פוליטיקאים וגופים בעלי אינטרס העושים שימוש ב"ויקיפדיה" כדי לשכתב את ההיסטוריה של עצמם אינם תופעה חדשה. המתוחכמים מבין הגורמים הללו מצליחים להסוות במידת-מה את בחישתם בתוכני האנציקלופדיה החופשית. גורמים אחרים, מתוחכמים פחות, כושלים בכך. כזה הוא המקרה של דני נישליס, מבעלי רדיו חיפה ורדיו תל-אביב, עסקן חיפאי ועד לאחרונה גם פוליטיקאי מקומי שכיהן במועצת העירייה (נכון להיום, לא ברור אם אכן התפטר מהמועצה כפי שהצהיר בפני הרשות השנייה, אם לאו).

הערך "דני נישליס" ב"ויקיפדיה" (פרט), 23.6.14

הערך "דני נישליס" ב"ויקיפדיה" (פרט), 23.6.14

באוקטובר האחרון התמודד נישליס על מקום במועצה מטעם סיעתו של ראש העיר יונה יהב, חיפה-שלנו. כמה חודשים לפני כן, אולי על רקע שיקוליו לרוץ לפוליטיקה, נראה שהחליט להפנות מעט מזמנו לשם ייחצון מעמדו כדמות ציבורית. ב-14.2.13, חמישה חודשים לפני שהכריז על ריצתו למועצת העירייה, צץ ב"ויקיפדיה" ערך על שמו, שבאופן מעורר עניין כלל שיעור גבוה במיוחד של דברי הלל, ללא אזכור ביקורתי אחד.

נישליס היה בעבר מראשיה של תחנת רדיו פיראטית שפעלה בניגוד לחוק הישראלי, ובמסגרת תפקידו ברדיו חיפה הספיק לעורר את זעמם של כמה מעובדיו בגין יחסו אליהם. נישליס עמד במרכזם של שני תחקירים שפירסם באתר זה אבנר הופשטיין, שמהם עלה כי הוא שרוי בניגוד עניינים קבוע ופסול שנמשך עד היום. אף אחד מפרטי המידע הללו אינו נכלל בערך שנוצר עבורו ב"ויקיפדיה" – שבגרסתו המקורית דווקא כלל את הסופרלטיב "פטריוט חיפאי", לצד פירוט מדוקדק של הישגיו הרבים, של שושלתו המשפחתית ושל מיזמים התנדבותיים שבמסגרתם הוא פועל.

כך, למשל, בחלק המוקדש לכהונתו של נישליס כיו"ר התיאטרון העירוני של חיפה נכתב כי "תקופת כהונתו בתפקיד אופיינה בשינויים מבניים נרחבים, כולל שיקום התיאטרון שעמד על סף סגירה והפיכתו חזרה לאחד התיאטראות הרפרטואריים המובילים והחשובים בישראל". דו"ח חמור שחיבר מבקר עיריית חיפה, שהצביע על העדר שקיפות, העדפת מקורבים ואי-עמידה בכללי חוק המכרזים בתקופת כהונתו של נישליס, ואף הביא את ועדת הביקורת להמליץ על העברתו מהתפקיד – לא הוזכר.

את הערך "דני נישליס" ב"ויקיפדיה" יצרה משתמשת בשם niznaz7, שבאחת התכתובות עם עורכים אחרים באנציקלופדיה החופשית זוהתה בשם "ניצן". בפלטפורמות מקוונות אחרות משתמשת בכינוי זה עו"ד ניצן נישליס, אשתו של ליעד (דידי) נישליס, אחד מבניו של דני נישליס.

משתמש בשם didinishlis חתום על שינויי עריכה שבוצעו בערך "דני נישליס" כעבור כמה חודשים. "דידי נישליס", בעברית, הוא הקרדיט שנושאת תמונתו של דני נישליס ששובצה בראש העמוד – פריים מתוך סשן צילומי תעמולת בחירות מטעמו. בשנה וחצי שחלפו מאז יצירת הערך נעשו בו שינויים שונים על-ידי משתמשי "ויקיפדיה" אחרים, אך הללו היו קוסמטיים בעיקרם והותירו את הערך התעמולתי על כנו (בהיסטוריית הגרסאות של הערך "דני נישליס" ב"ויקיפדיה" ניתן לעיין כאן).

דוד שי, פעיל מרכזי ב"ויקיפדיה" העברית (צילום מסך ויקימדיה ישראל)

דוד שי, פעיל מרכזי ב"ויקיפדיה" העברית (צילום מסך ויקימדיה ישראל)

דוד שי, פעיל מרכזי ב"ויקיפדיה" העברית, ממליץ לאישי ציבור להיזהר כשהם שולחים גורמים מטעמם לכתוב עליהם ערך באנציקלופדיה. "ב'ויקיפדיה' תוכל למצוא דף שקרוי 'ויקיפדיה: אוטוביוגרפיה', שנותן לך את העמדה הכללית של 'ויקיפדיה' על אנשים שכותבים ערכים על עצמם. ההמלצה היא 'אל תעשו את זה'. כמובן שכשאדם כותב על עצמו – או לצורך העניין שולח קרובי משפחה – אי-אפשר להגיד שהמידע יהיה אובייקטיבי במיוחד, ועדיף שמישהו אחר יעשה את העבודה", הוא אומר, ומנדב עצה משל עצמו: "אם יש לך שלדים בארון, אל תכניס את עצמך ל'ויקיפדיה'".

שי מציין כי אף שלא נחשף לפרטי המקרה של נישליס, אישי ציבור הפועלים לשכתוב המידע המופיע עליהם ב"ויקיפדיה" הם תופעה נפוצה למדי. "הדעה האישית שלי יותר גמישה מהגישה המופיעה ב'ויקיפדיה: אוטוביוגרפיה'. לי לא אכפת שזה יהיה האדם עצמו, או בנו או אשתו שיעשו את העבודה הזאת, ואני מודע למגבלות. גם אם הם לא יספרו את כל האמת – ואני מקווה שהם לא ירחיקו לכת ויכניסו דברים שאינם אמת, כי זה סיכון גדול – בשביל זה יש אנשים אחרים ב'ויקיפדיה', שהתפקיד שלהם הוא להשלים את הפרטים החסרים". במקרה של נישליס, כאמור, זה עדיין לא קרה.

משפחת נישליס: אין תגובה

ניצן נישליס סירבה לענות על שאלות בנושא, אך נמנעה מלהכחיש כי היא קשורה לכתיבת הערך על אבי בעלה ב"ויקיפדיה". ליעד נישליס מסר כי אינו נוהג להגיב לכלי תקשורת שאינו מכיר, וזאת על אף שהתראיין בעבר ל"העין השביעית" ושלח לאתר מכתבים מטעמו. גם הוא נמנע מלהכחיש כי הוא ואשתו עומדים מאחורי הערך החיובי באופן מובהק על אביו שהתפרסם באנציקלופדיה החופשית. דני נישליס נמנע מלהגיב לפניות חוזרות ונשנות מטעם "העין השביעית".