. כאשר שאלה חברת סיעת חיים-בחיפה עינת קליש-רותם מדוע המתין חצי שנה וכיצד הוא מסביר את העובדה שהעירייה המשיכה בהתקשרות הפסולה בין אוקטובר 2013 לאפריל 2014, ענה חן: "לא יודע לענות על השאלה הזאת... יכול להיות שהיה מקום כבר באוקטובר מצדי לשים לב לסיטואציה הזאת".

עו"ד רשף חן, היועץ המשפטי של עיריית חיפה (צילום: פלאש 90)

עו"ד רשף חן, היועץ המשפטי של עיריית חיפה (צילום: פלאש 90)

קליש-רותם המשיכה להקשות: "אפשר לקבל מידע? איך זה יכול להיות שחוזה התקשרות חצי שנה אחר שהיו בחירות...". היועץ קטע אותה: "את מניחה שהיתה התקשרות. אני לא יודע". בשלב זה יהב התערב ואמר: "מי שיענה לך הוא ראש אגף דוברות. אנא הפני אליו את שאלותייך בכתב".

חבר המועצה בועז גור, גם הוא מסיעתה של קליש-רותם, תמה כיצד מתעלם היועץ המשפטי משורת ניגודי העניינים וההתנהלויות הבעייתיות של נישליס כפי שאלו נחשפו בכמה כתבות ב"העין השביעית". "אני שואל אותך לנוכח העובדה שבתחילת הכהונה נישליס היה צריך להודיע לנו על כל התקשרות אסורה, ולא הודיע לנו שום דבר כזה. לא רק זה, אלא שאחרי חצי שנה, בשנייה האחרונה הוא הודיע שהוא עוזב את חברותו במועצה, אחרי שהרשות השנייה שמה לו חרב על הצוואר – האם אתה לא חושב שהתנהגות כזאת, רק בגללה לא צריך לחרוג מה-18 חודשים? [...] בשביל שאנחנו נצביע בעד הדבר הזה ברוב של שני שליש צריכות להיות סיבות כבדות משקל. לא רק הטיעון שזה הרדיו היחיד באזור".

תשובתו של היועץ היתה: "אני לא חושב שהשיקולים שהעלית הם שיקולים רלבנטיים".

במהלך הדיון ניסתה קליש-רותם לקבל תשובה גם בנוגע לעלות הפרסומים העירוניים ברדיו, אך לשווא. "כתוב כאן שהסכום הוא בין 100 אלף ל-250 אלף. מה זה אומר?", שאלה קליש-רותם. שאלתה זו נותרה ללא מענה. בהמשך ביקשה לברר אם למרות ההפסקה הרשמית בהתקשרות בין העירייה לרדיו מאז אפריל השנה, המשיכה פעילות עסקית בין שני הארגונים. "ראיתי עכשיו שלטים של 'עיר הבירה' עם הלוגו של רדיו חיפה. אז אני רוצה לדעת אם היום אין שום פעילות עסקית בין עיריית חיפה לרדיו חיפה".

תשובתו של היועץ היתה: "עד כמה שאני יודע, אין שום התקשרות עסקית בין רדיו חיפה לעיריית חיפה. אני מניח  שמה שאת מתארת – מניח, לא יודע – עיריית חיפה לא שילמה על הדבר הזה".

על כך הגיבה קליש-רותם: "גם אני אשמח ללוגו שלי על שלטי חוצות, אני רוצה להבין איך העסק הזה עובד. למה יכול להיות שאם עד היום לא היתה התקשרות, מופיע השם בלוגו?".

היועץ ענה: "לא יודע לענות לך על כך".

עו"ד חן טען במכתבו כי להקדמת ההתקשרות עם רדיו חיפה יש "חשיבות ציבורית" היות שמדובר ב"תחנה הצומחת ביותר ברדיו האזורי". כדי להוכיח את טענתו זו הוא סיפק לחברי המועצה נתונים מטעים. הוא הדגיש את העובדה שבמחצית השנייה של 2013 עלתה החשיפה לרדיו חיפה על-פי סקר TGI ב-63% (היועץ המשפטי מכנה את הנתונים האלה בטעות כ"נתוני האזנה"), אך נמנע מלציין כי בסקר TGI האחרון, שפורסם בחודש שעבר, נרשמה דווקא ירידה של כ-30% בהאזנה לתחנה.

