עורכי "ישראל היום" הסתירו מקוראי העיתון מידע חיוני על חוות דעת משפטית בנוגע להצעת החוק המבקשת לחייב אותם לגבות תשלום על החינמון. הבוקר (13.5.14) פורסמה בעיתון, על פני כפולת עמודים, ידיעה מאת מירי עדן, שבה הוצג לקוראים תוכנה של חוות דעת שכתב פרופ' ברק מדינה. לקוראים לא הוסבר באיזו מסגרת נוסחה חוות הדעת, ועבור מי.

בשיחה עם "העין השביעית" מגלה מחבר חוות הדעת, פרופ' ברק מדינה, כי המסמך נוסח לבקשת עורכי-הדין של העיתון, ותמורת תשלום

בשיחה עם "העין השביעית" מגלה פרופ' מדינה כי חוות הדעת נוסחה לבקשת עורכי-הדין של העיתון, ותמורת תשלום. המידע החיוני הזה נמנע מקוראי העיתון, שאחד מעקרונות היסוד שלו הוא "לומר את האמת, ישר ולעניין". לדברי פרופ' מדינה, החלטתם של עורכי "ישראל היום" להימנע מציון הרקע להגשת חוות הדעת אינה קשורה אליו.

חוות הדעת המפורטת שניסח פרופ' מדינה קבעה בין היתר כי הצעת החוק, שעליה חתומים תשעה חברי-כנסת, אינה חוקתית, וכי יש יסוד סביר להניח כי נתפרה למידותיו של "ישראל היום". "הגעתי למסקנה שהיא פוגעת שלא כדין בזכויות יסוד המוגנות מכוח חוק-יסוד חופש העיסוק, חוק-יסוד כבוד האדם וחירותו וחופש הביטוי, ולפיכך היא אינה חוקתית. אם היא תתקבל, צפוי בית-המשפט להכריז עליה כבטלה", צוטט פרופ' מדינה בידיעה שפורסמה ב"ישראל היום".

עמדה זו, שדומות לה הובעו גם באתר זה, אינה עמדה חריגה. בשבועות האחרונים, על רקע הקמפיין שמנהלים אנשי "ישראל היום" לבלימת הצעת החוק, נשמעים קולות בגנות ההצעה גם מקרב מבקריו של החינמון, כמו גם מקרב אישים המזוהים עם עמדות המרוחקות מאלו המקודמות תדיר בעיתונו של שלדון אדלסון.

החלטתה של מערכת "ישראל היום" להימנע מציון מקורה של חוות הדעת אינה הפעם הראשונה שבה הוטעו קוראי העיתון במסגרת קמפיין זה. מהאופן שבו הובא היום תוכנה של חוות הדעת ב"ישראל היום" לא ניתן היה להבין כי פרסומה קשור באופן כלשהו למאמציהם של אנשי החינמון.

ב"ישראל היום" בחרו שלא להשיב לשאלות מדוע הסתירו מקוראיהם את המידע בנוגע להתקשרות עם פרופ' מדינה, וכיצד מתיישבת ההחלטה העריכתית עם עקרונות היסוד של העיתון, המתנאים בגישה הוגנת. דובר "ישראל היום", דרור שרביט, מסר בתגובה: "ב'ישראל היום' סירבו להתייחס". מירי עדן, החתומה על הדיווח, סירבה למסור תגובה לדברים.

* * *

הכתבה על חוות הדעת של פרופ' מדינה ב"ישראל היום", 13.5.14 (לחצו להגדלה)

הכתבה על חוות הדעת של פרופ' מדינה ב"ישראל היום", 13.5.14 (לחצו להגדלה)