מועצת העיתונות סיימה את שנת 2013 בגירעון תפעולי של 38 אלף שקל ובתוך זמן קצר היא עלולה לחדול מלהתקיים, כך עולה מפרוטוקול ישיבת נשיאות המועצה שנערכה לפני כשלושה שבועות.

"המצב עגום", אמר המזכ"ל אריק בכר לחברי הנשיאות בדיון על גרעון המועצה. "יש דליפה של חברים בשנה-שנתיים האחרונות, אתם יודעים, משורות המועצה".

בכר הזכיר את מקרה "מעריב", שנמנע מלשלם את דמי החבר למועצה, והעריך כי העברת הבעלות על העיתון לא תשנה את המצב. "עכשיו", אמר בכר, "כשהוא ['מעריב'] הגיע לאורווה של אלי עזור, אני די בספק, כי ניסיון קודם לצרף את 'הג'רוזלם פוסט' עם אלי עזור לא צלח. אז בואו נצא מהנחה ש'מעריב' הוא lost case בזמן הקרוב".

נשיאת מועצת העיתונות השופטת בדימוס דליה דורנר, 22.12.13 (צילום: "העין השביעית")

נשיאת מועצת העיתונות השופטת בדימוס דליה דורנר, 22.12.13 (צילום: "העין השביעית")

מדבריו של בכר עולה כי גם העיתונים "מקור ראשון" ו"המודיע" ואתר "וואלה", החברים במועצה, אינם משלמים לה דמי חבר. לפי בכר, "וואלה" חדל לשלם דמי חבר כבר בשנה שעברה. "ההסברים שלהם? אין הרבה הסברים, פשוט לא משלמים", העיר מזכ"ל המועצה. "עד לאחרונה יכלו לטעון שאולי חסר כסף, כרגע לא חסר כסף, קיבלו 800 מיליון או משהו".

בהמשך הדיון העריך בכר כי זמנה של המועצה כולה קצוב. "אנחנו חושבים שבזמן הקרוב, אחרי התארגנות רצינית, צריך לקיים איזשהו דיון ממצה, אולי בשיתוף המכון לדמוקרטיה, בשיתוף בטח חברי-כנסת, ואולי צריך לחשוב על מישהו דוגמת משרד המשפטים. פשוט לשבת ולחשוב מה עושים", אמר, "כי אני אומר לכם, כאחד שחי את המועצה הזאת כבר חמש שנים, אני לא רואה את זה מתקיים יותר מטווח של שנתיים-שלוש, וגם אז מקרטע. זה פשוט לא ילך".

חבר הכנסת דוד רותם, מאי 2014 (צילום: נתי שוחט)

ח"כ דוד רותם, מאי 2014 (צילום: נתי שוחט)

לדברי בכר, אם המועצה תחדל מלתפקד, עלולות להיות לכך השלכות קשות. "כפי שאני מכיר את דוד רותם וחברי-כנסת אחרים", אמר, "הם רק מחכים לרגע הזה. זאת אומרת, צריך להיות ברור למו"לים שבמחיר קטן יחסית מאפשרים להם לטפל בעניינים שלהם לבד. והכנסת הישראלית, אני אישית די חושש מלהיכנס לנעליים האלו, אבל כרגע במצב הנוכחי, אם לא זה, בתוך שנתיים ייגמר הסיפור הזה. זו התחושה שלי [...] חסר שעמוס שוקן או עמוס רגב יגידו 'אנחנו לא שם', ואין מועצה. אל תטעו בזה".

"צריך לעשות דיון אם מועצת העיתונות יכולה להמשיך להתקיים או לא", חידדה ארנה לין, ממלאת-מקום נשיאת המועצה. לדבריה, "יכול להיות שזה מוסד חשוב ביותר, שלא מצליח להחזיק את עצמו ואין לו זכות קיום – לא במובן הזה שהוא לא חשוב, אלא משום שהוא לא יכול לממן את עצמו ואת פעילותו".

לפי פרוטוקול הישיבה, בשלב זה העיר ד"ר יובל דרור כך: "יכול להיות שיש שאלה סביב החשיבות של מועצת העיתונות, ולכן חלק מהגופים לא מוצאים לנכון להשתתף?". לין השיבה בשלילה. "אין שאלה כמובן לגבי חשיבותה של המועצה", אמרה, "אבל יש שאלה אמיתית על יכולת השרידות שלה, לא כמו שאריק אומר עוד שנתיים, בטווח של החצי שנה הקרובה".

 כמה מרוויח המזכ"ל

אי-נכונותם של כמה מכלי התקשורת להצטרף למועצה ושל כמה מחברי המועצה לשלם לה דמי חבר הביאו לכך שאת שנת 2013 סיימה המועצה, כאמור, בגירעון של 38 אלף שקל. לדברי המזכ"ל בכר, המצב אינו צפוי להשתפר בשנה הנוכחית.

בדיון על מצוקת המזומנים של המועצה הביעו כמה מחבריה אי-שביעות רצון מהשכר הגבוה שמשולם למזכ"ל בכר. "מאחר שאני מאוד חלש בחשבון", אמר חיים שיבי, "אני צריך לקבל תשובה ברורה, מוסמכת ומקצועית: מהו מרכיב השכר בסך-הכל בתקציב?". לפי התשובה שקיבל, שיעור השכר הריאלי בתקציב הכללי עומד על למעלה מ-70%.

מזכ"ל מועצת העיתונות אריק בכר, 30.10.13 (צילום: האקדמית גורדון)

מזכ"ל מועצת העיתונות אריק בכר, 30.10.13 (צילום: האקדמית גורדון)

"לא נראה לי שארגון מתנדבים, במהותו, יכול לאפשר לעצמו הוצאות שכר ריאליות שהן מעל 70%", אמר שיבי. "לא יכול להיות, כי ארגון כזה שבא לבקש תרומות, הוא קצת צריך לספק הסברים. ארגון מתנדבים שאנשים באים אליו בהתנדבות לא יכול להיות עם אחוז שכר כזה".

לדבריו, "המקצוע צריך את המועצה הזו יותר מאי-פעם. עוד לא היה זמן שהמועצה הזאת היתה כל-כך חיונית. היא מאבדת השפעה, מאבדת חברים, נקלעת למבוי סתום, וחלק מזה זה חוסר יכולת לעבוד עם תקציב שרובו נעול על משכורת. ולכן אני חושב שצריך לעשות שידוד מערכות תקציבי ולבנות את המועצה אחרת".

"יש הרבה עמותות מתנדבים שעלויות השכר שלהן גבוהות", השיבה לין, אולם שיבי לא השתכנע. "צריך להפחית את שכרו", אמר. לפי רשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה בעמותה שהגישה המועצה לרשם העמותות בשנת 2012, שכרו ברוטו של בכר עמד על 309,918 שקל לשנה. לדברי בכר, יש לציין, מדובר בעלות העסקתו.

בהמשך הדיון עלה נושא חידוש החוזה של בכר לתפקיד מזכ"ל המועצה. החוזה של בכר, בן חמש שנים, הסתיים באפריל האחרון, ומאז הוא ממשיך למלא את תפקידו בלא חוזה מוסדר. חברי נשיאות המועצה החליטו לדחות את הדיון על חידוש החוזה של המזכ"ל עד לסיום הדיון בתקציב השנה הנוכחית, וזאת בשל העובדה כי מרכיב השכר בתקציב הכולל משמעותי. בשיחה עם "העין השביעית" אמר היום בכר כי טרם חלה התקדמות בסוגיה זו.