סבך של אינטרסים

"ערב טוב, פיני גרשון, מה הכותרת שלך למשחק?".

יום ראשון, 23:00, חדשות הספורט, מירי נבו פונה לעוזר מאמן מכבי תל-אביב באולפן ומבקשת את התייחסותו העיתונאית לנצחונה של נבחרת הכדורסל על בולגריה. אחר-כך עולה על הקו קפטן הנבחרת, גיא פניני, שהוא גם שחקן מכבי תל-אביב, ועונה על שאלותיו של גרשון.

נכון להשבוע, גרשון עודנו פרשן ערוץ הספורט, על אף שבשבוע שעבר הוא היה בכותרות הראשיות של הערוץ על תקן מסוקר.

פיני גרשון, עוזר מאמן מכבי תל-אביב, מראיין את גיא פניני, השבוע בערוץ הספורט (צילום מסך)

פיני גרשון, עוזר מאמן מכבי תל-אביב, מראיין את גיא פניני, השבוע בערוץ הספורט (צילום מסך)

היום שבו מונה לעוזר מאמן מכבי תל-אביב היה צריך להיות יומו האחרון של גרשון בערוץ הספורט. בדיוק כמו במקרה של אייל ברקוביץ', שפרש ביום שבו מונה למנג'ר הפועל תל-אביב. עם ההודעה הרשמית על מינויו, העניק ברקוביץ' שתי שיחות פרישה טלפוניות לרדיו תל-אביב ול"יציע העיתונות" בערוץ הספורט, שבהם עבד, ונפרד לשלום מעולם התקשורת עד לסיבוב הבא.

לפיני גרשון אין בעיה לסחוט את הלימון עד תומו. אולם נראה שהפרידה קשה במיוחד על ערוץ הספורט, שמסרב לאבד טאלנט נוסף. העובדה שגרשון הפך לבעל תפקיד בקבוצת כדורסל אמורה לפסול אותו מיידית מעבודה בגוף תקשורת. אבל לא במקומותינו, ובמיוחד לא בערוץ הספורט, שממשיך להעסיק בעלי תפקידים שונים הנגועים בסבך של אינטרסים: אלי אוחנה ואבי נמני, וקצת שלמה שרף, ובזמנו גם צביקה שרף.

כמה ימים לפני שמונה לעוזר מאמן, ערך גרשון בערוץ הספורט ראיון אישי עם גיא גודס, מאמן מכבי תל-אביב. זהו אותו גודס שבעוד כמה ימים יהפוך רשמית לממונה עליו. כשהראיון הזה התקיים, כך התברר אחר-כך, כבר התקיימו שיחות בין גרשון למכבי תל-אביב בעניין תפקידו החדש. כמו שזה נראה, איש בערוץ הספורט לא ידע זאת, כך שאי-אפשר לבוא אליהם בטענות על ניגוד העניינים המובהק, שבו איש תקשורת מראיין מאמן בידיעה שייתכן כי בעוד כמה ימים יעבדו יחד.

פיני גרשון מראיין את גיא גודס שבוע לפני מינויו לעוזר מאמן (צילום מסך)

פיני גרשון מראיין את גיא גודס, שבוע לפני מינויו לעוזר מאמן (צילום מסך)

מצד שני, אפשר היה לצפות שגרשון יציית לנוהל הגילוי הנאות ויספר למעסיקיו שהמרואיין שלו עשוי להפוך בקרוב לקולגה. מצד שלישי, ניגודי עניינים מעולם לא נראו לערוץ הספורט נושאים מהותיים, שבגללם שווה לשנות במשהו את סידור העבודה או מצבת כוח-האדם.

גם אחרי המינוי שעשה כותרות רבות ולאחר שהתפזרה עננת ההפתעה, לא מיהרו בערוץ הספורט להתעשת. ביום ראשון בלילה התמונה היתה כזאת: עוזר מאמן מכבי תל-אביב מראיין תחת כובע של פרשן שחקן של מכבי תל-אביב, שהוא בעצם שחקן בקבוצתו. וכל זה מתרחש בערוץ תקשורת שאחד מבעליו הוא גם הבעלים של מכבי תל-אביב. בקצב הזה, התמונה הבאה תהיה של פיני גרשון היושב בעמדת הפרשן במשחק של מכבי תל-אביב, ובפסקי הזמן רץ לספסל של הקבוצה כדי לעזור בהוראות.

מה חושב הצרכן הממוצע של ערוץ הספורט על המציאות האתית האפורה והקבועה שמלווה את השידורים? סביר להניח שרוב הצופים מגיבים באדישות עייפה לעובדה שהמוצר העיתונאי שמוגש להם הוא למעשה תמנון שכל אחת מידיו רוחצת יד אחרת. אלא שלעייפות הזאת יש מחיר מצטבר, שנגבה באמון הצופים ובכרסום המתמשך באמינות של גוף השידור שאת שידוריו הם צורכים.

ערוץ הספורט, והוא לא היחיד, מטפח צופים ציניים, חשדנים, שמצטיידים באופן קבוע במטרייה, או למצער ממחטה, כנגד הנוזלים שממטירים עליהם כלי תקשורת, שהבושה היא כבר מזמן מהם והלאה.

