כנספח לדו"ח השנתי שהגיש היום נציב קבילות הציבור של רשות השידור דדי מרקוביץ', צורף העתק מדו"ח מיוחד שהפיקה ועדה לבדיקת תפקוד הערוץ הראשון בימי סערת השלגים שהתחוללה בדצמבר האחרון. הוועדה, שעימה נמנו נוסף למרקוביץ' גם חברת מליאת הרשות עו"ד וופא זועבי-פאהום והעיתונאים לשעבר שלום קיטל ויואב צור, הוחרמה על-ידי מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם ושדרת ההנהלה הבכירה ברשות.

"אף מנהל תוכן לא היה בנמצא (לא מנכ"ל כמנהל טלוויזיה, לא ראש חטיבת החדשות ולא סגנו) כדי להיערך לבוקר, בין היתר כדי להחליט האם כדאי לשדר באולפן חדשות פתוח"

הוועדה מצאה ליקויים רבים בהיערכות לקראת הסערה ובתגובה הנהלת הרשות אליה. כתוצאה מהליקויים הללו, בעוד שהערוצים המסחריים דיווחו בהרחבה על הסערה והשלכותיה, בערוץ 1 עלו לאוויר באיחור ניכר, וגם אז סיפקו סיקור מצומצם ביותר של הסערה.

על אף שעל הדו"ח דווח בעבר, קריאת הדו"ח המלא יכולה ללמד עד כמה מפגרת רשות השידור הנוכחית אחר מתחרותיה.

הנה כמה מהממצאים הנכללים בדו"ח:

מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם (צילום: פלאש 90)

מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם (צילום: פלאש 90)

בעת שסופת השלגים כבר הגיעה לממדים חריגים וירושלים היתה נצורה, כתבו חברי הוועדה, "לא היה איש מינהל בבניין הטלוויזיה שידאג לרכבי חילוץ, למזון (מזנון), לבית-מלון, לציוד טכני ותגבור ערכות liveU. [...] לא היתה החלטה מערכתית על 'גיוס כללי' בטלוויזיה. העובדים יצאו בלילה מרוממה מתוך ידיעה שיש סבירות גבוהה שהם לא יוכלו לחזור לעבודה בבוקר. אף מנהל תוכן לא היה בנמצא (לא מנכ"ל כמנהל טלוויזיה, לא ראש חטיבת החדשות ולא סגנו) כדי להיערך לבוקר, בין היתר כדי להחליט האם כדאי לשדר באולפן חדשות פתוח.

"מנהל תורן, שאחראי על דיווח למנכ"ל, על שמירה על רצף השידורים, על דיווח על אירועים חריגים ועל ההחלטה האם לפתוח בשידור מיוחד לא הצליח להשיג את מקבלי ההחלטות. אחת הסיבות: הפסקת חשמל שהיתה בחלקים נרחבים מהעיר והיישובים שסביב לה (כמו הר-אדר). כל האנשים ברוממה שוחררו לבתיהם, מלבד צוות של כעשרה אנשים. הוזמנו על-ידי מנהל תורן שבעה חדרים במלון קראון-פלאזה (שערי-העיר, המלון הקבוע, היה מלא) והוזמנו פיצות".

להורדת הקובץ (PDF, 53KB)

"[...] מזג האוויר תפס את המערכת תקועה. למשל, הוכנו רכבים וניידות עם שרשרות. בחניה היה עומס שלג כזה שלא ניתן היה לחלץ את הרכבים בזמן אמת. הרכבים נתקעו. יצוין כי גם אם מערכת החדשות היתה מחליטה לפרוץ אל השידור – בפועל היכולת הטכנית היתה מוגבלת ליכולות הבסיס. למעשה, נראה כי המערכת כולה לא היתה ערוכה לשידורים בשלג, לא מקצועית ולא טכנית. [...] אין תיעוד לישיבה כלשהי של הטלוויזיה על היערכות לקראת הסערה, אם צריך או לא לפרוץ לשידור.

"[...] ב-09:00 בבוקר שישי עלתה מהדורת חדשות מיוחדת בערוץ 33 של 8 דקות עם צילומים מהשטח, שהיתה יוזמה אישית של העיתונאים ברוממה. הסיבה לכך שמהדורת החדשות עלתה בערוץ 33 ולא בערוץ 1, כמתחייב, הינה כי בבוקר משודרים בערוץ 1 שידורי החינוכית, וזאת אף על פי שמנהל חטיבת החדשות או מנהל הטלוויזיה רשאים לפנות לחינוכית ולדרוש את השידורים במקרי חירום. הפנייה לחינוכית נעשתה רק לקראת 10:00 [...] רק ב- 10:34 עלה השידור בערוץ 1.

משה נסטלבאום, מנהל חטיבת החדשות בפועל בזמן הסערה (צילום: דוברות רשות השידור)

משה נסטלבאום, מנהל חטיבת החדשות בפועל בזמן הסערה (צילום: דוברות רשות השידור)

"ב-19:00 הופסק השידור החדשותי והערוץ הראשון שידר תוכנית בידור 'נפגשים בשישי עם יענקל'ה ואירית' – בשידור חוזר נוסף. מערכת 'יומן', שהיתה ערוכה להקדים את המשדר, פנתה לחטיבת החדשות, אך מנהל החטיבה סירב לפנייה והעדיף להעלות את תוכנית הבידור במקום להקדים את המשדר האקטואלי.

"[...] ביום שבת, השידורים בערוץ 1 היו צמודים ללוח השידורים הרגיל. רק ב-17:00 עלה מבזק חדשותי. [...] בערך ב-17:30 יצאה השבת. עד למהדורת החדשות המרכזית (19:52) לציבור הדתיים ולשומרי השבת אין תמונה מלאה על אירועי סוף-השבוע. 19:00, מוצ"ש, תדרוך של ראש הממשלה בחדר החירום שהוקם בעיריית ירושלים. צוות של הערוץ הראשון נמצא שם. למרות זאת, אין החלטה על הקדמת השידור. במקום, משודרת אותה תוכנית הבידור, שוב בשידור חוזר ונוסף, מיום שישי ב-19:00".

עם פרסום ממצאי הדו"ח טענו בהנהלת רשות השידור כי היו"ר גילת מינה את הוועדה במטרה להתנצח עם ההנהלה. "צר לי שהמנכ"ל וגורמים בהנהלה סירבו, בניגוד לחוק, לשתף פעולה עם הבדיקה, לקבלה ולהפנימה בטענה כי מדובר בכלי ניגוח", כותב מרקוביץ' בדו"ח שהגיש היום ליו"ר גילת. "הביקורת והבדיקה נועדו, כתמיד, להפקת לקחים ורק לשם כך".