למה לטרוח לכתוב מחדש את מעלותיהם של יצרני מזון משובח כשאפשר לגזור את מה שכתבת עליהם בשנה שעברה ולהדביק בכתבה עדכנית? עורך ערוץ האוכל של "הארץ", אם התחבט לאחרונה בדילמה הזאת, הסתפק כנראה בתשובה בת שתי מלים: "באמת למה".

תחת הכותרת "הגלידריות הטובות בארץ" התפרסמה באתר "הארץ" רשימה שהיא למעשה, בחלקה גדול, פלגיאט עצמי

תחת הכותרת "הגלידריות הטובות בארץ" התפרסמה בשבוע שעבר באתר "הארץ" רשימה שחלקה הגדול הוא פלגיאט עצמי בחתימת עורך הערוץ, רותם מימון. מימון, שלפני מינויו לתפקיד לפני חודשים אחדים היה כתב אוכל באתר "עכבר העיר", פירסם בקיץ שעבר סקירה דומה שהוקדשה גם היא ל"גלידריות הטובות בארץ". מסיבה לא ברורה, הסקירה המעודכנת שעליה הוא חתום כוללת מינון גבוה של פיסות מלל שנלקחו כמעט כמו שהן מהסקירה הישנה.

כך למשל ב-2013 סיפר מימון לקוראיו כי "במשך שנים לא מעטות סבלו החיפאים ממצוקת גלידות איכותיות", וכעבור שנה ביקש להזכיר להם כי "במשך שנים רבות סבלו התושבים ממצוקה אמיתית של מחסור בגלידות איכותיות". בקיץ שעבר מצא לנכון לכתוב כי "האגדה מספרת כי כפיתולינה היא ארצם של הכפיתולינים, גמדי קרח הניזונים רק מקינוחים ומהדירים את הגלידה", ואילו הקיץ תיקן עצמו וכתב כי "האגדה מספרת כי כפיתולינה היא ארצם של הכפיתולינים, גמדי קרח הניזונים רק מקינוחים וסוגדים לאלוהי הגלידה" (הסיפור הוא למעשה מלל שיווקי מטעם היצרן).

מצאו את ההבדלים. "עכבר העיר" 2013 (למעלה) מול "הארץ" 2014 (לחצו להגדלה)

מצאו את ההבדלים. "עכבר העיר" 2013 (למעלה) מול "הארץ" 2014 (לחצו להגדלה)

אף שכמה מהביקורות העכשוויות הכילו תוכן מעודכן, בכמה מהן עודכן התוכן בלי לטרוח על עדכון המעטפת הרטורית שבאמצעותה הוגש. כך למשל נמסר לקוראי "עכבר העיר" בקיץ שעבר כי "בחורף אנחנו מתים על גלידת הקרמבו של הסיציליאנית, אבל ביתר העונה אפשר למצוא פה לא מעט שמות שמגלגלים את איטליה על הלשון", ואילו השנה נמסר לקוראי "הארץ" כי "בחורף אנחנו מתים על גלידת הקרמבו של הסיציליאנית, אבל ביתר העונה אפשר למצוא פה את קולקציית טעמי השוקולד הטובה ביותר".

"אפשר להגיד שהקיץ אחד הטעמים השולטים הוא תאנים, אבל אין ספק שהסיציליאנית מגישה את הטוב שבהם, לא רק לחובבי הפרי", מסר עוד מימון לקוראיו ב-2013. "אפשר להגיד שהקיץ אחד הטעמים השולטים הוא עוגות הגבינה, אבל אין ספק שהסיציליאנית מגישה את הטוב שבהם, לא רק לחובבי העוגה", עידכן עורך ערוץ האוכל של "הארץ" השנה. "בקיצור – טעם מנצח", סיכם השנה, ציטוט מדויק של סיכומו מהשנה שעברה.

מימון, הנמצא בחופשה, לא מסר תגובה לדברים.

* * *

מימין: "הארץ", 2014. משמאל: "עכבר העיר", 2013
(לחצו על תצלומי המסך להגדלה)