מי שרוצה להיווכח איך נראה מקארתיזם, שיביט בידיעה הזאת. היא אמנם רק דוגמה אחת מני רבות, ובשבועות האחרונים ניתן למצוא כמוה על המשקל, אבל יש בה כדי להדגים פרקטיקה עיתונאית עלובה ששווה לתת עליה את הדעת. כאן אמור להגיע משפט אינפורמטיבי קצר שיתאר מה מסופר בידיעה – אבל מה בעצם מסופר בה? על ריב שפרץ בשיכון משפחות טייסים בבסיס בדרום הארץ? התשובה היא לא, משום שלפי המתואר בטקסט, הזירה היחידה שבה הריב הזה מתנהל היא בתוך גבולות הידיעה המדווחת עליו. אם אכן היה לריב הזה גם ביטוי במציאות, הרי שאין לו שום אזכור.

אז על מה בכל זאת הידיעה? התשובה היא: על כך שלאשה הנשואה לטייס בחיל האוויר יש דעות פוליטיות

אז האם הידיעה מדווחת על מקרה של חוסר לויאליות מכעיס מצד אשה כלפי חבריו לנשק של בן-זוגה? גם לא, כי האשה המצוטטת בה לכל היותר יצאה נגד מקבלי ההחלטות, או נגד הלך רוח ציבורי מסוים, אבל בהחלט לא נגד חברי בן-זוגה, טייסי חיל האוויר.

אז על מה בכל זאת הידיעה? התשובה היא: על כך שלאשה הנשואה לטייס בחיל האוויר יש דעות פוליטיות. ומדוע זה שווה ידיעה? משום שהדעות הללו שמאליות. בעיני מאקו וחברת החדשות של ערוץ 2, זה אירוע. הם אפילו הלכו לבקש על זה תגובה מדובר צה"ל. מעניין איך ניסחו את השאילתה: "תוכל בבקשה להגיב על אירוע שבמהלכו התברר שלאזרחים יש דעות?".

חשוב לומר שהטענה כאן אינה כלפי הדמויות המצוטטות בביקורת על האשה, על אף שעושה רושם שיש להן דבר או שניים ללמוד על המושג חופש ביטוי. הן מדברות מדם לבן, וחשוב מזה, אינן נושאות באחריות ציבורית. מי שכן נושא בה הם מאקו וחברת החדשות של ערוץ 2; שני גופים שמעלו בה, אם בכלל הבינו מראש מה המשמעות שלה.

האופן שבו עשו זאת הוא הטריק הישן ביותר בספר מאת בן-דרור ימיני. בשלב הראשון הם נטלו כמה אמירות שהאשה פירסמה בעמוד הפייסבוק שלה – "אי-אפשר יותר לומר דבר כזה שיש סיכול ממוקד", "חברת-כנסת מכהנת נעצרת על-ידי המשטרה. זה אולי כי היא ערבייה?", או האמירה הסרקסטית "העיקר שהכיבוש לא משחית" – והניחו אותן בצורה ניטרלית כביכול בגוף הכתבה, ללא שום התייחסות נוספת, בבחינת "הדברים מדברים בעד עצמם". אנחנו רק נניח את זה כאן.

כי הרי מה יש להגיד על האשה הזאת מעבר לעובדה שהיא שמאלנית? היא שמאלנית, וזה אומר הכל. אנחנו כאן כדי לסמן אותה

בשלב הבא ציטטו דמויות אחרות מבסיס חיל האוויר שיצאו נגד דעותיה של האשה והתלוננו ש"הדבר לא ראוי". רוצה לומר: אלה לא מאקו או חברת החדשות שמשתיקות את חופש הביטוי, זה השכנים מלמטה. ואז הגיעה הפנייה לסמכות ההורית: בקשת התגובה המטורללת מדובר צה"ל.

מה שלמעשה יש בידיעה הזאת היא צורה של מקארתיזם, שמהותה היא קִטלוג ומיון "גורמים בעייתיים": מאקו וחדשות 2 נטלו מעין מארקר ענק וסימנו עימו דעות שאינן לרוחן מתוך ים המלל שזורם בפייסבוק. מבחינת המדָווחים, עצם פעולת ההצבעה על הדעות הללו כבר מכילה את השיפוט הערכי כלפיהן. כי הרי מה יש להגיד על האשה הזאת מעבר לעובדה שהיא שמאלנית? היא שמאלנית, וזה אומר הכל. אנחנו כאן כדי לסמן אותה.

כך, אין שום טעם לדון בדעות הללו; מספיק להצביע עליהן – ויאללה, לינצ'טרנט. הוא הרי סיבת הידיעה הזאת. הטוקבקים, התגובות, השיתופים. הדיבידנד שמניב כל אייטם מוצלח. ואכן, אתם מוזמנים להתרשם בעצמכם מהתגובות הזבליות שהידיעה הזאת ייצרה – הצליח לה מעל למשוער.

כך נעשית דה-לגיטימציה לדעות. חשוב לזכור זאת כאשר מאקו או חדשות 2 יעשו בשבועות הקרובים כתבה על "השיח המתלהם שהשתולל כאן בשבועות האחרונים" או על "מה נהיה מאיתנו" או על כל קשקוש צדקני ומתחסד אחר.