משרד החינוך בראשות השר שי פירון מסרב לחשוף פרטים על העברת כסף מתקציב המשרד לקבוצת "ידיעות אחרונות". המשרד הממשלתי, המחויב בשקיפות, יצא לאחרונה בקמפיין שנועד לקדם את אחד ממיזמי הדגל של השר פירון, "בתי-הספר של החופש הגדול". את הקמפיין הממשלתי ליווה קמפיין תוכן ממותג בכלי התקשורת של קבוצת "ידיעות אחרונות", לצד פרסומות גלויות. התוכן הממותג של משרד החינוך, ששולב בעיתון ובאתר ynet, סייע למשרד להציג באור חיובי את המיזם החינוכי השנוי במחלוקת, שניסיון לממנו באמצעות כספי הקרן-לידידות עורר ביקורת ציבורית ואף גרר עתירה לבג"ץ.

ערוץ החופש הגדול של משרד החינוך באתר ynet, קיץ 2014 (לחצו להגדלה)

ערוץ החופש הגדול של משרד החינוך באתר ynet, קיץ 2014 (לחצו להגדלה)

משרד החינוך אינו הגוף הממשלתי היחיד המפרסם מידע תעמולתי מוסווה בכלי התקשורת שבשליטת מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. כמו במקרה קודם, שבו קיימה קבוצת התקשורת שיתוף פעולה מסחרי עם משרד המדע, גם במקרה זה מעדיפים בגוף הממשלתי להסתיר מהציבור מידע על אופן השימוש בכסף ציבורי כדי לשמור על הסודות המסחריים של מוזס וקבוצת התקשורת בהנהגתו. גם בלשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), הגוף הרוכש עבור גופים ממשלתיים שטחי פרסום, בחרו שלא למסור מידע על ההתקשרות.

לפני כשנה, בחופשת הקיץ של 2013, חשף אורן פרסיקו ב"העין השביעית" כי משרד החינוך רכש מ"ידיעות אחרונות" ומ-ynet מודעות בשווי של כמיליון שקל. במקביל עלה באותו קיץ ב"ידיעות אחרונות" מדור יומי שמותג כחלק מקמפיין "מחנכים מסביב לשעון" של משרד החינוך, ובאתר ynet הוקם ערוץ ייעודי ובו תכנים דומים. גם אז סירב משרד החינוך למסור מידע על היקף ואופי שיתוף הפעולה עם קבוצת "ידיעות אחרונות", ומקבוצת התקשורת נמסר כי "אין ב'ידיעות אחרונות' תוכן מערכתי ממומן, לא בעיתון ולא באתר ynet".

גם השנה קיים משרד החינוך שיתוף פעולה דומה עם קבוצת התקשורת: לקראת החופש הגדול החלו להתפרסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet ידיעות חיוביות על המיזם הממשלתי, שבהן שובץ סמליל "מחנכים מסביב לשעון". בתחילת חודש יולי החל להתפרסם במוסף "24 שעות" מדור יומי שכותרתו "מחנכים מסביב לשעון", ובו מודעה שהפנתה את הקוראים לאתר משרד החינוך ולערוץ ממותג באתר ynet. נוסף לכך, מוסף שבועי לצעירים שצורף למהדורת סוף-השבוע של העיתון כלל בגליונותיו הראשונים מידע מטעם משרד החינוך ועובדיו, לצד הפניות לאתר המשרד ולשירות ייעוץ טלפוני מטעמו.

שר האוצר יאיר לפיד ניגש לחבק את השר פירון במסיבת עיתונאים של משרד החינוך. תל-אביב, 23.11.13 (צילום: יוסי זליגר)

שר האוצר יאיר לפיד ניגש לחבק את השר פירון במסיבת עיתונאים שבה הוכרז על פרויקט "בתי-הספר של החופש הגדול". תל-אביב, 23.11.13 (צילום: יוסי זליגר)

ב"ידיעות אחרונות" טרחו לקדם את היוזמה ואת השר פירון גם בכתבות שפורסמו בחלקים מערכתיים של העיתון. בסוף-השבוע שלפני צאת המיזם לדרך פורסמה בעיתון ידיעת קידום בולטת שבה שולבו סמליל "מחנכים מסביב לשעון", תצלום של פירון והפניה לאתר משרד החינוך; לידיעה נלווה טור מהלל מאת חנוך דאום, שתחת הכותרת "מישהו לקח אחריות" בישר לקוראים על "אלטרנטיבה ממלכתית ואחראית בדמות משרד החינוך" שבאמצעות "קייטנות במחיר שפוי" תאפשר להורים לשרוד כלכלית מציאות מאתגרת.

"יום חג לילדים ולצוות החינוכי". "ידיעות אחרונות", 2.7.14 (לחצו להגדלה)

"יום חג לילדים ולצוות החינוכי". "ידיעות אחרונות", 2.7.14 (לחצו להגדלה)

ב-1 וב-2 ביולי זכה הקמפיין לחיזוק נוסף באמצעות שתי ידיעות תצלום שקידמו את המיזם בקונטרס החדשות של "ידיעות אחרונות". לקראת סוף החודש, לרגל תום פרויקט הקייטנות הממשלתי, התפרסמה במוסף "24 שעות" כתבת סיכום נרחבת שהורכבה מרשמים חיוביים שהותיר המיזם על הורים, ילדים ואנשי חינוך שלקחו בו חלק. בערוץ הייעודי באתר ynet התפרסמו תכנים דומים, וגם טור אישי מאת השר פירון.

