ארגון העיתונאים בישראל הוא הארגון היציג של כל עובדי אתר וערוץ one, כך קבעו ביום חמישי האחרון שופטת בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו קרן כהן, נציגת העובדים גילה שהרבני ונציג המעבידים אפרים שלייפר.

בחודש מרץ האחרון קבעה השופטת כהן כי ארגון העיתונאים הוא הארגון היציג בחברת וואן ספורט שירותי טלוויזיה בע"מ (בימים אלה נדון ערעור שהגישה חברת one על החלטה זו). כעת נוספה פסיקה ביחס לחברה השנייה המפעילה את אתר וערוץ one, חברת סיטינט בע"מ. בכך באה לסיומה, עד להגשת ערעור נוסף לבית-הדין הארצי, שאלת העבודה המאורגנת ב-one, שהחלה לפני כשנה עם פיטוריו של אור זילברמן, אחד ממובילי ההתארגנות בחברה. את ארגון העיתונאים ייצגה עו"ד שירי לב-רן-לביא, ואת הנהלת one ייצג עו"ד שי אליאס.

גיל מנקין ועורך-דינו שי אליאס. 5.2.14 (צילום: "העין השביעית")

גיל מנקין ועורך-דינו שי אליאס. 5.2.14 (צילום: "העין השביעית")

בפסק הדין שנתנה בשבוע שעבר נדרשה השופטת כהן להכריע בשלוש סוגיות שנגעו לטופסי ההצטרפות לארגון העיתונאים שעליהם חתמו עובדי חברת סיטינט. בשלושת המקרים הכריעה השופטת לטובת עמדת ארגון העיתונאים, ומכאן הגיעה למסקנה כי 42 מכלל 121 עובדי שתי החברות המפעילות את one הם חברים בארגון. במלים אחרות, למעלה משליש העובדים בשתי החברות חברים בארגון. בשלב זה נדרשה השופטת כהן להכריע אם אכן ניתן לראות בעובדי שתי החברות יחידת מיקוח אחת.

"בעלי המניות הרשומים של חברת סיטינט ושל חברת one הם אותם בעלי המניות, הגם שחלוקת המניות ביניהם שונה", הדגישה השופטת כהן. "עובדי חברת סיטינט ועובדי חברת one חולקים ביניהם פיזית אותו מקום עבודה", כתבה בהמשך. "עובדי חברת סיטינט ועובדי חברת one מבצעים עבודות דומות – עבודה עיתונאית בתחום הספורט – עבור שתי החברות במקביל", הוסיפה. "למשיבות מנהלת חשבונות אחת ומדור שכר אחד", ציינה. לפי פסק הדין, "ההבחנה בין החברות בוצעה מטעמים רגולטוריים בלבד", כדי לקבל ממועצת הכבלים והלוויין והממונה על ההגבלים העסקיים רישיון לשידורי טלוויזיה.

"לאחר ששקלנו את טענות הצדדים, עדויותיהם והראיות שהוצגו לפנינו, מצאנו כי יש לראות בעובדי המשיבות – חברת סיטינט וחברת one – כיחידת מיקוח אחת לצורך בחינת היציגות של המבקשת", פסקה השופטת כהן.

נוסף לטיעונים שהוזכרו לעיל, כתמיכה בקביעה שמדובר ביחידת מיקוח אחת, מציין פסק הדין את חולשת הטענות שהציגה הנהלת one. בין היתר מוזכר כי עדותו של המנהל והבעלים במשותף, גיל מנקין, באשר ליחסים בין שתי החברות המפעילות את האתר והערוץ "לא היתה עקבית", וכי טענות אחרות שהעלה לא נתמכו בראיות או אסמכתות. כמו כן מצאה השופטת כהן לנכון להתייחס לגישת הנהלת one כלפי ארגון העובדים. "המשיבות עושות כל אשר הן יכולות במטרה למנוע את ההתארגנות ולסכלה", קבעה, ובהמשך ציינה כי התנהלות זו מחזקת את הצורך לראות בעובדי שתי החברות יחידת מיקוח אחת.

עוד נכתב בפסק הדין כי גם אם ההכרעה בדבר יחידת המיקוח היתה שונה, ובית-הדין היה נדרש "לבחון את יציגות העובדים בכל אחת המשיבות בנפרד, הרי שלטעמנו היה מקום להכיר ב'עיתונאים' העובדים בחברת סיטינט כיחידת מיקוח זמנית למשך שנה אחת", ובכך למעשה להכריז על ארגון העיתונאים כארגון היציג בשתי החברות בנפרד.

השופטת כהן הורתה להנהלת שתי החברות המפעילות את one לנהל משא-ומתן קיבוצי עם נציגי ארגון העובדים בחברה כבר בעשרת הימים הקרובים.

29045-01-14