אסף שמש, כתב one המסקר את הפועל תל-אביב, פוטר היום (חמישי, 17.7.14) מתפקידו בשל מה שהוגדר "אי-התאמה מקצועית". שמש עבד באתר כשנתיים, לדברי עמיתיו – ללא דופי.

סיקור הפועל תל-אביב הפך ב-one לשדה מוקשים עבור הכתבים. במהלך 2012 התפטרו שלושה כתבים שסיקרו את הקבוצה – דור בלך, דרור רוזנפלד ועומרי תבור. לדבריהם, הסיבה העיקרית לעזיבתם היתה התערבות בתכנים שהעבירו.

בחודשיים האחרונים, מאז שאייל ברקוביץ' מונה למנג'ר הפועל תל-אביב, הפך סיקור הקבוצה ב-one לרגיש במיוחד, ומפרגן במיוחד. ברקוביץ' הוא חבר של אופירה אסייג, מנהלת התוכן של one, ושל בעלה, גיל מנקין, מבעלי האתר. בשבע השנים האחרונות הגיש ברקוביץ' עם אסייג תוכניות ספורט בשלוש תחנות רדיו שונות. לפני כארבע שנים הריצו אותו אסייג ואתר one בהתלהבות לתפקיד מאמן נבחרת ישראל.

הידיעה של אסף שמש שנמחקה מאתר one: הפועל תל-אביב קבוצה חלשה ולא תחרותית

הידיעה של אסף שמש שנמחקה מאתר one: הפועל תל-אביב קבוצה חלשה ולא תחרותית

מאז מינויו של ברקוביץ' העלתה אופירה אסייג לאתר כמה פרסומים ראשונים בענייני הפועל תל-אביב. השבוע פירסמה ידיעה על מאבק בין ברקוביץ' לחיים רמון, מבעלי הקבוצה, סביב העסקתו של החלוץ עומר דמארי. הידיעה הציגה את רמון כמי שקיבל החלטה הזויה לוותר על דמארי, ואת ברקוביץ' כמי שהופך עולמות כדי להשאיר אותו.

נראה שאסף שמש התקשה להתיישר עם הקו המפרגן לפרה הקדושה של one. לפני כשבוע, ב-11.7.14, כתב כי גילי ורמוט עשוי לעזוב את הפועל תל-אביב כיוון שאינו רוצה להישאר בקבוצה חלשה ואינו מרוצה ממצבה המקצועי. בהמשך הידיעה נכתב כי השחקנים מאוכזבים ממחנה האימונים, שלטענתם לא היה ממצה ולא הכין אותם כראוי לקראת המשחקים באירופה. הידיעה הוסרה מהאתר.

עובדה נוספת שכנראה לא עמדה לזכותו של שמש: הוא מהכתבים הספורים באתר שחתמו בעד התארגנות העובדים מול ההנהלה, שמנהלת מלחמת חורמה משפטית נגד ההתאגדות, ובכך נתן תוקף לייצוגיות הוועד. כמו כן השתתף במחאות הפומביות שאירגן הוועד.

גידי ליפקין, עורך one, מוסר כי "מדובר בכתב שעבד עונה אחת ולא התאים מבחינה מקצועית. אני מאחל לו בהצלחה בהמשך הדרך, ושימצא מקצוע שיתאים לכישוריו". שמש סירב להגיב.

ההבהרה וההתנצלות של one על הידיעה של גידי ליפקין על פגישה שלא היתה בין יעקב שחר ורוני לוי

ההבהרה וההתנצלות של one על הידיעה של גידי ליפקין על פגישה שלא היתה בין יעקב שחר ורוני לוי

בנושא אחר: השבוע נאלץ one להודות בנפילתו של סקופ, כאשר פירסם הכחשה והתנצלות לידיעה שפורסמה אצלו ב-26.2.14. ב"פרסום ראשון" מאת גידי ליפקין נכתב כי המאמן רוני לוי נפגש עם יעקב שחר, הבעלים של מכבי חיפה, בנוגע לאפשרות שיאמן את הקבוצה בעונה הבאה. הידיעה פורסמה חרף טענותיהם הנמרצות של השניים כי לא נפגשו.

בעקבות כך שלחה מכבי חיפה ל-one התראה לפני תביעה, שכללה דרישה להתנצלות על פרסום שקרי "בצורה שתהיה מקובלת על המועדון". בתגובה לפניית "וואלה" הגיבו אז ב-one במלים הללו: "זו לא תהיה הידיעה הראשונה שמכבי חיפה מכחישים ומתבררת כנכונה, יש לנו מקורות שדיווחו לנו על מיקום הפגישה והמועד שבו נערכה".

אלא שהשבוע התברר כי לתגובה לא היו רגליים. ב"הבהרה" שפורסמה ב-one נכתב: "אנו מבהירים כי בניגוד לפרסום, שחר לא נפגש עם המאמן רוני לוי. אנו מתנצלים על הפרסום". הידיעה נחתמה בדברי שבח לפועלו של שחר ובאיחולים לעוד שנים רבות של עשייה.

ההכחשה הגורפת של one לסקופ מעוררת, ולא בפעם הראשונה, הרהורים על אמינות הפרסומים הראשונים של האתר. לא פעם נשמעו הכחשות של קבוצות, שחקנים ומנהלים שמצאו את עצמם מככבים בידיעות הללו. יכול להיות שאם כל אלה ששמם הופיע ב"פרסום ראשון" כוזב היו תובעים או מאיימים בתביעה, התחרות הפרועה לייצר סיפורים בכוח היתה מולידה עבודה מקצועית וזהירה יותר.

ואולם, השאלה היותר עקרונית צריכה להיות מוטלת לפתחה של מועצת עיתונות כלשהי: מדובר בכלי תקשורת שכשיטה מחליף עיתונאות בשמועות חסרות ביסוס, מרמה בכותרות של בלעדיות, מפטר אנשים על רקע מה שנראה כאי-ציות לאג'נדות לא-עיתונאיות, מותח את הגבולות ויוצר נקודת שפל נמוכה מאין כמותה, שמולה מודדים את עצמם שאר כלי התקשורת. כך נגרם "נזק היקפי": ה"לא-מעורבים" נופלים, תודעתית, כזבובים מסביב לירי הספקולציות והשטויות של one.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il