בכמה מהפרסומים שקידמו את המיזם החינוכי של המשרד הממשלתי דאגו בקבוצת "ידיעות אחרונות" לשלב את סמליל המיזם, מעין גילוי נאות חלקי בנוגע לקשר בין הגוף הממשלתי לבין התכנים המהללים את פעילותו. שילובן של פרסומות גלויות מטעם משרד החינוך בתוך התעמולה המוסווית מצביע גם הוא על קיומו האפשרי של הסכם מסחרי בין הצדדים. אף על פי כן, במשרד החינוך מסרבים אפילו להודות בקיומו של הסכם מסוג זה עם קבוצת "ידיעות אחרונות", לא כל שכן למסור פרטים על אודותיו.

באחרונה נכנסה לתוקף החלטת ממשלה הקובעת כי גופים ממשלתיים יחשפו מיוזמתם מידע על התקשרויות מסחריות עם גופים פרטיים, בנימוק שלפיו ההנגשה מאפשרת "לקדם את השקיפות ולהרחיב את הפצת המידע היזום לטובת הציבור". במשרד החינוך, כך נראה, בחרו בגישה אחרת.

"ידיעות אחרונות", 27.6.14

"מישהו לקח אחריות". "ידיעות אחרונות", 27.6.14 (לחצו להגדלה)

השר פירון ודוברת המשרד, חגית כהן, נשאלו על-ידי "העין השביעית" מה כולל שיתוף הפעולה העכשווי בין משרד החינוך לקבוצת "ידיעות אחרונות", אך בחרו שלא להשיב לשאלה. השר פירון והדוברת כהן נשאלו גם מה היקף ההתחייבות הכספית של משרד החינוך כלפי קבוצת התקשורת סביב מיזם "מחנכים מסביב לשעון", אך בחרו שלא להשיב.

פירון וכהן נמנעו גם מלהשיב לשאלה אם משרד החינוך רוכש מקבוצת "ידיעות אחרונות" מודעות בלבד, או שמא רוכש המשרד גם תוכן שיווקי. במשרד החינוך סירבו גם לציין מאיזה סעיף תקציבי ממומנת ההתקשרות עם קבוצת "ידיעות אחרונות", ובחרו להתעלם מהשאלה מדוע ההתקשרות לא זכתה לתיעוד כלשהו באתר מינהל הרכש הממשלתי או באתר משרד החינוך. שאלות נוספות שנועדו לברר מידע נקודתי על טיב ההתקשרות המסחרית בין הצדדים נותרו גם הן ללא מענה.

שר החינוך פירון ודוברת המשרד חגית כהן נשאלו מה היקף ההתחייבות הכספית של משרד החינוך כלפי קבוצת "ידיעות אחרונות" סביב המיזם "מחנכים מסביב לשעון", אך בחרו שלא להשיב

במקום למסור מידע מפורט בנוגע לשימוש אפשרי שעושה משרד החינוך בכספי ציבור, בגוף הממשלתי בחרו למסור תגובה ערטילאית המהללת את דרכו החינוכית של השר. "משרד החינוך מוביל מדיניות, לפיה האחריות על החינוך אינה מתקיימת רק בזמן שנת הלימודים, אלא לאורך כל השנה וגם בחופשת הקיץ – 'מחנכים מסביב לשעון'", נמסר ממשרד החינוך בתשובה לפניית "העין השביעית".

"הפעילות מעודדת אנשי הוראה לשמור על קשר עם תלמידיהם במהלך הקיץ, ומקדמת שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות להפקת פעילויות ואירועים לבני הנוער ולילדים", נמסר עוד בתגובת משרד החינוך. "כך, למשל, משרד החינוך והרשויות המקומיות יזמו את 'בתי-הספר של החופש הגדול' למען כ-180 אלף תלמידים, הנהנים בקיץ ממסגרת חינוכית ערכית וחווייתית, שבצדה גם הקלה משמעותית בנטל הכספי על ההורים. על מנת ליידע את ההורים והתלמידים בדבר ההפעלות השונות, משרד החינוך מפרסם מודעות בכלי התקשורת השונים בהתאם לנהלים ובאמצעות לשכת הפרסום הממשלתית, האמונה על הפעילות הפרסומית של כל משרדי הממשלה".

בלשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) טענו כי הגוף המוסמך למסור מידע בנוגע להתקשרות בין משרד החינוך וקבוצת "ידיעות אחרונות" הוא משרד החינוך. פנייה חוזרת למשרד החינוך הניבה שוב את אותה תגובה לא עניינית, שאינה כוללת התייחסות כלשהי למידע המבוקש.

ב"ידיעות אחרונות" העדיפו שלא למסור תגובה.