"ה'ליברל' שלנו הוא אזרח ישראל והעולם, שלא מוכן לוותר על דמוקרטיה, על זכויות פרט, על שלטון החוק. וכמובן, על חופש ביטוי שלם ומוחלט", כותבים ליאוניד נבזלין ורותם דנון, המו"ל והעורך הראשי של המגזין החדש "ליברל".

אולם דומה כי גם למחויבות של "ליברל" לדמוקרטיה וחופש ביטוי יש גבולות. כמה עמודים לאחר הצהרת הכוונות שלעיל, מתפרסמות תוצאות סקר דעת קהל שנערך מטעם "ליברל" בשאלת הפופולריות של בנימין נתניהו ומועמדים אחרים לראשות הממשלה. במסגרת הסקר נשאלו למעלה מ-500 נשאלים: "מבחינה פוליטית, לאן אתם משתייכים?", "איזה ציון הייתם נותנים לנתניהו על תפקודו כרה"מ?", "מה הסיבה העיקרית לכהונה הארוכה של נתניהו?" ו"האם רמת המנהיגים הפוליטיים השתנתה לאורך השנים?".

התשובות מעוררות מחשבה, וכך גם אוכלוסיית הנשאלים בסקר. בתחתית רשימה מאת דנון המוקדשת לניתוח הסקר נכתב כי הוא בוצע על-ידי חברת TIR "בקרב מדגם מייצג של 503 נשאלים (בתי אב יהודיים) בגילאים 18 ומעלה". במלים אחרות, כחמישית מאוכלוסיית אזרחי מדינת ישראל, שאינם יהודים, לא נכללו בסקר. לא ניתנה להם ההזדמנות לממש את חופש הביטוי שלהם ולהביע את עמדתם הפוליטית, להעניק ציון לראש הממשלה נתניהו וליתר המנהיגים הפוליטיים.

עמוד מתוך גליון הבכורה של המגזין "ליברל"

עמוד מתוך גליון הבכורה של המגזין "ליברל"

זאת ועוד, העובדה כי מדובר בתשובות שניתנו על-ידי יהודים בלבד אינה מוזכרת בשלל הגרפים שמשובצים בעמודי העיתון, ואף לא ברשימה שבה מנתח דנון את תוצאות הסקר. ברשימתו מתעלם העורך הראשי של "ליברל" מקהל המטרה של הסקר ("קרוב ל-60% מייחסים", "רק 15.5% מאמינים") או משתמש בביטויים כגון "30% מנשאלי הסקר", "שבעה מתוך עשרה נשאלים". באחת השורות של רשימתו כותב דנון על "תסמונת 'סיר הבשר', שהולמת את הציבור הישראלי", על אף שהסקר שבמוקד הרשימה נערך בקרב מדגם המייצג רק כ-80% מציבור אזרחי המדינה.

רק בשורת המידע שצמודה לתחתית רשימתו של דנון מובהר מי הם אותם נשאלים ואת מי הם מייצגים. מותר להניח כי רבים מבין קוראי המגזין שראו את תוצאות הסקר בגרפים, ואף קראו את הרשימה של דנון, לא טרחו לעיין במידע הטכני על זהות חברת הסקרים ופלחי אוכלוסיית המדגם.

סקרי אפרטהייד, הדוגמים יהודים בלבד, אולי זולים יותר לביצוע, אולם הם גובים מחיר יקר מהדיון הציבורי בישראל ומהסיכוי שאי-פעם ישרור כאן דו-קיום בין האזרחים השונים. התעלמות גמורה בסקרים ממי שאינם יהודים מאפיינת דרך קבע את סקרי דעת הקהל שנערכים מטעם "ישראל היום", העיתון השמרני שהקים איל ההימורים שלדון אדלסון. הם צורמים שבעתיים כשהמפרסם הוא מגזין שחרת על דגלו ערכים ליברליים.

דנון העדיף שלא למסור תגובה.