רגרסיה

ביום שישי האחרון (15.8.14) פורסמה ב"וואלה" כתבה מעניינת על אייל ברקוביץ', שהמוטו שלה היה התבגרותו, התמתנותו, שיקול הדעת שלו והיכולת שצימח להבין מתי נכון לשתוק. בדף הבית של האתר זכתה הכתבה לכותרת "הבוגר".

חלף בקושי יום אחד, ובאותו אתר התפרסמה ידיעה של אותו כתב, עמית גולדשטיין, ולפיה מינהלת הליגה שוקלת לקנוס את הפועל תל-אביב בעקבות התבטאויותיו של ברקוביץ' על שעת המשחק שנקבעה לקבוצתו. בידיעה נכתב כי במועדון טענו שחוסר נסיונו הכניס אותם לתסבוכת ושהם הסבירו לו היכן טעה. יצוין כי ברקוביץ' השמיע את ההתבטאויות הבעייתיות עוד לפני פרסום כתבת הדיוקן עליו.

בתוך יום אחד פורסמה אפוא ב"וואלה" ידיעה שסתרה כתבה מיום קודם והפכה אותה לקשקוש. הקורא אבשלום גרנק, שהפנה את תשומת לבנו לסיפור, מסכם: "בלון עיתונאי חלול עם נקודת מוצא שבתוך רגע יכולה להשתנות, לפי כיוון הרוח באותו הערב".

יחסי שכנות

מרגע מינויו של אייל ברקוביץ' למנג'ר הפועל תל-אביב, הפך one לשופר של הקבוצה ולכלי תקשורת בשירות הוד מלכותו הקוסם. אין הפתעות: האתר עושה את מה שמצופה ממנו כמי שידוע ביחסו המפרגן והמתרפס למקורבים ולחברים של בעלי האתר ואשת שלומם. לפני חודש פוטר מ-one אסף שמש, שסיקר את הקבוצה, לאחר שהתקשה להתיישר עם הקו של מקום עבודתו.

בימים האחרונים נמנע one מלפרסם את האיומים שהשמיעה מינהלת הליגה כלפי הפועל תל-אביב, לאחר שברקוביץ' הודיע שהקבוצה לא תופיע למשחק הליגה במחזור הראשון עקב השעה המוקדמת לטעמו. במינהלת שקלו להעמיד לדין את הקבוצה ולקנוס אותה במיליון שקל. נוסף לכך פורסם כי בכירים בהפועל תל-אביב נזפו בברקוביץ'.

לא פלא שהדברים הללו, שפורסמו באתרים ובעיתונים, חמקו מעיניהם הסלקטיביות של אנשי one. ואם הם נמנעים מלקרוא באתרים אחרים, הם בוודאי יודעים מה קורה אצל המינהלת. לפני חודשיים פירסם עורך one, גידי ליפקין, ידיעת נדל"ן משונה, שבישרה כי המינהלת מצאה לעצמה מקום: בבית-בסר ברמת-גן. "המינהלת שכרה משרדים באזור אסטרטגי ונוח לה לעבודה", כתב ליפקין, שציין כי לא רחוק משם שוכנים משרדי ההתאחדות לכדורגל והבקרה התקציבית.

ליפקין לא ציין שבאותו בניין של המינהלת שוכנים גם משרדי one. בדרך למערכת וממנה יכולים כתבי האתר לקפוץ למשרדי המינהלת, לשאול מה נשמע ואפילו לשמוע מהם שהם שוקלים סנקציות נגד הפועל תל-אביב בגלל הפה הגדול של המנג'ר שלה. בטוח שב-one עוד ינצלו את קרבתם הגיאוגרפית למינהלת לפרסומים ראשונים שונים. אבל בינתיים הס מלהזכיר.

בקטנה

ללא קצבת נכות. "לתפארת מדינת ישראל" היתה השבוע הכותרת הפותחת ב"ישראל היום", לכבוד מדליית הארד שבה זכה הישראלי דונלד סנפורד בריצת 400 מטר באליפות אירופה. "לתפארת מדינת ישראל" היתה צריכה להיות גם הכותרת שבוע קודם לכן, לכבוד זכייתה של ענבל פיזרו במדליית כסף באליפות אירופה בשחייה לנכים. רק שב"ישראל היום" לא מצאו באותו יום די מקום, או עתודות גאווה לאומית, או סתם מקצועיות. מה שתבחרו.

שתי גרסאות לתקציב, ערוץ הספורט (צילום מסך)

שתי גרסאות לתקציב הפועל חיפה, ערוץ הספורט (צילום מסך)

רברס. ב-3.8.14 בישר מוטי פשכצקי בערוץ הספורט כי יואב כץ יעמיד את התקציב הגבוה ביותר להפועל חיפה זה 11 שנה – 22 מיליון שקל. חלפו פחות משבועיים ותומר לוי, הכתב הקבוע של הקבוצה, חזר מחופשה – והופ, התקציב עשה אצלו רברס ענק וצנח ל-14 מיליון שקל, "מהנמוכים בליגה". עכשיו רק צריך לנחש באיזה עיתונאי השתמש הבעלים של הקבוצה לעשות לעצמו קצת יחסי-ציבור מול האוהדים.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il