חברת מועצת העיר עינת קליש-רותם (צילום מסך)

חברת מועצת העיר עינת קליש-רותם (צילום מסך)

כאמור, הדיון הסתיים בניצחון ראשון לאופוזיציה המצומצמת בעירייה (הכוללת לעת עתה את סיעתה של קליש-רותם בלבד על שלושת חבריה). רק 19 מ-31 חברי מועצה הצביעו בעד. 3 התנגדו והשאר לא הגיעו לדיון. כך לא השיג ראש העיר את הרוב הדרוש של שני שלישים מחברי המועצה.

"בחוזה הזה יש הרבה מאוד נתונים לא ברורים ומדאיגים", אמרה קליש-רותם ל"העין השביעית" לאחר הדיון. "העובדה שרדיו חיפה ועיריית חיפה המשיכו להיות קשורים בחוזה במשך חצי שנה אחרי שדני נישליס התחיל לכהן כחבר מועצה היא בלתי תקינה. כל חבר מועצה שנכנס לתפקיד צריך לדווח על קשרי עבודה שיש לו, ובמקרה זה לא מדובר בנתונים נסתרים או אזוטריים שאפשר לשכוח מהם בטעות. אני חושבת שזה מאוד בעייתי שהיועץ המשפטי לעירייה המליץ לכל חברי המועצה להביע תמיכה בהתקשרות עם אדם שעולות תמיהות רבות מההתנהלות הפוליטית והעסקית שלו, ואנחנו נמשיך להתנגד לכך".

היועמ"ש: "לא היתה התקשרות עם רדיו חיפה"

בעקבות הישיבה שלחנו כמה שאלות ליועץ המשפטי של העירייה, והן מובאות כאן בצירוף תשובותיו:

מדוע סברתם שיש לחדש את ההתקשרות עם רדיו חיפה רק כחודשיים וחצי לאחר שמר נישליס התפטר מתפקידו?

"כיוון שלא היתה שום התקשרות עם רדיו חיפה ולא היה צורך בהתקשרות שכזו במשך החודשיים וחצי הללו ולפני כן במשך חודשים רבים. אגב, עקב ההתפטרות ומסיבות טכניות של מועד כינוס המועצה, לא התאפשרה העלאת נושא זה גם אם היה מתעורר צורך".

האם בהקשר זה לא היה כדאי לקחת בחשבון גם את ניגוד העניינים הטמון בעובדה שאתו"ס היא גורם המפרסם ברדיו?

"אני קובע שאין התקשרות בין אתו"ס לרדיו חיפה. סוגיית ניגוד אינטרסים של חבר דירקטוריון שאינו חבר מועצה אינה קשורה לסוגיית האישור דנן, אלא נבחנת על-ידי ועדה של משרד הפנים בנפרד".

יונה יהב בפרסומת של רדיו חיפה, אוגוסט 2014

יונה יהב בפרסומת של רדיו חיפה, אוגוסט 2014

אם היה צורך לעצור את ההתקשרות הזאת בעת כהונתו, מדוע זו לא הופסקה באוקטובר 2013, כאשר נבחר? מדוע המתנתם עד אפריל 2014?

"לא היו התקשרויות של העירייה עם רדיו חיפה, אז לא היה מה לבטל. ההתקשרויות מסוג זה אינן רציפות אלא נקודתיות כרדיו מקומי יחיד וכאשר יש צורך. כעת החל תהליך של פנייה למועצת העירייה לאפשר את ההתקשרויות בעתיד". יש לציין כי כאמור, במכתב ששלח לחברי המועצה כתב היועץ עצמו כי הורה להפסיק את ההתקשרות רק באפריל.

האם בכוונתכם להעלות את הנושא לדיון/הצבעה מחודשים?

"כרגע לא מפרסמים, בכל מקרה יש סמכות להעלאת הנושא באם יהיה צורך".

מה הסכום המוצע להתקשרות? במסמך שיצא ממשרדך מדובר על התקשרות של "בין 100 אלף ל-250 אלף שקל לשנה" עד כה. האם יש הערכות מבוססות יותר?

"הסכומים הנזכרים מהווים תיאור עובדתי של העבר, לפני היבחרות חבר המועצה, ומוכיחים כי אין קשר בין התקשרות העירייה עם הרדיו לבין כהונת חבר המועצה. ביחס לעתיד, סכומי ההתקשרות יהיה בהתאם לצרכים ולמגבלות תקציב. ניתן להניח כי יהיו דומים לעבר".