אורי בלאו, IPIמועצת המנהלים של המכון הבינלאומי לעיתונות (IPI) תמכה אתמול פה אחד בעיתונאי "הארץ" אורי בלאו. "לעיתונאים בכל מקום, במיוחד במדינות דמוקרטיות, יש הזכות הבסיסית להשתמש במסמכים מודלפים כבסיס לסיפורים בעלי עניין לציבור", נכתב בהודעה שפורסמה אתמול מטעם המכון.

בלאו פירסם בעיתון "הארץ" סדרה של כתבות שהתבססו על אלפי מסמכים, כמה מהם מסווגים ביותר, שקיבל מענת קם. בשנה החולפת הורשעה קם במסגרת עסקת טיעון בעבירות של איסוף, החזקת ומסירת ידיעה סודית ללא היתר, ונידונה ל-4.5 שנות מאסר בפועל ועוד שנה וחצי מאסר על-תנאי.

לפני שנה בדיוק הודיע משרד המשפטים כי בלאו יועמד לדין כפוף לשימוע על עבירה של החזקת ידיעות סודיות בלא סמכות. על אף שחלפו חודשים ארוכים מאז השימוע שנערך לפרקליטיו של בלאו, היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, טרם הודיע אם החליט להעמיד לדין את העיתונאי, אם לאו.

חברי מועצת המנהלים ב-IPI, כך נכתב בהמשך ההודעה שפורסמה אתמול, "קוראים לרשויות בישראל להכיר בזכות זו ולהסיר מבלאו כל אישום" הקשור לכתבות שפירסם על סמך המסמכים המודלפים. חברי המועצה, כך הודגש בהודעה, דוחים את הקריאות שהשמיעו מבקריו של בלאו הדורשים להעמידו לדין.

המכון הבינלאומי לעיתונות, שהוקם לאחר תום מלחמת העולם השנייה, מצהיר על עצמו כגוף שנועד לקדם את חופש העיתונות ברחבי העולם ולשמור עליו. כיום חברים בארגון עורכים בכירים, עיתונאים ומנהלים בכלי תקשורת מלמעלה מ-120 מדינות ברחבי העולם. במועצת המנהלים של המכון חברים עיתונאים מגרמניה, ארה"ב, יפן ורוסיה, לצד עיתונאים מפקיסטן, בנגלדש, דרום-אפריקה וניגריה.

לפני כארבעה חודשים פירסם הארגון עיתונאים-ללא-גבולות הודעת תמיכה דומה בבלאו.