אמש, סמוך לשעה שמונה בערב, התיר דובר צה"ל לפרסם כי שבעה חיילים נוספים נהרגו במסגרת מבצע "צוק איתן". כל אתרי החדשות הקדישו לבשורה המרה את כותרתם הראשית, למעט אחד. באתר ynet נמנעו מלהחליף את הכותרת הראשית, וזו המשיכה לעסוק בתיאור התקרית הקטלנית שהובילה למותם של כמה מההרוגים. את הידיעה על מות שבעת החיילים מיקמו מתחתיה.

אתר ynet מדווח על מות חיילים בעזה, 21.7.14

אתר ynet מדווח על מות חיילים בעזה, 21.7.14

החלטה עריכתית זו עומדת בניגוד למקובל בכלי התקשורת הישראליים. בין אם מדובר בשידורי רדיו, טלוויזיה או אתרי אינטרנט, ברגע שדובר צה"ל מודיע על מותם של חיילים, ובוודאי כשמדובר במספר כה גדול של נופלים, מתמקדים כלי התקשורת בכך. לא רק אתרי החדשות "וואלה", "הארץ", nrg, "מעריב", "נענע10", mako ו"ישראל היום" הקדישו אמש את כותרתם הראשית לדיווח על מות שבעת החיילים, גם אתרי חדשות הכלכלה "דה-מרקר", "כלכליסט" ו"גלובס" בחרו לעשות כן. אתר ynet נותר בודד בעמדתו במשך שעות ארוכות.

לא היתה זו הפעם הראשונה במבצע הנוכחי ש-ynet מבדל את עצמו מיתר האתרים באופן שבו הוא מסקר את חיילי צה"ל ההרוגים. שלשום בערב, כשהותר לפרסום דבר מותם של 13 לוחמי גולני בעזה, אמנם תפסה הידיעה על כך את הכותרת הראשית באתר, אולם בשעת לילה, כשהותרו לפרסום כמה משמות ההרוגים, הקפידו באתר ynet שלא לפרסם בכותרת הראשית את השמות ואת תצלומי החיילים המתים. שמות ההרוגים ותצלומיהם פורסמו באתר ynet בידיעה שתפסה את המקום השני בחשיבותו בדף הבית של האתר.

אתר ynet מדווח על שמות הרוגים במבצע "צוק איתן", 20.7.14

אתר ynet מדווח על שמות הרוגים במבצע "צוק איתן", 20.7.14

החלטה זו עמדה אף היא בניגוד להחלטות העורכים באתרים אחרים. גם הידיעות שפורסמו ב-ynet והוקדשו להלוויות ההרוגים לא העפילו עד לכותרת הראשית. למעשה, מתחילת המבצע ועד עתה לא הוקדשה הכותרת הראשית של אתר ynet לשכול.

אין מדובר במקרה, אלא בתוצאה ישירה של החלטת העורך הראשי של ynet, ערן טיפנברון, וזאת בניגוד לעמדת גורמי עריכה אחרים באתר. בתשובה לפניית "העין השביעית" הסביר טיפנברון את המניע להחלטתו. "ההיגיון העיתונאי והציבורי בזמן מלחמה מחייב היררכיה עריכתית שמפנה את תשומת לב הקוראים למה שמרכזי – הפעילות הצבאית", מסר. "אסור לתת לעניינים שברגש לקבוע, לא את דרך ההתנהלות של מדינה ולא את הדרך שבה עורכים תקשורת".

ערן טיפנברון (צילום: יהודה שגב)

ערן טיפנברון (צילום: יהודה שגב)

נראה, אם כן, כי מדובר במדיניות חדשה שמוביל טיפנברון, המבקשת לבטל את המרכזיות העצומה שניתנת לשכול בתקשורת הישראלית בתקופות לחימה, וזאת מתוך מטרה כפולה: לא רק כדי להתמקד עיתונאית באירועים הצבאיים במקום במחיר האנושי הנלווה להם, אלא גם כדי לנסות למנוע מהשכול להכתיב את האווירה הציבורית בעת לחימה, בתקווה שכך תצטמצם מידת השפעתו על החלטות ראש הממשלה ושר הביטחון.

הדגשת הדיווחים על ספירת חיילי צה"ל ההרוגים וסיפורי חייהם והפניית תשומת הלב הציבורית למחיר שמשלמת החברה בישראל על המבצע הצבאי נתפסות על-ידי עורך ynet ככאלו העלולות לחבל במאמץ המלחמתי. בעוד שכלי התקשורת הערביים נוהגים להבליט את הקורבנות הפלסטינים, ומרבית כלי התקשורת בישראל נוהגים להבליט את הקורבנות הישראלים, מציע ynet תפיסה שונה, הנמנעת מהבלטת כל קורבן שהוא. דיווחים על מותם של פלסטינים ממילא לא יזכו לכותרת הראשית באתר, אך כעת גם לא דיווחים על מספר וזהות המתים הישראלים.